Behöver hjälp med ryggsäck!

Hej!

Ska köpa ny ryggsäck till jakten och det står mellan två olika modeller: Bergans Loden 35L eller Norrönas Hjerkinn 40L. jag har kört fast och vet inte vilken jag ska välja.
Är det någon som har testat dessa säckar eller har erfarenhet av modellerna eller rent av vet en annan säck som är bra?

Jag äger en Norröna Besshö 30 L, som är i princip samma säck som Hjerkinn, men utan jaktanpassning. Det är en alldeles utomordentligt bra säck - stabil som en betydligt större rygg.
Som de flesta andra säckar har den en massa lösa slängande remmar här och där, men det är inget man inte fixar med en sax och ett osentimentalt sinne.

Hjerkinn har också tunnare axelremmar än min, för att inte vara i vägen vid jakt, vilket kan påverka bärkomforten.

Ska försöka komma på nåt negativt... kompressionsremmarna "kryper ur" sina spännen när det inte är någon spänning i dem. Men Hjerkinn saknar ju dessa remmar, så det slipper du.
En annan nackdel är att hustrun hellre tar min säck än sin egen (Lundhags Rollo) när det ska lastas mer än en regnjacka i ryggan.

För andra ryggsäckstips: SÖK i forumet ;)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips