Hjälp med mjölig gammal ryggsäck…

Hej å hjälp!

I ett tidigare liv köpte jag en stor och fin ryggsäck som sedan blev liggande efter att endast ha nyttjats ett par gånger.

När jag nu ämnade använda ryggsäcken (barnen å jag ska ut) har en beläggning på insidan av tyget blivit kladdig å mjölig. Den lossar om man gnuggar hårt.

Vad göra? Finns det någon räddning eller e de bara att kasta å gå till affären?

Tacksam för råd!

/ Mats

Polyuretanbeläggningen på tyget börjar delaminera. Det gör att vattentätheten minskar. Kan åtgärdas enligt tidigare trådar men frågan är om det är värt besväret.

Thure

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Här frågade jag samma sak:
Har inte kännt mig hågad nog och inte haft behov stort nog av att ta mig an min mjöl-rygga.

/Patrik

Syrran har en 20 (30?) år gammal Haglöfs Climber 30 i yttre superskick, men som visade sig ha kläckts inuti. Grejorna som bars med på utflykten blev kladdiga, urk. Men den lilla ryggan som är utan ram, funkade att vända ut och in och köra i tvättmaskin. Dock behöver den ju numer alltid regnskydd om vädret slår till.

Grejorna som bars med på utflykten blev kladdiga, urk. Men den lilla ryggan som är utan ram, funkade att vända ut och in och köra i tvättmaskin. Dock behöver den ju numer alltid regnskydd om vädret slår till.
Samma här med en Berghaus Ice-Star (45 liters), där det var enkelt att plocka ut ramdelar.
Används nu av min brors barn.

Min första upplevelse av PU sjukan vrägde jag och borstade bort utomhus, sanerade platsen med verkstadsdamsugaren, efter tips från en kollega körde jag nr två i tvättmaskin med skurtrrasor och golvmopps dukar. Fungerade utmärkt men filtret blev såpass igensatt att jag körde sköljprogrammen en gång till och förnyad filterrengöring, resultat helt perfekt. Jag återimpregnerar med Hedins tältimpregnering som jag numera sprutmålar på, har en liten sprutbox gjord av ett större embalage som tål återbruk.

Tvätta eller gnid säcken (någorlunda) ren från gammal PU-beläggning. Vänd den ut och in (aluminiumpinnarna i ryggen, om den har sådana, brukar gå att ta ut). Sedan kan du bestryka hela insidan med vanligt byggsilikon som du spätt ut med lacknafta, bara att pensla på. Tänk sirapskonsistens eller något tjockare.

Så har jag gjort med en gammal North Face-rygga. Blev kalas, bättre än ny skulle jag tro. Dock tar det någon vecka innan lacknaftalukten går ur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips