Smidig rejäl vandringssäck?

Jag har inte varit så aktiv med friluftslivet de senaste 15 åren och framförallt är jag inte särskilt insatt/intresserad av alla märken och modeller av utrustning. Jag har tittat runt lite här i forumet och jag är ju långt ifrån den första som ställer ungefär den här frågan men det är många olika åsikter i svaren och svårt att få en överblick. Detsamma gäller recensionerna.

Därför väljer jag att göra ett eget inlägg med just min fråga och är alltså tacksam om någon kan ge tips, dela med sig av erfarenheter.

Jag funderar på att skaffa en modern ryggsäck. Det som utlöst behovet är fr.a. en planerad resa till Skottland nästa år då jag kommer att åka tåg några dagar i Storbritannien och vandra ca 5 dagar i Cairngorms National Park. Det blir alltså som tågluffning och fjällvandring i samma resa och mina mindre ryggsäckar duger inte för fjällvandring och min gamla 70-liters ramryggsäck från 1983 är för bökig på tåget. (Fjällräven Raven Gyro. Ja, jag vet, det skrattades åt den redan då men jag har varit relativt nöjd och har som jag nämnde inledningsvis inte haft anledning att skaffa något annat.)

Ryggsäcken bör alltså:

Vara rimligt smidig att hantera på tåg, buss och liknande.

Ha en volym på 70-90 liter. (Vid fjällvandringar på en vecka har jag alltid haft sovsäcken i separat påse utöver de 70 litrarna och även om jag skulle minska volymen med kanske 10 liter (och vikten med drygt 1 kg) så vill jag helst inte köpa ny sovsäck eftersom min gamla fungerar bra. Jag ska testa att minska volymen med en sådan här packpåse med remmar utanpå ("kompressionspåse"?). Dessutom är det väl, som någon påpekade i ett tidigare inlägg här, bättre att ha en något för stor säck ibland än att behöva packa sprängfyllt i en för liten.)

Vara kraftig, stadig nog för en packning på ca 20 kg. (Jag räknar inte med att ge mig ut på längre vandringar än en vecka, men å andra sidan har jag som sagt en del äldre tyngre saker att packa ner.)

Överhuvudtaget vara enkel och rejäl att hantera, inte massor med remmar och spännen och knäppen och små fickor med blixtlås som det (tyvärr?) verkar vara på de flesta modeller numera. Därför att ju mer sådant är det dels svårare att hantera, inte minst i busväder, dels fler detaljer som kan gå sönder.

Däremot tycker jag det verkar vara en fördel med de moderna att säcken kan delas av och att det finns någon öppning så man inte behöver packa upp allt för att komma åt något. Och det är ett plus om någon slags ytterficka kan tas loss och användas som "daypack".

Jag är 184 cm lång, det har tydligen betydelse för vilket bärsystem som passar.

Finns det någon ryggsäck som passar in på detta? Jag kan tänka mig att köpa begagnat (d.v.s. någon modell som inte finns att köpa ny längre) om det finns möjlighet att prova säcken innan.

Jag har kollat som hastigast i butik på Lundhags V8, verkade OK men inte mer, och Marmot Terraplane (tror jag det var), den kändes lite tveksam.
 
berghaus vulcan, billig, stor, regäl och byggd för att ta stryk.. den kostar 2500:- på militärshoppen, ta hem den slippa av alla onödiga remmar och kasta sidofickorna och vips har du en 80l rygga på under 2kg som är byggd för militära förhållanden och pallar +25 packing och all stryk den kan få av tokiga indiska busschafförer..

vill man ha den i 100l formatet kan sidorfacken tas av och användas som dagsrygga, remmar medföljer till detta..
 
Längdmåttet som har betydelse är från övre höftbenskammen till nacken. Låt en kamrat ta måttet så blir det rätt och enkelt. Moderna ryggsäckar är i olika rygglängdsstorlek. Förslaget enligt ovan är nog.
Lycka till!
//J
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.