Liten smidig ryggsäck??

Halloj

Jag tänker köpa en liten smidig ryggsäck men som det ändå får plats en del i
De jag har tittat på är Haglöfs Climber/ Victor 35 eller Klättermusen ratatosk. Frågan är hur är dessa två att bära med?
Går de att använda för löpning (typ multisport) eller blir de för instabila?
Hållbarhet?
Prisvärdhet?

Jag har tittat lite på en säck från McKinley som är betydligt billigare, men man ser också att kvaliteten på vävar etc är sämre. Är det värt att satsa dubbla kostnaden som det innebär för att få en bättre ryggsäck?

MVH Niclas
 
Dyrare är bättre (eller?)

Jag har tyvärr ingen råkoll på de ryggor du kollat på, men jag är generellt kritisk till McKinley - andas för mycket lågbudget tycker jag.

Jag tycker att det ALLTID är värt att lägga lite extra pengar för att få en produkt man blir riktigt nöjd med. Att snåla, och köpa något som är billigare (och ofta av sämre kvalitet) straffar sig förr eller senare.

Det är ju meningslöst att köpa det billigare - sämre - alternativet om man ändå tvingas köpa det dyrare - bättre - när det billiga har gått sönder.

Visst finns det undantag som bekräftar regeln, men tyvärr är oftast det dyrare det bättre alternativet.

/p
 
Recensionsbanken...

Kolla Recensionsbanken, där flera har skrivit om bl.a. Victor-säckarna. Själv använder jag en berghaussäck i ungefär samma storlek (35 liter) som heter "Extrem Rock", och den är precis hur bra som helst.
 
Victor 35L

Hej. Jag har en Victor, 35L, som är superbra, och som sitter tight och stadigt på ryggen. Den sitter rätt högt upp på ryggen, och så är den smal, och utan sidofickor, så den går bra att både klättra och springa med. Enda minuset som jag kan se är att den inte är möjlig att ställa in för olika rygglängder, fast är man normalkonfigurerad så spelar det ingen större roll kanske. Den är rätt så snygg också!

Jag har köpt till två 6L sidofickor från Norröna, som passar perfekt på sidorna.

/Tomas
 
Tight Pro

Haglöfs Tight (Pro) säckarna är jävligt bra till allt möjligt. Men vad du än gör köp minst en Large. pro är mer utvecklade men lite dyrare. Vanliga duger gott när man bara ska gå för att handla eller någonting sånt.
 
Välj lätt rygga

Om du har tänkt springa med den så bör den vara lätt och stödja camelback. Många av de ryggsäckarna som rekommenderats här är av mer klättertyp så att man kan hänga på ishacka, spade och sånt. Kolla in http://www.litepac.com och se vad de rekommenderar för säckar. http://www.addnature.com har ett stort utbud av olika ryggor.

Och det där med hållbarheten så kan jag meddela att jag äger sedan åtta år en Compass Citysack (en Haglöfs Tight kopia). Den fungerar alldeles utmärkt för dagsturer, cykelturer och i skidbacken. Titta snarare på funktionaliteten alltså än hållbarheten. T.o.m. billiga ryggor håller bra.

Men välj aldrig en billigare säck framför en dyrare om du tycker den senare är bättre. Du kommer att ångra dig...

/Jonas U
 
Köp inte McKinley.

McKinley:s 30liters säck Eiger är inte att rekomendera. Dålig kvalitet är ett genomgående tema för denna säck. Jag kan däremot rekomendera Haglöfs ROC 35. Den är *jätte* dyr, men den är värd pengarna. Den hårda ryggplattan stabiliserar säcken. Det som skiljer i övrigt (mot Victor) är ett brett höftbälte och detaljer för skidalpinism (som kanske inte alla behöver). I övrigt är säckarna så vitt jag kan förstå välidigt lika.
 
Salomon Raidwind !

Hej !
Jag använder själv Salomon Raidwind, 30-liters multisportsäck, gul färg. Den kostar cirka 599 kr (billigt) och finns exempelvis att beskåda på Salomons hemsidor nånstans http://www.salomonsports.com

Denna ryggsäck har jag recenserat på utsidan och jag hänvisar till den recensionen. Hurosmhelst, en suverän löparsäck, jag har genomfört 2-milspass med den utan problem.

Hälsar, Mats
 
Dynastars ryggor

Halloj!
Mina absoluta favoriter är Dynastars Cham-ryggor. De sitter suveränt, sväljer förvånansvärt mycket och är dessutom slitstarka (om man inte väljer ultra-light modellerna) Jag använder både en 30 liters och en 45 liters både sommar och vinter. Ficka och slanggenomföring finns för camelbak motsv. och fästanordningen för skidor är helt suverän. Jag använde dessutom 45 litraren på FEM, kankse inte den lättaste som går att finna men den funkade helt OK. Enda problemet är att de kan upplevas som lite korta i ryggen, särskilt de mindre modellerna. Jag är 185 cm och tycker mer att det är en vanesak, man får lov att justera bärremmarna lite grann.
De har haft Cham säckarna på http://www.addnature.se till rätt bra pris tidigare, nu vet jag inte.

Ha D
-niklas-
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Lätt rygga i liten storlek 35-55L Transportera 15
Betongbarn Liten, enkel, hållbar Transportera 18
Vindskydd Stor ryggsäck till liten person Transportera 19
majjen Lätt, liten pulka? Transportera 19
Tomas J Höftbälte på liten rygga? Transportera 12
albbro Liten säck. Haglöfs Cracker? Transportera 7
H.Ivarsson Alternativ till liten ryggsäck ? Transportera 19
gahne Liten ryggsäck? Transportera 7
alven Ny liten ryggsäck Transportera 6
sandwichman Liten ryggsäck, förslag? Transportera 15
smilfink liten bra ryggsäck? Transportera 3
braindead Liten ryggsäck för stor person Transportera 1
Gaban Liten komborygga! Transportera 0
Christinar Lätt ryggsäck till liten tjej Transportera 3
brigas tips på ryggsäck för liten person Transportera 2
mackan Tips på liten ryggsäck Transportera 0
ingoman Vattentät liten ryggsäck Transportera 5
Landen Smidig dagsryggsäck Transportera 10
ddala Smidig rejäl vandringssäck? Transportera 3
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.