Packpåse till Haglöfs Skarja?

Hej,

Köpte en ryggsäck på loppis för 150kr, jag tror modellen heter Skarja.
Den har ett äldre Haglöfs emblem på avbärarbältet. Ett spänne var trasigt så jag bytte ut båda som
stänger huvudfacket. Jag vill minnas att det fanns en packpåse till dessa, vet någon om det går att få tag på idag?

Har aldrig fjällvandrat men ska försöka få med familjen och gå Jämtlands triangeln i sommar.
Duger en sån här gammal säck fortfarande? Alternativet är en LK35 försedd m avbärarbälte men
den är tyngre.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    152.6 KB · Visningar: 4,270
Väldigt bra säck!

Du har gjort ett kanonklipp, jag tycker mig också se ett avbärarbälte (dessa säckar fanns både med och utan avbärarbälte). Jag är inne på min andra :).

Denna säck kommer fungera alldeles utmärk, även om det även finns många nyare och bättre (?) säckar, smaken är ju olika. Jag tycker denna säck fungerar både på dagsturer (med flera barn) och på längre turer. Den är luftig, skön att bära och lätt hålla bra ordning med så många fack.

LK35 är också en liknande säck, dock betydligt mindre (35 istället för den övre som rymmer 60 L), saknar avbärarbälte och enbart huvudfack att packa. Välj Skarjan!

/ Jörgen
 
Om du behöver extra packutrymme så finns det ingen anledningen att försöka få tag i en original-packpåse tycker jag. Köp istället en lagom stor vattentät packpåse med rullförslutning - det finns ett flertal märken. Fäst den med 2 remmar. På din bild ser det t.ex. ut att finnas 2 fästen under säcken för ändamålet.
 
Tack för era svar och tips :)
En vattentät påse alt mindre lätt ryggsäck var ju smart.
Den har inga fästen undertill mer än de som man ser remmarna till topplocket går igenom, men man kan säkert spänna fast i ramen.
Avbärarbälte finns. Har bara ett bekymmer m säcken och det är att okets infästning nertill i ramen har börjat rotera på en sida. Ev så byter jag ut fästena på båda sidorna så inget havererar mitt ute i ingenstans :)
 
Gjorde en kort tur m Skarjan i dag i snö och blåst. Såg att väven verkar dra åt sig lite väta (den blev mörk),
är de fuktsäkra eller ska man impregnera den? Var för lite väga för att känna på insidan i kylan.

Stämnings bild ;-)
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    95.8 KB · Visningar: 1,696
Jag har en grönland och en alaska, ingen av dem är särskilt vattentät. Du kan komplettera med regnskydd som du drar över hela väskan, eller stoppa en stor (eller flera små) täta packsäckar innuti och strunta i att själva säcken blir våt.

Jag har originalpacksäckar till båda mina, men använder istället moderna täta packsäckar med rullstängning.
 
Tja, du får välja. Tyget i Skarjan går att impregnera, men vattentät blir den aldrig. Om du väljer att köpa en liten dagryggsäck som packpåse får du kanske vänja dig vid ett regnskydd över hela packningen när det regnar, men om du väljer en vattentät påse som packpåse kan du ju fortsätta med såna påsar även inuti säcken. Det är lite olika vad man tycker är bäst... Jag tycker väl att båda metoderna fungerar. Om du har ett yttre regnskydd behöver man ju inte använda det jämt, det kan ligga nerpackat tills det behövs. Om det blåser hårt kan ett yttre regnskydd fånga ganska mycket vind, eller kanske t.o.m blåsa bort. Invändiga vattentäta påsar fungerar bra, men det blir lite besvärligare att ta fram den där varma tröjan ur ryggsäcken om den ligger inpackad i en påse bland flera andra påsar.
Numera kör jag med vattentäta påsar i säcken och inget yttre regnskydd. Det fungerar bra det med. Om du vill pröva en tredje metod kan du göra ett billigt experiment, köp såna där lite rejälare sopsäckar (byggsopsäckar) och använd den som "liner" inuti din skarja. då kan du packa allt huller om buller inuti linern, det fungerar det med.
Nåt regnskydd kommer du att vilja ha när det ösregnar första gången du är på tälttur...
 
Avbärarbälte finns. Har bara ett bekymmer m säcken och det är att okets infästning nertill i ramen har börjat rotera på en sida. Ev så byter jag ut fästena på båda sidorna så inget havererar mitt ute i ingenstans :)

Grattis till en utmärkt ryggsäck!

Men vad menar du med "oket" och att det "roterar" i infästningen?

