Hjälp med ryggsäck!

Hej!
Jag är novis och behöver hjälp med att hitta en ryggsäck inför fjällvandring på cirka 2-5 nätter.

Det jag kommer ha i/på säcken är:
Bergans 2p tunneltält: 2.5 kg
Exped liggunderlag - 415g
Sovsäck Marmot - 1.1 KG
Vikbart sittunderlag
Vattenflaska 0.75L
I Klädväg: Underställ, regnponcho, extra strumpor och kalsonger och någon tjockare tröja.
Ett kompakt stormkök av något slag med en liten kastrull och en kopp för dryck.
Mat: ris, pulvermos, torkat kött, nötter. Den typen av mat, kanske någon påse med frystorkat någon gång.
Lite småsaker som spork, powerbank, fick/pannlampa, hygienartiklar osv.

Fördel om tält och sittunderlag går att spänna fast på utsidan av ryggsäcken. Tanken är väl i framtiden att byta ut tältet till något mindre/lättare då det är det som tar mest plats just nu.

Kom gärna med förslag på ryggsäckar och framförallt vad behöver jag för storlek? Skulle vilja klara mig på en runt 45-55l eller måste jag ha större?

50 liter låter inte helt otroligt men svårt att säga utan att kunna se grejerna, speciellt tältet.

Ta en flyttkartong och lägg ner allt och se hur stor volym som krävs.

Jag använder en Talon 44 eller en Exos 58 för turer på 1-4 dagar, men mitt tält, ett Enan, har dock samma packvolym som en större termos.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Som tidigare svar, mät volym och prova, men det borde gå. Jag har precis bytt ut mitt syntetsovsäckssystem till en Marmot i dun (samma vikt som din, gissningsvis ungefär samma volym) och rationaliserat resten av utrustningen, och ska gå ner till ~45 liter ryggsäcksvolym för kortare turer. Jag fick nästan plats i en 30-liters med tältet under topplocket, så 45-50 bör duga gott.

Jag har beställt hem en Bergans Rondane 46 och en Urberg Jämten 45 från Outnorth. Det lutar åt Berganssäcken, men jag vill kika på Urbergssäcken också. Den verkar intressant och är ganska billig. Annars verkar Fjällrävens Abisko Friluft 45 också gedigen, men är lite dyr.

Förlåt en kanske dum fråga, men varför ska man minimera ryggsäckens volym på det här sättet? Ok, lite lättare kanske den blir, men en större säck är mer användbar till andra, längre turer. Samtidigt blir en större säck lättare att packa och rota i när man inte måste trycka ner grejorna. Totalvikten blir ju ändå hanterlig på en så kort tur eftersom maten och bränslet inte väger särskilt mycket då.

Till dagsutflykter har jag förstås små säckar, som handbagage på flyget likaså. Men vid vandring med tält och hela rubbet tycker jag det är lika bra att ha rejäl volym.

60l

"Bergans 2p tunneltält: 2.5 kg
Exped liggunderlag - 415g
Sovsäck Marmot - 1.1 KG
Vikbart sittunderlag
Vattenflaska 0.75L"

Jag använder min 65l säck till en liknande utrustning det finns plats över men inte speciellt mycket.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips