Lätt 55L säck?

Någon som känner till någon lätt ryggsäck runt 55 liter? Lätt betyder här runt kilot. Haglöfs Lim 45 verkar komma närmast (1030 gram, om man får tro Haglöfs) men jag skulle gärna vilja ha en som är lite större...
 
Norröna

Hej !
Norröna gör några säckar som är rena från krimskramsdetaljer, dvs ganska lätta. De har en modell som heter Trolltind (60 liter) och trollspiret som är på 45 liter (dammodell).
priset är strax över 2000 kr. http://www.norrona.com

MVh mats Frank, Umeå
 
Tack, men..

..det visar sig att säcken väger TVÅ KOMMA FYRA KILO!!! För den lätta, vill säga. De är väl vävda av blytråd och har uranskoningar.

Och då ska man märka att Norröna har skalat av allt krimskrams :)

Nää, vi får försöka igen. Som sagt, Haglöfs LIM 45 påstås väga 1030 gram.

Jag såg f.ö. en amerikansk säck, Kelty Vapor 45, som kostar $525 eller någon liknande hemsk summa. Den väger ett halvkilo, stod det i reklamen, men då var den "stripped down" så om man ville ha t ex höftbälte och en del annat så blev det väl närmare 800 g för 65 liter, inte så illa men dyrt!
 
Klättermusen

Har en säck som tar 50 liter som väger 1750 gram. Då får du högklssigt väv, nästen vattentät och utan onödiga detaljer samt ett bra bärsystem. Är 1750 för mycket för dig kanske. Lycka till
 
Lätt ryggsäck 55 l

Jag hittade en mycket bra säck."Berghaus Guide"50+10L.
Den väger 1500 g.Stark väv och många bra detaljer.
Finns på Vildmarkshörnan AB i Kiruna.Tel.0980-822 15
 
Klättermusen tillägg

Jag baktalar inte haglöfs men 50 liter klättermusen är nog 55-60 liter haglöfsliter. Du kan också lägga på 5 liter i rullöppningen om du har det behovet.
 
Relativa liter..

Jo, jag har sedan tidigare viss erfarenhet av "Haglöfskilon" som väger lite mer än andra kilon. Så man får väl provpacka i affären eller köpa på öppet köp.

Då har vi två kandidater (Berghaus & Klättermusen), och så Karrimor Lynx som jag hittade nyss med 65L / 1400g påstådda värden. Det var f.ö. en Karrimor Panther 65 jag lånade i somras. Den årsmodellen väger 1640 gram och i år väger de 1800 gram :-(

Synd att trenden är att göra allt tyngre säckar!
 
varför lätt säck ?

Hej !
Varför är du ute efter en *lätt* såpass stor säck som 55 liter ?

Ska du packa den full så räcker ju inte alls bärsystemet till om säcken är lätt. Välj hellre en tung säck som har ett mycket bra bärsystem som t ex Norröna och Klättermusen har.Jag tycker det är dumt att tjäna gram på det här viset. Fullständigt vansinnigt att lägga pengar på en lätt säck som inte håller för nånting.

Jag kan rekommendera Norröna Besshö 40-liters som dagsturssäck (den kommer jag själv inom kort att skaffa).Stabilitet vid tuff utförsåkning.

För skidalpinism (om man ska tävla möjligen) så kan man ju tänka sig att 40-45 liter räcker. Mer än 50 liter brukar jag inte behöva för dagsturer på vintern. Beträffande Haglöfs LIM 45-liter så tycker jag det verkar som att bärsystemet inte alls klarar tunga bördor.Väven går nog sönder om man råkar lasta ner en pärm.

En 55-liters-säck är ju för stor som dagsturssäck och för liten för flerdagarsturer.

Hmm...svår nöt det här ;-)

MVH Mats
 
Saccis lättaste.

En 50 liters bergsmarathon-säck som väger 1000 gr (Backpack nånting heter den och finns på http://www.recon.se).

Den är försedd med innerficka närmast ryggen för att fixera tyngre grejor och en lockficka. Snölås. Toppstramare och hålband att fästa prylar i. På det minimalistiska avbärarbältet sitter två fickor för småprylar.

Som Mats Frank varit inne på blir en såpass lätt säck inte lika bekväm att bära som en tyngre säck med robustare bärsystem. Men visst fungerar den om man är konsekvent och bara fyller den med extremt lätt utrustning.

/Johan
 
Lowe Alpine sparkar stjärt.

Glöm skräpet från Skägglöfs och köp en riktig säck i stället! Föreslår Lowe Alpine Attack 50 (56-liter) som är en grymt bra säck.
Lowe Alpine finns dessvärre inte längre representerat i Sverige men kan köpas på tex cham3s.com för 1000 kr (!!!!). Kostade i Sverige ca 2000 kr.
Sportsnet eller Addnature kanske oxå har den.

Detta är en klockren mountaineeringsäck, men om du vill ha en maximalt "ren" och strippad säck kanske inte detta är något för dig.

Kolla i alla fall på http://www.lowealpine.com

MVH / Magnus
 
Den ska vara lätt bafatt..

.. jag från och med innevarande år är Lättvikts-Fanatiker.

Jag ansträngde mig nämligen med att få ner packningens vikt och volym i somras. Slutsatsen blev att den 65L-säcken jag använde räckte och blev över för nio dagars tälttur. Startvikten var 13,5 kilo, så det var ju inte fråga om att överlasta bärsystemet.

Jag tänker mig att det går att spara ytterligare vikt, till exempel på ryggsäcken. Därför vill jag ju inte ha några viktökningar om det inte är absolut nödvändigt.

Nu ska jag inte påstå att det blev *mycket* plats över i säcken när den var fullpackad, men 55L är värt att testa. 45L är nog för litet. En 65L-säck som inte väger för mycket kan väl gå an det också.. men det är principen :)
 
Mac Pac

Tjena!

Jag införskaffade mig en Mac Pac "Nikau" på 55 liter förra året i NZ. Det är kanske inte den lättaste säcken, skulle gissa att den ligger runt 1,5 kg, men den är banne mig skönare än någon annan jag testat. Den har fast ryggsystem i allt från Quinna till 195 cm. Själv har jag använt den under liftningar, dagstursklättring, långfärdsskridsko, veckoturer under sommar och helgstrapatser under den kalla delen av året. Bärsystemet är helt klart förstaklassigt, och det tycker jag motiverar de extra gram som det innebär....

Sen, om du verkligen är en lättviktsfanatiker och inte bryr dig så mycket om komfort, kan jag rekomendera infanteriets stridssäck, om du vill kan du säkert få i en 35-40 liter. Kolla med I22 i Kiruna. Tyvärr lades regementet ner, men de måste ju kunna sälja en sådan säck billigt. ;)

Mvh

David
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Lätt rygga i liten storlek 35-55L Transportera 15
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Ratatoskr Rygga till "lätt" vandring i Alaska med kamerautrustning Transportera 10
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
grodanbolle Lätt ryggsäck? Transportera 22
utesälen Stor och lätt? Transportera 2
moue Ryggsäck 55-65l. Lagomt lätt till vinter och sommarturer. Transportera 16
Deltidseremiten Lätt ryggsäck för kort dam? 65-70 L Transportera 26
majjen Lätt, liten pulka? Transportera 19
Sentient6 Ny (lätt) ryggsäck ca 40-45 liter Transportera 28
whynot Lätt och bra ryggsäck Transportera 8
Jackiie Lätt ryggsäck ca 1 kilo? Transportera 16
Elvah Kraftig, rymlig, lätt, ergonomisk ryggsäck? Transportera 8
Rikard_L Större lätt ryggsäck Transportera 25
MS Frog Packa "lätt ryggsäck" Transportera 1
Baslägerliv Lätt rygga Transportera 17
pelka Vill ha tips på Lätt 25-35L ryggsäck?? Transportera 3
Oskar R. Lätt ryggsäck Transportera 8
Bulldozer Lätt vandringssäck? Transportera 7
tiddelipom Lätt dagturssäck 25 - 30 L Transportera 4
majjen Lätt - men bra - 60-liters-säck Transportera 52
aiken rygga för lätt vandring? Transportera 30
dojjan77 Lätt ryggsäck för veckoturer Transportera 6
Adam_Skevstad Lätt ryggsäck för snabbmarsch i fjällen Transportera 8
grodanbolle Lätt bra dagryggsäck? Transportera 8
Christinar Lätt ryggsäck till liten tjej Transportera 3
falken85 Tips på ryggsäck 45-55l Transportera 6
Johanute Säck till Fjällräven ramryggsäck Transportera 0
Sigfridsson Osprey Aether 70 eller lättare säck? Transportera 19
Yezziqa Megastor säck till pytteliten tjej Transportera 14
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
anders998 Vad kan denna säck heta.. Transportera 24
såg letar efter en hundra lite säck som kan användas året om. Transportera 2
almkvist Olivgrön duglig alpin säck? Transportera 2
ljaw 50l säck som passar långa Transportera 1
mytsk Säck för turer på 3-5 veckor - "all inclusive" efterfrågas Transportera 13
samppa89 Fjällrävens nya säck Abisko frågor Transportera 9
Fryspunkt 15dagar Vilken Säck? Transportera 3
honki vilken säck rekomenderar ni? Transportera 12
hfw 40-50 liter säck - en tulipanaros... finns det ? Transportera 5
albbro Liten säck. Haglöfs Cracker? Transportera 7
Edvin m Nån med en Crux säck i Stockholm? Transportera 21
quid 40l säck till 180 cm bärare? Transportera 7
Emma_W Tips på en bra 50-55 L säck Transportera 3
Morgan Vilken säck? Transportera 28
krutnisse Fjällvandrar säck Transportera 12
Martin Fjäderlätt Om Vulcanisten tvingades byta säck... Transportera 12
sundstorm Vaude montana, Bra säck? Transportera 0
petho Vilken säck har bäst vikt/volym-förhållande? Transportera 34

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.