Bärremmarna, alltså som går över axlarna, slutar nertill med en "D-ring" som i sin tur sitter i en liten ögla på gängad skruv, som går rakt igenom ett hål längst nere i ramen. Denna lilla gängade skruv m4 eller m5 ska ha en mutter på baksidan. Att skruven kan rotera ska inte vara något problem, snurrar den väldigt lätt är det bara att dra åt den lite.
 
Precis, muttern är ingen vanlig mutter utan en fasad historia som följer rörets radie för att hålla "skruven" i ett läge,
roterar/glappar det misstänker jag att den på sikt skaver hålet i röret större. IOM fasningen för att följa radien är den inte helt lätt att dra åt.
 
Precis, muttern är ingen vanlig mutter utan en fasad historia som följer rörets radie för att hålla "skruven" i ett läge,
roterar/glappar det misstänker jag att den på sikt skaver hålet i röret större. IOM fasningen för att följa radien är den inte helt lätt att dra åt.

Jag kan inte kolla nu men på mina två har jag för mig att det sitter vanliga kupolmuttrar på baksidan. Men om dom är avfasade mot röret är det väl bara du låter muttern sitta i sitt läge, lossar bandet och drar åt på andra sidan genom att vrida öglan!?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sailorboy81 packpåse att fästa på ryggsäcken Transportera 4
jonteliner Sy kapell till pulka Transportera 8
jonw Posta/skicka vandringsväska (inkl utrustning) till Skottland? Transportera 7
Erikatt Sidficka till Haglöfs Victor?! Transportera 2
Johanute Säck till Fjällräven ramryggsäck Transportera 0
Scaramanga74 Regnskydd till äldre ramryggsäckar? Transportera 11
Scaramanga74 Extra väskor till höftbältet? Transportera 10
vandrafjäll Från Uppsala till Ritsem med Sj Transportera 7
Yezziqa Megastor säck till pytteliten tjej Transportera 14
rikard500 Damryggsäck till en kille? Transportera 7
Ratatoskr Rygga till "lätt" vandring i Alaska med kamerautrustning Transportera 10
maaacus Köpa topplock med midjebälte till Xenith 88 Transportera 3
avslutmedlemskap0904 Skaklar till pulka Transportera 9
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
spillevink Stockholm till Kindla Transportera 2
Glännman Vilket flygbolag till Katmandu, Nepal? Transportera 2
niklaz Bra ryggsäck till tvååring? Transportera 19
DoktorGlas Underhålla kapell till Segabadenpulka Transportera 6
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
Polar300 Haglöfs: Barnstolens bärsystem till ryggsäckarna? Transportera 8
Avarage Avbärarbälten till Haglöfs Alaska Transportera 9
Vindskydd Stor ryggsäck till liten person Transportera 19
såg Vattentät eller en Compressionpåse till mitt nya HB Unna Transportera 1
moue Ryggsäck 55-65l. Lagomt lätt till vinter och sommarturer. Transportera 16
Newlin Till Nordkap Transportera 6
uncle botak Alternativ till Osprey Xentih 75 Transportera 10
B.M.F Kompressionsremmar till Klättermusen Gungner?? Transportera 1
FarmerJoe Extern stretch ficka till ryggsäck Transportera 2
¤hej¤ Bra ryggsäck 35-40L till dam Transportera 11
MarkusF Ram till Haglöfs Transportera 5
jonkandonkan Extra fickor till ryggsäck Transportera 2
Celladonna Flightbag till haglöfs Alaska ? Transportera 0
Gun-valld Haglöfd Rand 28 till helgturer/kort fjälltur? Transportera 0
asfaltsbarn Ryggsäck till ovan tjej Transportera 2
John Stark FJ Raven Gyro - Hur få till själva gyroeffekten Transportera 7
Ayrin Alternativ till LK 70 Transportera 15
d95nis Takbox till Fjellpulken Transportera 3
Wibrån Var kan man köpa lösa spännen till ryggan Transportera 9
mheland Bergans Trollhetta ryggsäck till halva pris Transportera 0
storfamiljen Reservdelar till ryggsäck? Transportera 15
schiz Vad används remmarna till? Transportera 10
rimn Flyga till USA med cykel Transportera 0
Picea Lapplandspilen från Stockholm till Hemavan Transportera 1
H.Ivarsson Alternativ till liten ryggsäck ? Transportera 19
maria s. Storlek på ryggsäck till kort tjej Transportera 1
JGK 60L ryggsäck till lång och gänglig Transportera 4
Jwiklund Höftbälte till Ratatosk 30L Transportera 5
markanthus Vattenflaskfästen till ryggsäckar Transportera 12
quid 40l säck till 180 cm bärare? Transportera 7
T.S Ryggsäck till fågeljakten Transportera 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.