Lundhags Dovre 50 vs Fjällräven IGM 80 Extrem?? Hjälp!

Hejsan,

Jag ska på äventyr på måndag, och har insett jag behöver en ryggsäck som är lite större än 30 liter.

Det står mellan Lundhags Dovre 50 och Fjällräven IGM 80 extrem. Båda är begagnade,och jag hittar inte så mycket info om nån av dem, speciellt inte om Fjällrävens.

Är den modellen gammal? Fjällrävensäcken är rätt stor, 80 liter. Finns kanske en risk att jag inte fyller ut den. Dock så verkar den perfekt om man ska köra med tält och allt vad det innebär.

Vill ha båda, men är för snål för att köpa båda.

Har också läst att bärsystemet på Dovren är bristfälligt, hur bristfälligt?

ALL info och snabba svar uppskattas..

Måns

Jag har en Dovre 40

Jag har en 2-3 år gammal Dovre 40. Visst är min på 10 liter mindre än den Du tittar på och så är min inte helt ny, men det kan nog inte vara någon jättestor skillnad.
Jag upplever Dovre som en mycket bra ryggsäck! Jag har använt min många, många gånger under skidturer fjällen och på vandringar. Bärsystemet är jättebra, har absolut inga problem med det. Förstår inte vad folk kan anmärka på angående Dovre. Lundhags gör bra ryggsäckar och Dovre är inget undantag. Finns många smarta detaljer på min Dovre.

80 liter är mycket, mycket.. Vad ska Du ut på för äventyr? En vandring i fjällen kanske kräver en 80 liters ryggsäck men det finns många äventyr som man klarar sig med en mindre säck. Det blir lätt så att man fyller säcken som man har, och har man bara en på 40 liter så klarar man sig bra med et =) Sedan jag skaffade min Dovre 40 så har jag nog bara använt min 70 liters säck en enda gång..

Känns dumt att köpa en ryggsäck så akut! Stor risk för ett förhastat köp! Kan Du inte låna en ryggsäck den här gången och sedan i lugn och ro funderar på vad Du ska köpa?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips