Vilken ryggsäck?

Hej!
Hade tänkt köpa en ryggsäck för vandring i 1-2veckor. Det finns ett så stort utbud så jag blir helt snurrig :) Frågan är vilken ryggsäck som kan tänkas vara rätt för mig? Hur många liter ska man satsa på o.s.v? Ja alla tips är av glädje. Har ett Hilleberg keron3GT som ska kunna föras med på lämpligt vis. Priset är väl kanske inte det viktigaste om man vill ha bra kvalité, men är ändå en faktor.
 
oj oj oj...

Det finns en eller annan diskussion här om detta ämne redan, om du söker lite.

Men jag skall upprepa ett råd från en annan tråd:

Leta rätt på en handlare som låter dig ta ryggsäcken på öppet köp några dagar.
Då kan du gå hem och provpacka den med en typisk utrustning och gå en runda i skogen med säcken packad.

Antalet liter säger inte allt om hur det funkar att få ned just dina grejor. En dunk vatten eller några telefonkataloger i ryggan i affären säger inte hur det kommer kännas efter några kilometer i terräng.

Vilken storlek du behöver är väldigt individuellt. En del kör med minimal packning andra vill ta med skrymmande prylar.
Själv tycker jag 70-80l är lagom för 1-2v vandring, men andra säger 40 eller 100l...
 
Låt mig komma med några motfrågor..
1. Är hållfasthet viktigt för dig?
2. Är du intresserad av lättviktskonceptet?
3. Är du normalt byggd?
4. Är det viktigt att allt kan packas NER i ryggan?
5. Är du märkes fixerad?
 

avslutad210712

Gäst
Om du funderar på Lundhags motion så säljs de ut billigt på http://www.getout.se just nu. Har köpt en själv men inte hunnit prova den så jag kan inte säga om den är bra eller dålig men till det priset var jag tvungen att testa i alla fall
 
-Patric-; sa:
Låt mig komma med några motfrågor..
1. Är hållfasthet viktigt för dig?
2. Är du intresserad av lättviktskonceptet?
3. Är du normalt byggd?
4. Är det viktigt att allt kan packas NER i ryggan?
5. Är du märkes fixerad?

6. Vad har du för budget?
7. Har du några utseendepreferenser?
8. Vad kommer du mer att använda säcken till (resor, smutstvätt, storhandling..?)
9. Är Vulcan världens bästa säck? (attans, jag skulle ju försöka låta bli)
 

avslutad210712

Gäst
Re: oj oj oj...

GustavOh; sa:
Själv tycker jag 70-80l är lagom för 1-2v vandring, men andra säger 40 eller 100l...

40 liter.... det använder jag på ryggan till och från jobbet *L*
 
Norröna Storen

SkogsVilde; sa:
Hej!
Hade tänkt köpa en ryggsäck för vandring i 1-2veckor. Det finns ett så stort utbud så jag blir helt snurrig :) Frågan är vilken ryggsäck som kan tänkas vara rätt för mig? Hur många liter ska man satsa på o.s.v? Ja alla tips är av glädje. Har ett Hilleberg keron3GT som ska kunna föras med på lämpligt vis. Priset är väl kanske inte det viktigaste om man vill ha bra kvalité, men är ändå en faktor.

Jag var i dina kläder förra våren. Läste alla tester jag kom över, läste massor av detaljer från tillverkare. Klämde och provade flera säckar hos flera handlare. Fastnade slutligen för Norrönas Storen, uppgiven volym 90 liter. Läs gärna min resension. Den är en av de lättaste säckarna i sin storleksklass, med bästa bärsystemet enligt mig. Vilket faktiskt är det viktigaste. Den har det snabbaste och mest exakta systemet för att justerar rygglängden med fasta lägen efter kroppslängd. Bra att ha om det är flera som ska använda säcken. Dessutom gillar jag den neutrala grå färgen, men finns i grönt också. Går att komplettera med sidofickor, som är helt rätt i formen enligt mig. D v s slimmade men långa, så de inte sticker ut så mycket.

Du har ett ganska skrymmande tält och jag skulle inte köpa en mindre säck än 80-90 liter. Det värsta som finns är att ha något som hänger och slänger. Enligt mig ska allt få plats inne i säcken. Skillnaden mot en 70-75 säck är att du inte behöver ha allt ultimat rätt packat för att få igen säcken. Det kan vara skönt att slippa plocka ut allt och lägga det på helt rätt sätt varje gång man vill ha något ur säcken.

