Vilken säck?

Jag var på väg att sattsa på en 60. l säck men grabben i affären föreslog 80 för en vackas vandring.
Och det verkar som det är bäst då jag ska ha mat för mig och två barn + deras kläder.

Förslagen var på Norröna Syncron 80
Vad tror ni om det? En bra säck?
 
Hur kan du veta att just den säcken är bäst för frågeställaren?
Är inte säckar md "Q" damsäckar förresten?

Morgan, använd den utmärkta sökfunktionen i forumet.
efter knivar är nog ryggsäcksval den vanligaste frågan.
 
Spapps; sa:
Förslagen var på Norröna Syncron 80
Vad tror ni om det? En bra säck?

Så klart att han föreslår den. Den är väl dyrast? Visst är den bekväm, men värd pengarna? Knappast med tanke på vikten.
Storleken på säcken kan diskuteras. Är man en van vandrare som hunnit "slimma" sin utrustning så klarar man sig med en 60-säck. I ditt fall gissar jag att det behövs 80 liter.

Titta i recensionsbanken här på Utsidan. Där får du en del tips. Sen kan du leta bland annonserna efter en begagnad eller själv sätta in en annons.

HåkanF
 
Tackar för svaren
Jag har kollat runt lite på forumet, men tycker inte att jag hittat rätt.
Visst säcken är dyr men jag hoppas att ha den i flera år.
Delad höftbälte som hänger med när man går verkade rätt bra. Var jag ensam att vandra så kanske 60 liter hade räckt men jag måste bära ungarnas mesta utrustning.
Dom andra säckarna som jag har är Haglöf och jag gillar dom. Men denna säck med öppning i hela bakstycket tyckte jag verkade bra. Samma så alla fickor på insidan.
Jag får gå en sväng imorron och kolla läget.
 
Spapps; sa:
Tackar för svaren
Jag har kollat runt lite på forumet, men tycker inte att jag hittat rätt.
Visst säcken är dyr men jag hoppas att ha den i flera år.
Delad höftbälte som hänger med när man går verkade rätt bra. Var jag ensam att vandra så kanske 60 liter hade räckt men jag måste bära ungarnas mesta utrustning.
Dom andra säckarna som jag har är Haglöf och jag gillar dom. Men denna säck med öppning i hela bakstycket tyckte jag verkade bra. Samma så alla fickor på insidan.
Jag får gå en sväng imorron och kolla läget.

Vad väger den Norrönasäcken? Nästan 4 kilo va? Varför inte köpa en lika stor säck som väger nästan hälften?
[Ändrat av öringen 2006-12-11 kl 06:38]
 
Norrönas ryggsäckar

Norrönas bärsystem är tveklöst det bästa jag provat.
Deras nya ryggsäckar är kanske tyngre än för några år sedan - då vägde deras 90L säck 2,9 kg.

Uffe
 
öringen; sa:
Spapps; sa:
Tackar för svaren
Jag har kollat runt lite på forumet, men tycker inte att jag hittat rätt.
Visst säcken är dyr men jag hoppas att ha den i flera år.
Delad höftbälte som hänger med när man går verkade rätt bra. Var jag ensam att vandra så kanske 60 liter hade räckt men jag måste bära ungarnas mesta utrustning.
Dom andra säckarna som jag har är Haglöf och jag gillar dom. Men denna säck med öppning i hela bakstycket tyckte jag verkade bra. Samma så alla fickor på insidan.
Jag får gå en sväng imorron och kolla läget.

