Vilken säck har bäst vikt/volym-förhållande?

Hallå!
Går i ryggsäcksköpartankar och är ute efter en stor säck. Har haft en gammal McKinley Nepal 65l plus två stora sidofickor men den har länge egentligen varit både för lite och för dålig för långa bärturer. Nu är jag ute efter en en prisvärd säck med bra bärsystem (naturligtvis) men det viktigaste tycker jag är att man får mycket volym per viktenhet. Finns det bra stora säckar runt 3kg eller t.o.m bättre?

Tacksam för svar!
/Peter
 
En Berghaus Vulcan är relativt lätt och prisvärd för sin packvolym, den har en volym på 80+20liter. I 80+20 så väger den 2.9kg väljer man att gå med bara 80l så väger den 2.2kg..
 
Moonbow Gearskin, cross posting från 'Fjällvandring'

Mitt inlägg i 'Fjällvandring'ens 'klenisar'-tråd egentligen skulle ha hamnat här (där diskuterades ryggsäck-volym). Men i alla fall:

----

Det behövs nya paradigms: vad tänker ni om ett säck som väger 800g (overkill version, finns ochså som 500g) och har variabel storlek 41-106 l; bra bärsystem - men nästan BARA bärsystem, ingen 'säck' i ordets vanlig betydelsen. Ingen diskussion om storlek längre...

Jfr bild från Moonbow hemsida:
GSRed3.jpg


Om jag ska bära tungt så har jag volym och bärsystemet, om inte så är själva säcken inte allför svår. Idén är att själva packningen ger stabilitet och komfort: Z-rest (t ex) på innersidan längs ryggen + komprimera utrustningen tills den är stabilt nog och vikten distribueras till en fullständig bärsystem. Det funkar utmärkt åtminstone med träningsvikten 17kg.

Efter själva vandringen berätter jag hur det gick till. Recensioner finns på http://www.backpackgeartest.org/reviews/Packs/Frameless Backpacks and Day Packs/Moonbow Gearskin just nu.

mvh Lukas
 
petho; sa:
Hallå!
Går i ryggsäcksköpartankar och är ute efter en stor säck. Har haft en gammal McKinley Nepal 65l plus två stora sidofickor men den har länge egentligen varit både för lite och för dålig för långa bärturer. Nu är jag ute efter en en prisvärd säck med bra bärsystem (naturligtvis) men det viktigaste tycker jag är att man får mycket volym per viktenhet. Finns det bra stora säckar runt 3kg eller t.o.m bättre?

Tacksam för svar!
/Peter

Av "vanliga" säckar d v s med säck och ram är väl Klättermusens bland de lättare. Mjölner 100 väger ca 2,3 kg och har ett riktigt bra om än lite plottrigt bärsystem.

/J
 
Tack för många bra tips hittills! Fortsätt så!

Jag provade förra året under någon timme eller två Lundhags V12 >90l och tyckte mycket om bärsystemet på den men vikten på Lundhagssäckarna är lite väl hög räknat per liter. 1-1½kg mer eller mindre är i och för sig inget jätteproblem när man fjällvandrar om man är hyfsat vältränad men om man skall flyga någonstans vill man ju gärna ha minsta möjliga vikt på själva säcken.
Så frågan är finns det en säck med Lundhags kvalitet och finesser (främst fickor på avbärarbältet) men som har lägre vikt/volym index?


Presenterar data och lite frågor/kommentarer för kombattanterna på min lista:

(Märke och Modell,Pris,Volym,Vikt,Volym/vikt, Ev. kommentar

Bergans Viking II, 4000:-,110 l, 4300g, 39 g/l, tung

Osprey Aether 90, ????:-, 90l, 2210g, 24.6g/l, återförsäljare i Sverige?

Klättermusen Mjölner, 4501:-,100 l, 2650g, 26.5g/l, Vikt med sidofickor?, Dyr!

Lundhags V12 >90, ????:-, >90 l, 3700g, ~41g/l, Tung, praktiska fickor på avbärarbältet, finns detta på andra säckar?

Lundhags Motion 100, ????:-, >100 l, 3900g, ~39g/l, Tung

Norröna Storen, 3898:-, 90 l, 2850g, 32g/l

Norröna Para Ranger, 4998:-, 120 l, 4100g, 34g/l, Tung, dyr och lite för stor kanske

Berghaus Vulcan 2975:-, 80+20 l, 2900g, 29g/l, Gammal konstruktion=sämre bärsystem?

Berghaus Cyclops Atlas, 2100:-, 100 l, 2900g, 29g/l, Verkar prisvärd men hur är bärsystemet?

Bergans Power Frame 3800, 4029:-, 130 l, 4300g, 33g/l, Lite föör stor kanske

Jack Wolfskin TB III, 3000:-, 80+10 l, 3400g, 38g/l, Vet inte mkt om deras produkter...

Slut på listan! Kommentarer? Nya tillskott till listan?
 
petho; sa:
Berghaus Cyclops Atlas, 2100:-, 100 l, 2900g, 29g/l, Verkar prisvärd men hur är bärsystemet?

Keep It Simple?

Skulle jag bara ha min rygga i den Svenska naturen så kanske jag skulle valt en rygga med ett mer avancerat bärsystem, men om man skall resa till lite oländiga platser så vill i alla fall jag ha ett system som håller utan en massa justeringsremmar och inställningsprytlar som kan vara svårreparerade i fält så att säga. Jag skrev nog samma sak i en annan tråd, e man ute efter optimal bärfunktion så välj inte någon av de "militära" ryggorna, vill man ha allmän funktion och hållbarhet så skall man nog välja någon av de "militära" ryggorna...