Men inget slår att prova ryggsäcken i verkligheten. Någon tipsade om att låna hem en säck, men det kanske vore bättre med flera. Är det inget problem med handlaren eller lönekontot så är det bara utmärkt att göra så. Själv gick jag omkring i en halvtimme var med två olika säckar, med runt 20 kg av olika prylar från butiken i säcken för att känna på den.

Lycka till!
Christer
 

avslutad210712

Gäst
Re: Norröna Storen

Läraren; sa:
SkogsVilde; sa:
Du har ett ganska skrymmande tält och jag skulle inte köpa en mindre säck än 80-90 liter. Det värsta som finns är att ha något som hänger och slänger. Enligt mig ska allt få plats inne i säcken.

Lycka till!
Christer

Håller helt med. Köp en så stor säck att allt får plats invändigt. Det enda jag har utvändigt är liggunderlaget och det är framförallt för det inte tar någon skada av regn eller annat (kör fortfarande med cellplast) och att jag fort kan få ut det vid rastning.
 
Re: Re: Norröna Storen

avslutad210712; sa:
Håller helt med. Köp en så stor säck att allt får plats invändigt. Det enda jag har utvändigt är liggunderlaget och det är framförallt för det inte tar någon skada av regn eller annat (kör fortfarande med cellplast) och att jag fort kan få ut det vid rastning.

Nackdelen med en stor säck är att den kan tappa formen när den börjar bli tom, dvs mot slutet av turen när maten har hamnat på annan plats. Jag har löst det genom att då lägga liggunderlaget i säcken som en stor tub (så att det utgör innerväggar), då blir säcken stabil. Man packar alltså inuti det ihoprullade liggunderlaget och genom att variera diametern så slipper man få allt liggande i botten.

Jag har en Haglöfs Climber 80 (en modell som ej finns längre, även om Climber är tillbaka som modellbeteckning), och den saknar avdelning av säcken (dvs har ingen öppning nerifrån med t ex dragkedja). Det saknar jag emellanåt, en såpass stor säck blir väääldigt djup att gräva i. För naturligtvis kommer man behöva det man lade längst ner för att man inte trodde man skulle behöva det...
 
Är man lite intresserad av lättviktspackning så kan de 3kg som en Norröna Storen väger kännas lite motbjudande.. Väljer man ett lättviktstänkande så blir inte heller bärsystemet så viktigt..
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Norröna Storen

johal; sa:
Jag har löst det genom att då lägga liggunderlaget i säcken som en stor tub (så att det utgör innerväggar), då blir säcken stabil. Man packar alltså inuti det ihoprullade liggunderlaget och genom att variera diametern så slipper man få allt liggande i botten.

Har funderat på samma lösning men väljer ändå att ha liggunderlaget utanpå för att använda vid rastning. Man kan ha en liten "sittlapp" med sig men själv bara älskar jag att lägga mig ner ett tag efter maten (åldern tar ut sin rätt *L*) och då blir det struligt att få tillbaka underlaget i säcken och en sittlapp är för liten att ligga på.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31
KJE Vilken ryggsäck? Transportera 12
Micro553 Ny ryggsäck - vilken djungel Transportera 43
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
Adhinio Vilken ryggsäck? Transportera 4
TheDude Ryggsäck 50-60L. Vilken av dessa? Transportera 27
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
mankan83 Vilken ryggsäck?? Transportera 9
madir Alpina långturer - vilken ryggsäck? Transportera 12
carbide Vilken volym på ryggsäck? Transportera 37
JE Vilken ryggsäck är "bäst" Transportera 8
Vilken ryggsäck?? Transportera 2
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Sjodis Vilken Fjällräven väska har vi? Transportera 5
Obbmundson Vilken ram? Haglöfs Alaska Transportera 7
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
FlyerSword Vilken Flightbag? Transportera 3
Olle78 Ytterliggare en Haglöfs Ramsäck - vilken modell? Transportera 14
andy69 Haglöfs ramryggsäck...men vilken modell? Transportera 19
vandrafjäll Vilken pulka ? Transportera 10
Chrabban Vilken av dessa 2 ? Transportera 21
Loijzan Vilken av dessa vandringsryggäckar?? Transportera 20
Fryspunkt 15dagar Vilken Säck? Transportera 3
honki vilken säck rekomenderar ni? Transportera 12
majjen Vilken pulka och till vilket pris? Transportera 18
Morgan Vilken säck? Transportera 28
petho Vilken säck har bäst vikt/volym-förhållande? Transportera 34
Stiff Vilken 35L-säck? 190 cm. Transportera 2
Håkan K Vilken babyjogger? Transportera 2
plp Vilken gräns, i kg ,avgör ram vs softpack tycker Du? Transportera 29
perwickström Dagsturssäck ska köpas men vilken ? Transportera 7
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.