Lätt rygga i liten storlek 35-55L

Nu har jag en älskad, bekväm Mammut-säck på 55L som väger 2200g. Jag önskar hitta en ryggsäck med ett riktigt bärsystem och betydligt lägre vikt. Eftersom det finns så få modeller som alls kan fungera till min storlek är det ingen idé att jag listar alla mina önskemål. Ni som vet ryggsäckar som kommer i små storlekar, eller är justerbara, som har intern eller extern ram men ändå inte väger mer än ca kilot.. Hit me!!

Rygglängd 40-45cm
Användarlängd 161cm
Volym 35-55L
Packvikt 10-15kg
Vikt < 1200g

Jag har provat

Osprey Eja 38 (Damversion av Exos. Sitter riktigt bra på ryggen men gillar inte stilen, färgen, tänket, funktionerna, formen osv.)

Gregory Octal 45 (Fanns tillräckligt liten storlek men passformen var usel för mig. I övrigt som Eja fast utan all bullshit)

Bergans Helium 55 (Sitter bra och balanserar upp vikten bra om den packas väl. Höftbältet är för stort när det är max åtdraget. Det är dock nån cm kvar mellan de vadderade ändarna på bältet så kunde modifierat spännet och fått det perfekt. Till saken hör att jag går med hund som drar så modifiering av denna del är inte alls otänkbar oavsett modell. Hittade för 1000kr.)

Seek Outside (Kommer inte ihåg modellen. Shit, den var superskön och enkel att justera från en mycket större person så att den passade mig. Finns bälten i olika storlekar att köpa till. Hade jag varit gjord av pengar hade jag nog köpt en sådan!)

Bergans Senja har jag inte provat men den är 55L, ska kunna lasta 17kg och väger 1150g. Den brukar väl inte diskuteras här, undrar varför?

Vilka ryggor borde jag testa?
 
Senast ändrad:
En som kan vara intressant är Osprey Exos, finns i storlekarna 38, 48 och 58L.
Har en själv och jag rekommenderar den varmt.
 
En som kan vara intressant är Osprey Exos, finns i storlekarna 38, 48 och 58L.
Har en själv och jag rekommenderar den varmt.

Redigerade nu så det framgår att Eja är Osprey Exos i damversion. Men kollade faktiskt upp rygglängderna för exos och kanske kan den passa. Gissar att alla detaljerna är lika störande som Eja, men finns i alla fall finare färger!


Jag har absolut ingen erfarenhet av Exped men har fått för mig att deras grejer lätt går sönder och har lite tveksam kvalitet. Baserat på vad jag läst här, utan att undersöka saken närmare. Vet du något om hållbarheten på sikt?
Ska absolut kolla upp!
 
Bergans Helium 55 är ett tips.

Tack! Den verkar vara en riktigt höjdarsäck men som sagt så är avbärarbältet för långt för att passa utan att göra modifieringar på säcken.. Kan vara värt det dock om inget bättre dyker upp.

Känns även jättemärkligt med en dragkedja i så utsatt läge.. kör nog med packliner ändå så inte så farligt, men det gör ju dragkedjan rätt meningslös.

Har du några tankar kring dragkedjan? Syftar på den gamla som är mitt på ryggen. Helium V5 har iaf en bättre placerad dragkedja men jag har inte råd att köpa senaste modellen.
 
Jag har absolut ingen erfarenhet av Exped men har fått för mig att deras grejer lätt går sönder och har lite tveksam kvalitet. Baserat på vad jag läst här, utan att undersöka saken närmare. Vet du något om hållbarheten på sikt?
Ska absolut kolla upp!

Deras liggunderlag får en del kritik, men annars kan jag inte tänka mig att de gör sämre prylar än snittet.

Erik Normark kör på en Exped Lightning 45, och det verkar funka bra för honom.
Kolla på Youtube, eller fråga honom här på forumet.

Det enda jag tycker den ryggsäcken saknar är en meshficka, men det finns säkert som tillbehör.
 
Deras liggunderlag får en del kritik, men annars kan jag inte tänka mig att de gör sämre prylar än snittet.

Erik Normark kör på en Exped Lightning 45, och det verkar funka bra för honom.
Kolla på Youtube, eller fråga honom här på forumet.

Det enda jag tycker den ryggsäcken saknar är en meshficka, men det finns säkert som tillbehör.

Tack för svaret! Ja det låter bekant, det är nog liggunderlagen som har gett mig den känslan!
Får faktiskt lust att dra och prova en med en gång!
 
Tack! Den verkar vara en riktigt höjdarsäck men som sagt så är avbärarbältet för långt för att passa utan att göra modifieringar på säcken.. Kan vara värt det dock om inget bättre dyker upp.

Känns även jättemärkligt med en dragkedja i så utsatt läge.. kör nog med packliner ändå så inte så farligt, men det gör ju dragkedjan rätt meningslös.

Har du några tankar kring dragkedjan? Syftar på den gamla som är mitt på ryggen. Helium V5 har iaf en bättre placerad dragkedja men jag har inte råd att köpa senaste modellen.
Såg att du redan listad Helium 55 efter att jag postat mitt tips, men du var snabbare att citera än jag på att radera;)

Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av Helium 55 på tur, bara klämt på den i butik och tyckt att den är ett intressant alternativ. Dock blir det lite väl mycket överlapp med mina Osprey Atmos 50 och Arcteryx Altra 65, behöver nog ingen mer säck i den storleken. För mig är bärsystemet viktigt att det sitter bra på ryggen och avlastar skönt, så hellre väljer jag en säck som väger några gram mer om bärsystemet är bra än en lättare som sitter som en påse på ryggen.
 
Exped Torrent så får man en vattentät påse samtidigt. Är bäcken för djup när man ska över är det bara slänga kläderna och simma. Den extra vikten jmf mot extra regnskydd.
 
En Lundhags Gneik med RS längd kanske kan vara ett alternativ? Inte riktigt inom önskat viktspann dock. Har en Gnaur 60 som jag är otroligt nöjd med, är dock lite längre än dig men jag gillar verkligen Lundhags ryggsäckar. Kör även en Kliiv 28 som pendlar/dagtursrygga
 
Angående Exped Lightning 45 och dito 60, är det någon skillnad förutom ca 100g i vikt? Någon som vet?
Antar att bägge kan rullas ihop uppifrån när man har mindre packning men känns 60L väsentligt klumpigare än 45 eller har de bara skalat av lite på höjden?

Tror jag ska beställa hem Eja, Exos och Exped Lightning och jämföra dem med Helium. Om jag gör det har jag nog gått genom större delen av utbudet som matchar mina kriterier.

En Lundhags Gneik med RS längd kanske kan vara ett alternativ? Inte riktigt inom önskat viktspann dock. Har en Gnaur 60 som jag är otroligt nöjd med, är dock lite längre än dig men jag gillar verkligen Lundhags ryggsäckar. Kör även en Kliiv 28 som pendlar/dagtursrygga

Lundhags brukar göra supergrejer! Men som du konstaterat är den inte bland de lättaste för storleken.


Exped Torrent så får man en vattentät påse samtidigt. Är bäcken för djup när man ska över är det bara slänga kläderna och simma. Den extra vikten jmf mot extra regnskydd.

Bra tips! Hade absolut kunnat uppskatta vattentätheten och kvitta bort vikten av regnskyddet! Dock görs Exped Torrent enbart i Unisex i onesize-rygglängd. Har inte kunnat hitta vilken längd men gissar att de inte gör onesize i lite större storlek än min.

(Menar inte att klaga på fina förslag men tänker att tråden blir bättre om jag uppdaterar när jag kollat upp tipsen)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ratatoskr Rygga till "lätt" vandring i Alaska med kamerautrustning Transportera 10
Baslägerliv Lätt rygga Transportera 17
aiken rygga för lätt vandring? Transportera 30
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
grodanbolle Lätt ryggsäck? Transportera 22
utesälen Stor och lätt? Transportera 2
moue Ryggsäck 55-65l. Lagomt lätt till vinter och sommarturer. Transportera 16
Deltidseremiten Lätt ryggsäck för kort dam? 65-70 L Transportera 26
majjen Lätt, liten pulka? Transportera 19
Sentient6 Ny (lätt) ryggsäck ca 40-45 liter Transportera 28
whynot Lätt och bra ryggsäck Transportera 8
Jackiie Lätt ryggsäck ca 1 kilo? Transportera 16
Elvah Kraftig, rymlig, lätt, ergonomisk ryggsäck? Transportera 8
Rikard_L Större lätt ryggsäck Transportera 25
MS Frog Packa "lätt ryggsäck" Transportera 1
pelka Vill ha tips på Lätt 25-35L ryggsäck?? Transportera 3
Oskar R. Lätt ryggsäck Transportera 8
Bulldozer Lätt vandringssäck? Transportera 7
tiddelipom Lätt dagturssäck 25 - 30 L Transportera 4
majjen Lätt - men bra - 60-liters-säck Transportera 52
dojjan77 Lätt ryggsäck för veckoturer Transportera 6
Adam_Skevstad Lätt ryggsäck för snabbmarsch i fjällen Transportera 8
grodanbolle Lätt bra dagryggsäck? Transportera 8
Christinar Lätt ryggsäck till liten tjej Transportera 3
svartöra Lätt 55L säck? Transportera 15
Ekorre Finns det någon större Fjällräven-rygga i #630-färgen? Transportera 9
danielm71 Rygga Transportera 6
DoktorGlas Identifiering gammal rygga Transportera 0
Lico Weekend rygga? Transportera 8
jonas72 ny rygga 50-60 liter Transportera 7
B.M.F Tips på enkel och tålig ca 30L rygga för lång person Transportera 7
Tomas J Höftbälte på liten rygga? Transportera 12
såg nån som har bra tips på en rygga med flera ändamål. Transportera 4
Fettotvandrar Tankar om rygga för en ny vandrare Transportera 14
brillone Nikkaluokta - Saltoluokta rygga Transportera 2
BadCash Att packa en rygga Transportera 5
oddput Lågprisutrustning: Biltemas 65 L "Hikerryggsäck", Rygga eller reservdelslager? Transportera 13
akta Rygga ca 35 liter med många fickor? Transportera 9
utemänniska 70 liters rygga för tjejer? Transportera 1
ctve8n Ny rygga 70 liter Transportera 18
hallonraden rygga Transportera 5
kakapo Erfarenheter av Snigel design-rygga? Transportera 3
Iggle hur stor rygga? Transportera 12
Haddock Volym på arméns Haglöfs-rygga? Transportera 17
Martin Fjäderlätt En bra rygga är allt man behöver. Transportera 11
bushmaster84 rygga Transportera 7
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
niben handla rygga för andras pengar Transportera 18
sverastian fin rygga med 40% rabatt Transportera 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.