Sedan så kommer känslighetsaspekten in, hur tålig är man och hur mycket bär man... Bär man lätt packning och har en tålig rygg så tycker inte jag att man behöver något värsting bärsystem.. Å andra sidan om man har en problemrygg och/eller bär väldigt tungt så blir bärsystemet viktigt.

[Med militär rygga menar jag ryggor som används av militära förband och som är gjorda för högt slitage och med höga krav på hållbarhet..]
 
petho; sa:
Tack för många bra tips hittills! Fortsätt så!

Klättermusen Mjölner, 4501:-,100 l, 2650g, 26.5g/l, Vikt med sidofickor?, Dyr!


Norröna Para Ranger, 4998:-, 120 l, 4100g, 34g/l, Tung, dyr och lite för stor kanske


Slut på listan! Kommentarer? Nya tillskott till listan?

Tjena igen,

Mjölnern väger 2,3 och inte 2,65 som det står på deras hemsida (nyare modell enl KM).

Norrönas Pararanger väger 4,4 kg (jag har själv vägt) och inte 4,1 som de uppger.

Mvh,

J
 
haglöfs

haglöfs har dessa fickor på avbärar bältet du efterfrågar... dessutom säckar som är sköna att bära och håller länge.. shosho serien är den jag har...
dock väger den en hel del.. 60liter = 2.9kg
 
petho; sa:
Slut på listan! Kommentarer? Nya tillskott till listan?
Här är några som jag kollat på virtuellt:

- Serratus Alpinelite, storlek M, 85l, 2,2kg => 25,8g/l - fick mycket bra omdöme i Backpacker. Finns ej i Sverige.
(- Serratus Alpinelite, storlek L, 90l, 2,3kg => 25,6g/l)
- Bask Eiger, 80l, 1,5kg => 18,8g/l - Rysk alpinistsäck med "slimmat" bärsystem vilken funnits 8 år på marknaden. Billig säck som precis introduceras i Sverige.
- Bask Python, 120l, 2,4kg => 20g/l - Rysk packåsna med slimmat bärsystem. Förmodligen relativt billig.
- Crux A70, 70+15l, 1,4kg => 20g/l - Brittisk lättviktssäck med finurligt, slimmat bärsystem?
 
Ni glömde Haglöfs.........

Victor. En slitvarg att färdas långt med!
En säck med oöverträffad mångsidighet.

Återigen: sök i forumet efter info!
/Bosse.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fryspunkt 15dagar Vilken Säck? Transportera 3
honki vilken säck rekomenderar ni? Transportera 12
Morgan Vilken säck? Transportera 28
Stiff Vilken 35L-säck? 190 cm. Transportera 2
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Sjodis Vilken Fjällräven väska har vi? Transportera 5
Obbmundson Vilken ram? Haglöfs Alaska Transportera 7
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
FlyerSword Vilken Flightbag? Transportera 3
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31
KJE Vilken ryggsäck? Transportera 12
Olle78 Ytterliggare en Haglöfs Ramsäck - vilken modell? Transportera 14
andy69 Haglöfs ramryggsäck...men vilken modell? Transportera 19
Micro553 Ny ryggsäck - vilken djungel Transportera 43
vandrafjäll Vilken pulka ? Transportera 10
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
Chrabban Vilken av dessa 2 ? Transportera 21
Adhinio Vilken ryggsäck? Transportera 4
Loijzan Vilken av dessa vandringsryggäckar?? Transportera 20
TheDude Ryggsäck 50-60L. Vilken av dessa? Transportera 27
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
majjen Vilken pulka och till vilket pris? Transportera 18
SkogsVilde Vilken ryggsäck? Transportera 19
mankan83 Vilken ryggsäck?? Transportera 9
Håkan K Vilken babyjogger? Transportera 2
plp Vilken gräns, i kg ,avgör ram vs softpack tycker Du? Transportera 29
madir Alpina långturer - vilken ryggsäck? Transportera 12
perwickström Dagsturssäck ska köpas men vilken ? Transportera 7
carbide Vilken volym på ryggsäck? Transportera 37
JE Vilken ryggsäck är "bäst" Transportera 8
Vilken ryggsäck?? Transportera 2
Johanute Säck till Fjällräven ramryggsäck Transportera 0
Sigfridsson Osprey Aether 70 eller lättare säck? Transportera 19
Yezziqa Megastor säck till pytteliten tjej Transportera 14
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
anders998 Vad kan denna säck heta.. Transportera 24
såg letar efter en hundra lite säck som kan användas året om. Transportera 2
almkvist Olivgrön duglig alpin säck? Transportera 2
ljaw 50l säck som passar långa Transportera 1
mytsk Säck för turer på 3-5 veckor - "all inclusive" efterfrågas Transportera 13
samppa89 Fjällrävens nya säck Abisko frågor Transportera 9
hfw 40-50 liter säck - en tulipanaros... finns det ? Transportera 5
albbro Liten säck. Haglöfs Cracker? Transportera 7
Edvin m Nån med en Crux säck i Stockholm? Transportera 21
quid 40l säck till 180 cm bärare? Transportera 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.