Vad väger den Norrönasäcken? Nästan 4 kilo va? Varför inte köpa en lika stor säck som väger nästan hälften?
[Ändrat av öringen 2006-12-11 kl 06:38]

Norrönas säck väger enligt tillverkaruppgifterna torr och tom nästan 4kg. Om det i en ryggsäck behövs extra inner och ytterfickor kan tyckas vara en sak för envar, men varje extrafunktion kräver mer matrial och mer sömmar.
En ryggsäck vettigt packad med tunna lätta packpåsar eller invikta mjuka grejor är inte svår att hålla ordning i men det kräver lite träning hemma på golvet.
Hellånga blixtlås för frontpackning verkar utmärkt i butiken är säcken är tom, men sprängfylld brister blixtlåset sä har du bara en tung trasig påse...
och prylarna hänger på utsidan.
En lätt säck med toppackning vinner alltid i längden.
Som nybörjare med barn skulle jag råda dig till en lätt 65l säck med stor krage om 15-20l. Låt barnen bära sovsäck, liggunderlag, tröja och regnplagg i lagom stora säckar själva.
Matvikten försvinner snabbt på 3! Dina grejor och ombyten till alla 3 samt lägergrejorna rymms väl i 65a samt att du då kan få med dig egna vintergrejor för en vecka om du vill...och får lust.
Ryggsäcken behöver inte väga över 1,5kg titta på klättersäckar de brukar vara lättast och starka samt enkla.

Go tur
 
Välj med ryggen

Spapps; sa:
Tackar för svaren
Jag har kollat runt lite på forumet, men tycker inte att jag hittat rätt.
Visst säcken är dyr men jag hoppas att ha den i flera år.
Delad höftbälte som hänger med när man går verkade rätt bra. Var jag ensam att vandra så kanske 60 liter hade räckt men jag måste bära ungarnas mesta utrustning.
Dom andra säckarna som jag har är Haglöf och jag gillar dom. Men denna säck med öppning i hela bakstycket tyckte jag verkade bra. Samma så alla fickor på insidan.
Jag får gå en sväng imorron och kolla läget.

Nu går jag mot kanske mot strömmen lite...

Stirra dig inte blind på säckens egenvikt - stabila bärsystem väger ofta lite mer än rangliga, och ryggsäcken ska fungera ergonomiskt, annars bär du dig snart trött.

Välj med ryggen: packa med den målvikt som du kommer att bära och känn efter vilken säck som känns bäst. Naturligtvis väljer du den av två säckar som är lättast. Men avstå inte från att testa lite olika modeller bara för att de väger olika mycket - du kanske missar ett bärsystem som sitter perfekt på just din rygg! Prioritera bärkomfort.

Se också upp för upp för skräcksäckar: t ex den lundhagssäck som jag såg förra året, 65L , rangligt bärsystem, säcken rullande fram och tillbaka på ryggen och egenvikt på 3,3 kg!

Se också upp, som nämnts tidigare i tråden, för onödiga detaljer som du ändå inte kommer att använda och som bara lägger vikt till säcken.

Ett tips: Klättermusen Mjölner finns i 60L version. De mindre modellerna (60 och 80L) är klockrena om man kan leva med deras ibland egenartade lösningar.

Testa, testa och testa.

//J
 
Re: Välj med ryggen

joru; sa:
Stirra dig inte blind på säckens egenvikt - stabila bärsystem väger ofta lite mer än rangliga,

Det vete fanken... ibland undrar jag om det inte är alla "finesser" som väger, snarare än ett bra bärsystem.
Klättermusen och Berghaus är exempel på två tillverkare som producerar stora säckar med bekväma bärsystem utan att säckarna blir särskilt tunga för den skull.
Och vill man ha en stabil säck är antagligen ett fast bärsystem bra, och då minskar också vikten.

Jag håller helt med dig i att man inte ska sortera bort säckar bara för att de är tunga, utan prova sig fram.
Men det första man ska göra är såklart att skära i packningen så att man inte ens behöver de där monsterbärsystemen.
 
Slår ett slag för Berghaus Vulcan - 80l om man tar bort sidfickorna. Ej justerbar rygg vilket gör att man bör prova ut vilken storlek som passar. Sitter som gjuten - på mig iallafall ... enkel stabil säck utan konstiga lösningar ...
 
Re: Re: Välj med ryggen

Nordesjö; sa:
joru; sa:
Stirra dig inte blind på säckens egenvikt - stabila bärsystem väger ofta lite mer än rangliga,

Det vete fanken... ibland undrar jag om det inte är alla "finesser" som väger, snarare än ett bra bärsystem.
Klättermusen och Berghaus är exempel på två tillverkare som producerar stora säckar med bekväma bärsystem utan att säckarna blir särskilt tunga för den skull.
Och vill man ha en stabil säck är antagligen ett fast bärsystem bra, och då minskar också vikten.

