Liten ryggsäck, förslag?

Jag har länge funderat på att skaffa en ny ryggsäck på 25-30 liter.
Mina funderingar rör sig just nu kring Klättermusen Ratatosk (30 l). Jag tycker den verkar vara enkel och bra i konstruktionen, och jag är tilltalad av rullöpppningen. Kommentar på denna säck!?

Har också funderat på Lundhags Roll-O 25.
Tips på andra bra småsäckar är av största intresse.

Jag ska använda ryggsäcken till vardags, på skogspromenader, kortare vandringar, skidåkning m.m.
 
Ratatosk

Hej
Jag är sedan ett år stolt ägare till en Ratatosk och jag är fortfarande nästan fetichistiskt förtjust i den.
Om man inte vill ha en massa fickor har jag svårt att tänka en en bättre eller snyggare säck. Har använt den som dagtursäck på vinter och sommarfjäll. Dottern som är tolv hade den med avbärarbälte på vår fjällvandring i sommars och till allt fungerar den perfekt. Den sitter otroligt bekvämt på ryggen. Ända nackdelen jag kan tänka mig är att man inte kan vara för lång om man skall använda den med bälte. Själv har jag den numera i princip varje dag och är orimligt nöjd. Inser att jag nästan låter löjligt positiv men så är det. Den är utan tvekan mitt favoritinköp.
 
Någon av DaKines säckar?
Hopplöst mycket remmar, men i övrigt guld...
Jag har två, HeliPro, 20L, och Poacher, 40L.
Båda modellerna är omgjorda sen jag skaffade dem, men står man ut med alla remmar, eller behöver dem så tycker jag att de är guld!
 
Osprey

Själv är jag överförtjust i Ospreys säckar. Äger själv en Switch 25+5 samt en stor en. Osprey har en hel drös säckar i storleken du söker:

Eclipse 26+5
Switch 25+5
Vertigo 25
Epic 30
Flux 25
Focus 30

Se också http://www.ospreypacks.com/

/Pottan
 
Arc´teryx

Har jag funderat på att köpa Bora 35. Befinner mig i Kanada nu, så priset är ju fördelaktigt.
Ska även kolla in Osprey enligt föregående inlägg. Ska köpa nåt denna veckan, och rapporterar när jag gjort det.
 
Macpac har en del fina modeller. Lite "nättare" i kvaliteten, detaljerna är i mindre dimensioner så att de känns "rena". Såg en modell på playground (mapcpac persuit 30), toppmatad, timglasformad rygg och ett mycket funkis avbärarbälte. Även rygglängeden var bra, vanligtvis är ju säckar med liten packvolym också ruggigt korta i ryggen.

kolla på http://www.macpac.co.nz
 
sandwichman; sa:
Har också funderat på Lundhags Roll-O 25.

Roll-O är väldigt snygg och väldigt praktisk. Tyvärr är den alldeles för mjuk i ryggen för att kunna funka "på riktigt". Handlar du en liter mjölk och fem bananer så pallar den inte.

Ratatosk är många mil stabilare.
Själv har jag en Norröna Besshö 35, som också är riktigt stabil. Den är dock inte riktigt lika "ren" som Ratatosk, utan har mycket fler grunkor på sig än man kan tro när man ser bilder på den.

Är dock helnöjd, trots de många penningarna.
 
Jag var ute efter en liten säck, kanske något större än vad du säger. Jag har en haglöfs shosho på 30 liter so duger utmärkt för det du nämner. Skall man ha med sig en sovsäck, liggunderlag, lite grejer för en natt i vindskydd så var den på gränsen tyckte jag. För egen del så har det slutat med (hör och häpna, vad får jag för poäng för detta) med Clas Olssons 40 liters säck för 249:-. För de enkla ändamålen så tror jag den duger utmärkt faktiskt. För de enkla turerna så vägrar jag lägga ut mycket mer. Starkaste konkurrenten tyckte jag var Haglöfs shosho 3500.

Jag hade för all del tilläggskravet att det skulle finnas sidofack på ryggan, vilket classes har.

Som kuriosa: En gång i tiden gick jag 2-3 dagarsturer i fjällen med en gammal softsäck. Den var väl lite större än den här, men absolut inte högre kvalitet och dög fint för tälttur på fjället. Då bara MÅSTE Classes duga för en helgtur i skogen.

Mvh
Peter P.
 
Jag har provat många säckar genom åren, Karrimor, Berghaus, Haglöfs, Lowe m.fl....i flera olika storlekar. Dröm om min förvåning när jag hittade en säck på Stadium...av deras eget märke (Everest)...jag tror modellen heter Airflow 300, som funkar helt perfekt för många ändamål!! Jag har den till jobbet, som dagtursäck, i svampskogen, vid tjänsteresor mm. Och för ett tag sedan såg jag att man reade ut den för 399 spänn!!! Enligt min mening ett superfynd!

//Per
 
Dakine Blade

Igår köpte jag en Dakine Blade 27 l som är gjord för skidåkning, men har remmar och fickor så den passar i alla sammanhang. Vissa av remmarna är dessutom dolda i små fickor på säcken. Riktigt bra bärsystem inkl. avbärarbältet. Det finns fack för camelbak och slangen dras inne i vänster bärrem till en ficka där munstycket och slutet på slangen göms. Camelbak ingår tyvärr inte. I locket finns ett fack med genomskinlig plast för kartor. Jag tycker ryggsäcken verkar vara väldigt bra gjord.
Pris: 1100 kr på Alpingaraget vid Roslagstull I Stockholm.

18291_m.jpg
 
Everest Airflow

Jag har också en Everest med Airflow. Den är otroligt skön på sommaren då det faktiskt luftar ordentligt på ryggen. Nackdelen är att en 30-liters säck inte känns som 30 liter för bågarna som skapar mellanrummet till ryggen stjäl utrymme i säcken och gör den svårpackad. Det beror förstås på hur mycket luft man vill ha och hur hårt man spänner bågarna därefter. Det finns också dåligt med remmar. Inte mycket går spänna fast på den, men jag använder den inte som packåsna heller
så i slutänden är detta faktiskt en riktigt bra säck, åtminstone till mina ändamål. Speciellt med tanke på priset. Använder den varje dag.
 
Lätt rygga.

Köp KIMM AR-25. Lätt rygga som litepac säljer. Haft min ett par månader till vardags samt lättare turer. Funkar bra!
/Mohlin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Stor ryggsäck till liten person Transportera 19
H.Ivarsson Alternativ till liten ryggsäck ? Transportera 19
gahne Liten ryggsäck? Transportera 7
alven Ny liten ryggsäck Transportera 6
smilfink liten bra ryggsäck? Transportera 3
braindead Liten ryggsäck för stor person Transportera 1
Christinar Lätt ryggsäck till liten tjej Transportera 3
brigas tips på ryggsäck för liten person Transportera 2
mackan Tips på liten ryggsäck Transportera 0
ingoman Vattentät liten ryggsäck Transportera 5
Niclas Liten smidig ryggsäck?? Transportera 8
Kimkim Lätt rygga i liten storlek 35-55L Transportera 15
Betongbarn Liten, enkel, hållbar Transportera 18
majjen Lätt, liten pulka? Transportera 19
Tomas J Höftbälte på liten rygga? Transportera 12
albbro Liten säck. Haglöfs Cracker? Transportera 7
Gaban Liten komborygga! Transportera 0
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.