Stor ryggsäck till liten person

Min gamla Haglöfs Alaska ( 90 l) börjar bli sliten så jag funderar på att byta ut den, Jag behöver en ryggsäck i ungefär den storleken, men problemet är att jag bara är 160 cm lång så det måste vara en modell med kort rygg. Det är ju allmänt känt att i ryggsäckssammanhang är inte alltid en liter samma sak mellan tillverkare och ibland också mellan modeller, så man kan ju inte gå på literangivelserna rakt av. Jag efterlyser därför tips på en ryggsäck som lätt rymmer en fjorton dagars packning med plats för inte bara nödtorft utan även guldkant, men som passar till en kort person.
 
Vad på din Alaska är det som börjar bli utslitet?

Det finns Alaskas på Tradera och Blocket med jämna mellanrum, kanske du kan hitta utbytbara delar till din ryggsäck där. Det finns ett litet gäng Alaska-missbrukare här på Utsidan, de har koll på kompatibilitet mellan olika årsmodeller och varianter.
www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=80688&highlight=Alaska
www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=80611&highlight=Alaska&page=2


Min stora säck är en Berghaus Atlas, både den och efterföljaren Crusader finns för personer från 155cm och uppåt. Den tillverkas i 4 storlekar så även axelremmar och avbärarbälte brukar passa i storlek.
 
Hej Malin,
jag säger som Joakim: Vad på din Alaska är det som börjar bli utslitet? Hör av dig!

Vi kan fixa det mesta här bland medlemmarna på Utsidan - du ska naturligtvis inte släppa Alaskan,
den behöver säkert bara lite 10.000-milaservice. Ungefär som en väl inkörd gammal favoritbil...
 
Den stora frågan är väl egentligen varför du vill ha en ryggsäck på 90 liter för bara 14 dagar... Jag tycker att du borde klara dig med max 60... ;-) 90 liter är jättestort, men du kanske vill slippa bära på ett tält och istället sova i ryggsäcken?
 
Klart man skall ha en stor ryggsäck.

Kolla på Bergans Viking 90/M12 eller Lady100 , fast även om du är brutta kanske den gröna Viking90 matchar bättre.

Lady är pippiröd.haha.


Länk till M12/Viking 90 http://www.coldskills.com/bergans-viking-90-l-p-1552-c-328.aspx
Dessa skall funka från 155cm även om man vill ha hyfsat fett med ytrymme.

Jag har Bergans Viking2 som fullt påbyggd rymmer 160L o så , men då är den typ lika lång som dig - haha.
Jag har hängt den på en kortbrud men bärsystemet sitter på kortaste på mig som är strax under 180 så det
funkar illa
 
Alaskas ram är knappast optimal för de med kort rygg.

Finns nog många ställbara softpackryggor du kan använda med behållning. T ex Lowes större säckar. Vi har flera sådana i familjen varav en Cerro Torre typ 30 år gammal togs över av min fru för drygt 20 år sedan och fortfarande är still going strong. Uppföljande modeller säljs fortfarande t ex http://lowealpine.com/us/shop/cerro-torre-nd-60-80-3

Thure
 
Alaskas ram är knappast optimal för de med kort rygg. ... Thure
Där vill jag nog anföra en klart avvikande åsikt. Den endast 77cm korta Grönlandsramen (som Haglöfs av någon outgrundlig anledning kallade för "Medium") passar alldeles utmärkt för personer som är sådär 155 till 180 cm - med någorlunda normal fördelning mellan rygglängd och benlängd. Det är bara en fråga om att passa in avståndet mellan höftbältet (som är i princip fast) och X- eller Y-bärselen (som går att placera väldigt fritt längs ramen eftersom dess fasta punkt är samma nedersta tvärstag som höftbältet fäster mot). Och nästan 0-långa ryggar är ovanliga... ;-)

Och Malin konstaterade redan initialt att hon är 160cm
och har haft sin Alaska så länge att den "börjar bli sliten"
vilket får mig att anta att hon har Mediumramen och uppenbarligen trivts bra med den - i åratal...
Då har hon definitivt gjort sig förtjänt av att få all behövlig hjälp med att få den i bruk för ytterligare många år/mil.
 
