Höftbälte på liten rygga?

Jag slog till på en Lundhags Ultra 35 på Addnatures mellandagsrea då det var halva priset på den ,men har ännu inte bestämt mig om jag ska behålla den eller inte och anledningen är höftbältet. Det känns som om det sitter lite för högt upp för att vara helt perfekt, men min fråga är då om detta är något jag får leva med på en sådan liten ryggsäck då jag är 187cm?
 
Jag tror det är något du får acceptera på mindre säckar.
Själv är jag 190 cm och har 4 säckar mellan 25-45 L och tre av dessa har midjebälte som hamnar fel. Den fjärde saknar midjebälte men fungerar lika bra ändå vilket har lett mig in på tankarna att ta bort midjebältena helt på dom andra också. Man bär aldrig tungt i så små säckar ändå.

My 2 cents
 
Jag är personligen 187 och har en Haglöfs Tight NXT Large, där Large-versionen har mer "riktiga" höftbälten jämfört med de mindre versionerna. Jag tycker personligen att höftbältet verkligen hjälper vid handling där jag mycket väl kan packa 10 kg+ (student och går/cyklar oftast och handlar). Det är i alla fall vad som fungerar för mig! : )
 
Jag är personligen 187 och har en Haglöfs Tight NXT Large, där Large-versionen har mer "riktiga" höftbälten jämfört med de mindre versionerna. Jag tycker personligen att höftbältet verkligen hjälper vid handling där jag mycket väl kan packa 10 kg+ (student och går/cyklar oftast och handlar). Det är i alla fall vad som fungerar för mig! : )

Ingen bra idé att cykla med ryggsäck, cykelväskor är mycket bättre, där kan man mycket väl lasta upp till 20kg. Men att ha 10kg på ryggen med hög tyngdpunkt när man cyklar.....
 
Ingen bra idé att cykla med ryggsäck, cykelväskor är mycket bättre, där kan man mycket väl lasta upp till 20kg. Men att ha 10kg på ryggen med hög tyngdpunkt när man cyklar.....

Något speciellt du tänker på? Har gjort det hela mitt liv och inte känt av några problem i rygg.
Kan anmärka att det inte är långcyklingar jag pratar om, där använder jag cykelväskor.
 
Vill

du ha en rygga som funkar för skridskoåkning är det vettigt att den sitter lågt. Förläng axelremmarna. En sån modifikation kan funka på cykel också men cykelkärra eller cykelväskor är förstås bättre vid bördor på +15 kg.

Thure
 
du ha en rygga som funkar för skridskoåkning är det vettigt att den sitter lågt. Förläng axelremmarna. En sån modifikation kan funka på cykel också men cykelkärra eller cykelväskor är förstås bättre vid bördor på +15 kg.

Thure

Nej, jag ska inte ha den till skridskoåkning men annars till lite av varje, bl.a. dagstursäck vid vandring och fiske och skidåkning.
 
varför använda höftbälte alls? På små säckar är det mest i vägen och fyller i det närmaste ingen funktion alls....
 
Man får lasta bra tungt i <30 literssäckar för att behöva höftbältet till avlastning. I min värld är höftbälten på småsäckar till för att hålla säcken stilla när man springer/klättrar.
 
Finns

mängder med olika små ryggsäcksmodeller. Jag vill oftast ha volymcentrum och viktcentrum på ryggsäcken nånstans i navelhöjd eller lite längre ned vid skidåkning, skridskoåkning, cykling och inlines respektive vandring om vikterna är under 10 kg. Högre upp vid vandring om vikterna är högre.

Vid denna typ av användning så är höftbälte / midjebälte komforthöjande för mig då ryggsäckarna hänger med i bålens rörelser bättre utan att packningen vaggar onödigt mycket på ryggen.

Thure
 
tur att vi alla är olika! jag tycker att det är svårare med vikter i midjehöjd när jag gör balanskrävande saker som inlines och klättring samt vid terränglöpning. använder bälte enbart vid marscher och tyngre last.

micke :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
anod Byta höftbälte på TNF Transportera 1
kit Avtagbart höftbälte Transportera 2
Jwiklund Höftbälte till Ratatosk 30L Transportera 5
GustavOh Rörligt höftbälte: måste eller fluga? Transportera 22
Höftbälte till Haglöfs Skarja Transportera 0
thureb Fjällräven ramsäck förslag på remmar att komplettera med Transportera 5
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Tomtenils Nya axelremmar på ramsäcken - Blev det rätt? Transportera 2
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Frippeflyer Tips på vandringsryggsäck Transportera 10
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
Moga Tips på RIKTIGT stabil kanotvagn? Transportera 26
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
Joell Konstigt blixtlås invändigt på Bergansryggsäck Transportera 11
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
Polar300 Alaska och Baltoro, dök upp på Tradera idag Transportera 0
lottizen Mäta volym på packningen Transportera 16
Erkan Tips på vandringsryggsäck för veckoturer Transportera 16
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
CFM Sätta midjerem på North face duffelväska Transportera 5
Swift Ryggsäck som handbagage på flyget Transportera 30
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
qy Aarn-säckar på XXL Transportera 4
Katt87a Storlek på ryggsäck Transportera 23
robinlu Ryggsäck på ca 50 liter. Transportera 6
hijk vandringsryggsäck med innanpåliggande ram på flyget Transportera 5
såg Ryggsäck för tågluffa och vandring på samma gång Transportera 4
Tord Hoppe Fråga om detalj på äldre Haglöfs Alaska-ryggsäck Transportera 9
CimW Hur fästa tält på Nejd 65? Transportera 4
tooomas Tips på backpacking-ryggsäck i handbagage storlek? Transportera 22
monedula Tips på ryggsäckar med mjuka axelband Transportera 4
spajk Storlek på exos 58 Transportera 6
Aramidos Storlek på ryggsäck Transportera 15
erephus Storlek på Kajka 85l Transportera 0
Henkster Kardborreband på Klättermusen Arvaker/Röskva? Transportera 5
avslutatmedlemskap160620 Tubkikare med på cykel Transportera 4
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
Nuppenizer Skillnaden på Lundhags V8 och V12 Transportera 11
PeM Vandringsryggsäck för tjej/dam på 174 cm med breda höfter Transportera 11
FarmerJoe Sy på Toppstramare på ryggsäck. Transportera 0
aksello Skillnaden på mjölner 2 och äldre varianter? Transportera 4
isbit Olika spännsystem på avbärarbälten, vad heter de? Transportera 6
Nipon Funderingar på ny ryggsäck. Transportera 11
B.M.F Tips på enkel och tålig ca 30L rygga för lång person Transportera 7
såg nån som har bra tips på en rygga med flera ändamål. Transportera 4
Utvandraren Cykel på buss Transportera 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.