Jag håller helt med dig i att man inte ska sortera bort säckar bara för att de är tunga, utan prova sig fram.
Men det första man ska göra är såklart att skära i packningen så att man inte ens behöver de där monsterbärsystemen.

Yes, alltid skära i packningen, sen kan man ju ändå behöva mosterstandard på bärsystemet (långturer eller särskild utrustning).

Jag tror att du har rätt att mycken vikt kommer från designen på säcken (som lundhags skräcksäck som jag nämnde ovan, fullmatad med hyskor, band och meningslösa blixtlås).

Men jag menade just bärsystemet. Ett välbyggt sådant väger ofta lite mer pga kraftigare ram och styvare bälte. Ett fast bärsystem bör dock som du skrev bli lite lättare än ett anpassningsbart.

Visst gör Berghaus och KM lätta säckar, men jag tycker att Norröna syncron slår båda i bärkomfort, särskilt de största modellerna. Subjektivt så det förslår, förstås...


//J

Hmm, Norröna storen verkar ha blivit ett kilo tyngre sedan jag använde den för några år sedan. Mysko produktutveckling...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fryspunkt 15dagar Vilken Säck? Transportera 3
honki vilken säck rekomenderar ni? Transportera 12
petho Vilken säck har bäst vikt/volym-förhållande? Transportera 34
Stiff Vilken 35L-säck? 190 cm. Transportera 2
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Sjodis Vilken Fjällräven väska har vi? Transportera 5
Obbmundson Vilken ram? Haglöfs Alaska Transportera 7
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
FlyerSword Vilken Flightbag? Transportera 3
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31
KJE Vilken ryggsäck? Transportera 12
Olle78 Ytterliggare en Haglöfs Ramsäck - vilken modell? Transportera 14
andy69 Haglöfs ramryggsäck...men vilken modell? Transportera 19
Micro553 Ny ryggsäck - vilken djungel Transportera 43
vandrafjäll Vilken pulka ? Transportera 10
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
Chrabban Vilken av dessa 2 ? Transportera 21
Adhinio Vilken ryggsäck? Transportera 4
Loijzan Vilken av dessa vandringsryggäckar?? Transportera 20
TheDude Ryggsäck 50-60L. Vilken av dessa? Transportera 27
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
majjen Vilken pulka och till vilket pris? Transportera 18
SkogsVilde Vilken ryggsäck? Transportera 19
mankan83 Vilken ryggsäck?? Transportera 9
Håkan K Vilken babyjogger? Transportera 2
plp Vilken gräns, i kg ,avgör ram vs softpack tycker Du? Transportera 29
madir Alpina långturer - vilken ryggsäck? Transportera 12
perwickström Dagsturssäck ska köpas men vilken ? Transportera 7
carbide Vilken volym på ryggsäck? Transportera 37
JE Vilken ryggsäck är "bäst" Transportera 8
Vilken ryggsäck?? Transportera 2
Johanute Säck till Fjällräven ramryggsäck Transportera 0
Sigfridsson Osprey Aether 70 eller lättare säck? Transportera 19
Yezziqa Megastor säck till pytteliten tjej Transportera 14
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
anders998 Vad kan denna säck heta.. Transportera 24
såg letar efter en hundra lite säck som kan användas året om. Transportera 2
almkvist Olivgrön duglig alpin säck? Transportera 2
ljaw 50l säck som passar långa Transportera 1
mytsk Säck för turer på 3-5 veckor - "all inclusive" efterfrågas Transportera 13
samppa89 Fjällrävens nya säck Abisko frågor Transportera 9
hfw 40-50 liter säck - en tulipanaros... finns det ? Transportera 5
albbro Liten säck. Haglöfs Cracker? Transportera 7
Edvin m Nån med en Crux säck i Stockholm? Transportera 21
quid 40l säck till 180 cm bärare? Transportera 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.