Ok Odd du är ju rätt mkt expert på dessa ramar. Personligen kom jag aldrig riktigt överens med min Grönland. Övre ramröret konkurrerade för mycket med mitt bakhuvud så jag sålde den säcken. Om det var rätt ram för min rygglängd vet jag inte. Köpte säcken på Scoutmagasinet på Sveavägen om jag minns rätt.

Thure
 
Hej,

Kolla in Bergans Trollhetta 95l resp. 75l i årets modell 2015. Den skall passa från 155cm.
Jag har precis köpt 95l modellen och jag är 172cm, jag har ställt in "rygglängden" på position 3, skalan går från 1-7.
Finns på XXL för 2495:-
/Joakim
 
Och jag som trodde att frilufsutrustningsfundamentalisterna bara utgjordes av kåtakramarna och hillebanerna.... Nu har jag tydligen trampat den för mig okända grupperingen alaskaister på tårna tillsammans med lättpackarna med min till synes försynta fråga. :)
Det är inte så att min Alaska håller på att falla i bitar än,(tack för alla erbjudanden om hjälp att fixa till den) sanningen är väl närmre att var tjugofemte år eller så kan man få unna sig en ny ryggsäck. Orsaken att jag valde Alaska en gång i tiden var just att den fanns i en kortare längd (medium) och att den är ganska bred (jämfört med den tidens mjuksäckar) och därför medger stora volymer utan att sticka upp eller ner från ryggen allt för mycket. Sedan skall jag väl medge att det inte är alla år som den nedre packpåsen får följa med utan bara när turlängden närmar sig två veckor, så därför behöver jag antagligen inte en 90-liters säck, men 60 liter räcker inte och orsaken är min inställning till mat. Jag gillar inte frystorkat utan torkar själv och har med en hel del skrymmande pasta. Jag vill också gärna ha lite guldkant på turen med sådant som kex och choklad, och en eller annan god bok.
Det som jag tycker är nackdelen med en ramsäck som alaskan är inte så mycket vid själva vandringen som transporten med allmänna kommunikationer där ramen tenderar att fastna i allting. Många gånger när jag försökt stuva in den på nattåget har jag önskat bort dess utanpåliggande ram.
 
Kolla på http://www.coldskills.com/bergans-viking-90-l-p-1552-c-328.aspx

Den är perfa du kan köra den utan sidofickor och komprimerad i djupled och ha en liten säck
för småturerna.

För långturer/vinterturer
Du kan gå som med en 130liters säck med sidofickor monterade och tält och liggunderlag utanpå.
När matförådet börjar bli uppätet och du får plats så skickar du in sidofickorna i ryggan och bygger den på höjden.

Den har massa fästpunkter också så du kan ha en hel palett med Mollefickor med diverse innehåll monterat utanpå.
Lättåtkomligt , sjukvård,hygienartiklar,snacks och sånt.
Dessa mollefickor kan sedan lätt tas bort från ryggsäcken och monteras i bältet så får du med viktiga grejer.
Sen sidofickorna som dagsturs säck.

Går fort och variera sig oavsett man är hemma och plockar ihop grejerna för en tur eller ute i fält när man skall dra iväg på nått
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hansthomas Stor ryggsäck till normalsmal person Transportera 12
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
medic val av stor ryggsäck Transportera 24
wima Hur stor ryggsäck? Transportera 8
monedula hur stor plats tar maten? (hjälp en nybörjare välja ryggsäck) Transportera 4
williek Hur stor ryggsäck? Transportera 13
plawsworth stor och billig ryggsäck Transportera 33
68678 Stor dry packliner för ryggsäck! Transportera 13
Markholm Ryggsäck med stor frontöppning, tips Transportera 2
desireman Hur stor ryggsäck behöver jag? Transportera 19
Durandal Stor ryggsäck för vardagligt bruk? Transportera 9
braindead Liten ryggsäck för stor person Transportera 1
Norris Söker stor ryggsäck Transportera 6
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
utesälen Stor och lätt? Transportera 2
oj77 Stor ramryggsäck Transportera 39
J_B Stor dagssäck Transportera 5
Iggle hur stor rygga? Transportera 12
Schneeberger Berghaus Vulcan huvudsäck - hur stor? Transportera 9
Carl_Z Stor rygga Transportera 12
pewe Sovsäck för små vart får jag tag på en stor som inte Transportera 6
lisah Stor damryggsäck? Transportera 2
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.