Vilken ryggsäck?

Hejsan!
Jag sitter och försöker klura ut vilken sorts ryggsäck jag ska köpa till min kommande resa!
Jag kommer vara borta 12 månader i Australien från och med September!
Jag kommer resa runt en del, men även jobba för att klara ekonomin osv..
Jag behöver en rätt stor resväska till ett hyffsat pris! Har tänkt mig en västa på ca 60-65L.
Jag kommer även ha en mindre väska med mig för utflykter osv :)
Jag skulle gärna ta tips på bra resväskor som ni har haft med er på era resor och kanske länkar till sidor där ni köpt dom på!
Tacksam för snabba svar! :)
 
När jag gjorde en liknande resa, också i Australien faktiskt, så hade jag en väska där en dagryggsäck satt fast med dragkedja på huvudsäcken. Otroligt smidigt och bra när man flög, och det blev ju lite flygande även inrikes i Australien. Det var bara att ta loss den och ha som handbagage där man hade det viktigaste. Dock var bärsystemet otroligt dåligt så jag kan inte rekommendera den säcken utan bara själva principen.

Lundhags vet jag gör några ryggsäckar på det sättet.

Mvh // Johannes
 
När jag gjorde en liknande resa, också i Australien faktiskt, så hade jag en väska där en dagryggsäck satt fast med dragkedja på huvudsäcken. Otroligt smidigt och bra när man flög, och det blev ju lite flygande även inrikes i Australien. Det var bara att ta loss den och ha som handbagage där man hade det viktigaste. Dock var bärsystemet otroligt dåligt så jag kan inte rekommendera den säcken utan bara själva principen.

Lundhags vet jag gör några ryggsäckar på det sättet.

Mvh // Johannes

Jag skulle vilja tipsa om min ryggsäck som jag haft på flera långresor. Det är en sådan som Glännman pratade om med löstagbar dagryggsäck. Märket på väskan är Caribee. Det jag gillar med ryggsäcken var att den hade hjul och var skön att bära. Jag köpte den på 75l skickar en länk http://caribee.se/product.html/fast-track-75l-svart?category_id=25
 
Beror på hur du reser. För tio år sen liftade jag runt ett halvår i Kina. Ryggsäcken tog otroligt med stryk. Trånga tåg. Alla upptänkliga situationer. Ryggsäcken var överskott från försvaret. En säck i rejäl grön canvas med en mycket tunn stålram. 35 liter. Inga fickor, inga dragkedjor. Kostade 100 kr. Det enda dåliga var att axelremmarna inte hade någon vaddering. "Midjebältet" var en enkel rem. Den säcken var verkligen inget man gärna vandrade med i 8 timmar men den var perfekt för äventyrligt resande.

Vandringsryggsäckar har i regel på tok för mycket remmar och häng och släng-grejjer som garanterat kommer att fastna överallt och vara ivägen.

En relativt "ren" och mycket robust ny säck skulle vara Klättermusen Gungner. Finns i olika storlekar. Rullstängning. Inga blixtlås som kan haverera (detta är betydligt mer kritiskt när man reser än vid vandring). Materialet Klättermusen använder är extremt robust. Känns som tjock presenning.

Komplettera med en Fimmafäng 2.0 som kan fästas som en extraficka på ryggsäcken.

Finns säkert betydligt billigare alternativ men det lämnar jag åt andra att fylla i.

Res lätt. Ett par byxor, en skjorta osv. Bär max tio kg om du inte har med dig vandringsutrustning som tält et c.
 
Efter mina egna rese-erfarenheter (faktiskt också bl. a i Aus :) - 6 mån) så vill jag råda dig att tänka över vikten på din packning. Jag vet inte hur många gånger man gick i timmar till ett Hostel som sedan visade sig vara fullt och man fick gå till andra sidan stan till nästa. Då är en lätt packning ovärderligt. I Aus är det inte så stor risk att ryggsäcken havrerar. Flyg och buss med Greyhound sliter inte alltför mycket.

Jag kan tipsa om den här ryggsäcken: http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=OSPREYEXOS58

Och den här som dags-säck: http://www.stadium.se/sport/uteliv-...uctUUID=JBQKd3emGuEAAAFA_5YNllDZ#.Ui4xbcZzmHM

Eller den här, fast den kanske är i vekaste laget. Jag hade (och har) valt säcken från Stadium. http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=SEA2SUMMITDAYPACK

Fasen alltså, det är ju så man längtar tillbaka till planeringstiden inför resan!

Lycka till :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31
KJE Vilken ryggsäck? Transportera 12
Micro553 Ny ryggsäck - vilken djungel Transportera 43
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
TheDude Ryggsäck 50-60L. Vilken av dessa? Transportera 27
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
SkogsVilde Vilken ryggsäck? Transportera 19
mankan83 Vilken ryggsäck?? Transportera 9
madir Alpina långturer - vilken ryggsäck? Transportera 12
carbide Vilken volym på ryggsäck? Transportera 37
JE Vilken ryggsäck är "bäst" Transportera 8
Vilken ryggsäck?? Transportera 2
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Sjodis Vilken Fjällräven väska har vi? Transportera 5
Obbmundson Vilken ram? Haglöfs Alaska Transportera 7
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
FlyerSword Vilken Flightbag? Transportera 3
Olle78 Ytterliggare en Haglöfs Ramsäck - vilken modell? Transportera 14
andy69 Haglöfs ramryggsäck...men vilken modell? Transportera 19
vandrafjäll Vilken pulka ? Transportera 10
Chrabban Vilken av dessa 2 ? Transportera 21
Loijzan Vilken av dessa vandringsryggäckar?? Transportera 20
Fryspunkt 15dagar Vilken Säck? Transportera 3
honki vilken säck rekomenderar ni? Transportera 12
majjen Vilken pulka och till vilket pris? Transportera 18
Morgan Vilken säck? Transportera 28
petho Vilken säck har bäst vikt/volym-förhållande? Transportera 34
Stiff Vilken 35L-säck? 190 cm. Transportera 2
Håkan K Vilken babyjogger? Transportera 2
plp Vilken gräns, i kg ,avgör ram vs softpack tycker Du? Transportera 29
perwickström Dagsturssäck ska köpas men vilken ? Transportera 7
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.