Fjällvandrar säck

Ge oss mer att gå på

Det finns en miljard olika fjällvandrarsäckar - berätta mer om vad du har för krav och preferenser.

Vad är viktigt? Komfort, pris, glada färger eller diskreta färger, få eller många fickor, tufft märke, otufft märke, ingång i botten eller ingen ingång i botten, vattentät eller inte vattentät, låg vikt eller de rejälaste materialen, hög ventilation eller smidig konstruktion osv osv.

Utan hårdare spec kommer du bara att bli tipsad om de ryggor som respektive inläggare själv har.
Köp en Berghaus Atlas - den är enkel, lätt, stark, komfortabel och dessutom prisvärd. :)

[Ändrat av Nordesjö 2005-01-17 kl 17:31]
 
ramsäck

Som sagt så kommer du att få tips på vad folk själva har och man kan ju bara tipsa om det man själv är nöjd med...
Haglöfs Alaska är då mitt tips.
komplettera med en lätt liten extra rygga för små förmiddagstripper från baslägret.
erik

Ps det måste finnas en massa trådar att titta på i diskussionsforumet Ds
 
Alla kända märken gör fungerande säckar. Ska du inte använda säcken väldigt mycket spelar det alltså inte så stor roll vad du väljer.

Gå runt och prova olika säckar tills du hittar en som sitter skönt. Kräv att få prova säcken uppackad med realistisk vikt, inte bara plastpåsar. Bäst är om du kan låna en säck en dag och provgå en längre sträcka.
Du och säcken ska ju trots allt umgås väldigt intimt hela fjällveckan, så det viktigaste är att den sitter bra, inte vad den heter.

Haglöfs är inte universalsäcken som passar alla svenskar, även om man kan tro det när man ser affärernas utbud. Prova även Bergans, Norröna, Lundhags, Vaude, Berghaus, ... ...
 
rygga

tänk på när du vill använda den,vinter och/eller sommmar.då kanske du vill ha en säck som har inga eller avtagbara sido-fickor för att kunna ta ut stavtagen ordentligt,avtagbara finns ju så man kan använda sido-fickorna som en dagturs-säck på sommaren.det är ingen ide att ge några specifika köpråd
annat än att prova ett flertal innan köp.


peter
happy camper
 
prova runt ..

om möjligt är så prova säckar, låna eller bara känn på i affären, jag tror att de flesta "kända" märken funkar men man måste veta vad man vill ha och vad för funktioner och utrymme. Mitt förslag är Lundhags Motion80 för en sådan har jag och jag är verkligen nöjd med den på alla sätt. Lycka till !
/Gunnar
 
Re: Ge oss mer att gå på

Nordesjö; sa:
Det finns en miljard olika fjällvandrarsäckar - berätta mer om vad du har för krav och preferenser.

Vad är viktigt? Komfort, pris, glada färger eller diskreta färger, få eller många fickor, tufft märke, otufft märke, ingång i botten eller ingen ingång i botten, vattentät eller inte vattentät, låg vikt eller de rejälaste materialen, hög ventilation eller smidig konstruktion osv osv.

Utan hårdare spec kommer du bara att bli tipsad om de ryggor som respektive inläggare själv har.
Köp en Berghaus Atlas - den är enkel, lätt, stark, komfortabel och dessutom prisvärd. :)

[Ändrat av Nordesjö 2005-01-17 kl 17:31]
Tack för alla inlägg

Hmm.. problemet är väl att jag inte kan spec'a, en bra säck.. är 1.94 lång har säkert nån betydelse
 
Re: Re: Ge oss mer att gå på

Eftersom du inte har en aning så blir du nog inte klokare av våra opartiska förslag, gå ner till din lokala frilufsbutik och prata med dom.. När du sedan har några alternativ så kom tebax så kan vi göra dig ytterligare ännu mer förvirrad..

Hilleberg e väl bra?
 
Skiljelinjen

Skiljelinjen torde gå mellan ram- och ramlössäck, avser oftast en säck med "inbyggd ram".

Det är sant som är skrivet i tidigare inlägg att de flesta kända och säkert också några okända märken gör helt OK säckar.

Då jag själv är kort, ca 172 cm, har jag för mitt vidkommande funnit att en säck med inbygg ram passar mig bättre, då jag kan anpassa den att följa min korta rygg. Numer finns det säkert ramsäckar med en rad olika storleksintervall på ramarna, det var inte så för 17 år sedan då jag köpte min fjällsäck. Ett annat argument för säck med inbyggd ram är att jag tycker de är bättre att åka skidor med och vinterturer är för mig nästan vanligare än sommar dito.

Karrimor som jag har, närmare bestämt en gammal 85 liters Jaguar, är oerhört slitstarka i tyget. Bärsystemet är idag åt det svampiga hållet utan att för den skull svampat till sig över tiden, men det var "top of the line" för sjutton år sedan.

Jag föredrar ryggsäckar med så få öppningar och dragkedjor som möjligt. Mitt argument för detta är att det ska vara så få ställen som möjligt för vatten att ta sig in på.

Det bästa sättet att finna rätt säck är att prova i olika butiker och rådgöra med personer i bekantskapskretsen med ungefär samma kroppsbyggnad som en själv. Givetvis förutsatt att de har en ryggsäck och plägar använda den.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johanute Säck till Fjällräven ramryggsäck Transportera 0
Sigfridsson Osprey Aether 70 eller lättare säck? Transportera 19
Yezziqa Megastor säck till pytteliten tjej Transportera 14
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
anders998 Vad kan denna säck heta.. Transportera 24
såg letar efter en hundra lite säck som kan användas året om. Transportera 2
almkvist Olivgrön duglig alpin säck? Transportera 2
ljaw 50l säck som passar långa Transportera 1
mytsk Säck för turer på 3-5 veckor - "all inclusive" efterfrågas Transportera 13
samppa89 Fjällrävens nya säck Abisko frågor Transportera 9
Fryspunkt 15dagar Vilken Säck? Transportera 3
honki vilken säck rekomenderar ni? Transportera 12
hfw 40-50 liter säck - en tulipanaros... finns det ? Transportera 5
albbro Liten säck. Haglöfs Cracker? Transportera 7
Edvin m Nån med en Crux säck i Stockholm? Transportera 21
quid 40l säck till 180 cm bärare? Transportera 7
Emma_W Tips på en bra 50-55 L säck Transportera 3
majjen Lätt - men bra - 60-liters-säck Transportera 52
Morgan Vilken säck? Transportera 28
Martin Fjäderlätt Om Vulcanisten tvingades byta säck... Transportera 12
sundstorm Vaude montana, Bra säck? Transportera 0
petho Vilken säck har bäst vikt/volym-förhållande? Transportera 34
mankan83 Ny säck? Transportera 5
Stiff Vilken 35L-säck? 190 cm. Transportera 2
svartöra Lätt 55L säck? Transportera 15
Info om Haglöfs nya Alaska säck Transportera 1
En bra säck för vandring Transportera 8
världens bästa säck? Transportera 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.