Vilken ryggsäck??

Får huvudbry! Har länge planerat att investera i en ny säck, en stor typ 90-100 L. Har varit inne på Lundhags Motion 100L, Norröna Storen 90+, Osprey 90L och Arc´teryx Bora 80-90 L.

Problemet med Lundhags är att jag inte har möjlighet till att prova den riktigt, finns ingen som har den hemma i närheten. Priset har jag inget att invända mot.

Norrönan är jag förtjust i. Synd bara att sidofickor måste köpas separat och inte verkar vara nån höjdare. Har den hemma å ska prova bältet nu, men det sägs ju vara väldgt bra. Priset är på gränsen till för högt tycker jag, speciellt med sidofickorna. Är uppe på Arc´teryx nivå då.

Osprey har jag ingen erfarenhet av, men verkar vara fina grejor. Skall prövas. verkar dock lite "för" stabil, eller nästan hård.

Arc´teryx, ja, vad ska man säga... enda jag har emot den är priset!, Hutlöst dyrt och kanske på gränsen till för få liter.


Är ute efter en packåsna som skall vara med många år och sitta som smäck! Har fått för mig att de nya bärsystemen med rörligt höftband kan vara vettigt.


Nu vill jag ha synpunkter och kommentarer till de olika säckarna. Erfarenheter och dylikt uppskattas verkligen att få höra!

Vilken säck är mest prisvärd och skönast?
 
Kanske jag kan förvärra dina bryderier ytterligare genom att rekommendera Berghaus Vulcan (eller Atlas)? Recon tar snäppet under 3000 kr för säckarna:

http://www.recon.se/Ryggsackar/vulcan.htm

Anledningen till att jag tar upp en säck du inte nämnt är att jag associerar "tålig packåsna som sitter stadigt" till just Berghaus Vulcan. Min Vulcan är nu inne på sitt sjunde år och den har många år kvar. Bärsystemet är inte det rörliga, men det är ju i hög utsträckning en smaksak. Kolla recensionerna för Vulcan:

http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=430
 
mankan83; sa:
Går Berghaus Vulcan under benämningen ramsäck eller softpack?
Den har en inbyggd ram och borde väl därför kanske kallas softpack. Men det är en riktig ram och inte bara några skenor, och betydligt stadigare än vad i alla fall jag associerar till vid benämningen "softpack". Vulcan är gjord för att kunna bära tungt. Kanske bästa beskrivningen är att det är en ramsäck med inbyggd ram.
 
mankan83; sa:
Får huvudbry! Har länge planerat att investera i en ny säck, en stor typ 90-100 L. Har varit inne på Lundhags Motion 100L, Norröna Storen 90+, Osprey 90L och Arc´teryx Bora 80-90 L.

Problemet med Lundhags är att jag inte har möjlighet till att prova den riktigt, finns ingen som har den hemma i närheten. Priset har jag inget att invända mot.

Norrönan är jag förtjust i. Synd bara att sidofickor måste köpas separat och inte verkar vara nån höjdare. Har den hemma å ska prova bältet nu, men det sägs ju vara väldgt bra. Priset är på gränsen till för högt tycker jag, speciellt med sidofickorna. Är uppe på Arc´teryx nivå då.

Osprey har jag ingen erfarenhet av, men verkar vara fina grejor. Skall prövas. verkar dock lite "för" stabil, eller nästan hård.

Arc´teryx, ja, vad ska man säga... enda jag har emot den är priset!, Hutlöst dyrt och kanske på gränsen till för få liter.


Är ute efter en packåsna som skall vara med många år och sitta som smäck! Har fått för mig att de nya bärsystemen med rörligt höftband kan vara vettigt.


Nu vill jag ha synpunkter och kommentarer till de olika säckarna. Erfarenheter och dylikt uppskattas verkligen att få höra!

Vilken säck är mest prisvärd och skönast?

Tjaba!

En liten(stor?) kommentar bara...
Det viktigaste av allt(!!!) vid valet av ryggsäck är utan tvekan hur den sitter på JUST DIG! Ingen annan är som du. Ingen annan kan säga att detta är bästa valet.
Jag kan säga oerhört mycket gott om både Arc'teryx Bora 80 & Osprey Cresent 90 då ja testat båda ganska flitigt.
Men jag tycker att du själv ska skaffa en egen åsikt. Testa dig fram. Vilken känns BÄST.
Det är förvisso bra å lyssna på andra... Men inte för mycket.

Det är mitt tips i alla fall.
// Lars
 
välja rätt ...

Hej! Ett svårt val och en svår fråga, som någon annan skrev så är det bara du som vet fullt ut vilken som passar dig, men som förslag på en rygga som jag tycker om : Motion-säcken ! Har själv en Motion80. Jag är 1,80 och har en "skönhets-valk" nertill vid midjan, jag har problem med min rygg, vilket innebär kotknackare med jämna mellanrum, det roliga med Motion-säcken är att när jag är ute och vandrar med den på ryggen med en last på 18-28 kg så bär jag omkring på en "kotknackare" jag blir alltid bra i ryggen !! I övrigt är säcken bra att packa samt att den håller väldigt bra kvalite, midjebältet är suveränt ! De andra säckarna du skrev vet jag inget om mer än att det sägs hålla hög kvalitet på alla sätt. Lycka till i ditt val ! //Gunnar
 
Ja, Motionsäcken ser verkligen trevlig ut. Men som sagt jag har ingen möjlighet att prova den, å att köpa en utan att ha gått i den känns farligt. Dessutom ser det ut som om det blir en tur till Keb inom några veckor och här står jag utan säck. Jobbigt!!

Jag ska prova Arc´teryxen i helgen, men jag undrar om 80 L verkligen kan räcka. Är det nån som erfarenheter av denna säck och brukar gå på långtur, dvs med mycket packning?
 
Är det vanligt att man får prova ryggsäckar? Lite mer än att hänga på sig den i butiken alltså?

Själv köpte jag just en Vulcan nyligen. Fast i stora drag oprovad. Nu verkar det dock som det fungerar väldigt bra ändå. Har klippt gräsmattan i en dryg timme och senast idag gick jag i ganska rask takt i en och en halv timme. Det är ca 20kg i säcken. Tycker jag själv känns ganska bra med tanke på att jag är rätt otränad och inte särskilt van med att bära ryggsäck några längre sträckor, om man räcknar bort kameraryggsäcken som jag släpar på i tid och otid. Men min enda ledtråd att gå på var att vulcan används inom försvaret på olika elitförband och det isig gav en viss garanti för att säcken är bra.

Som andra har skrivit så är det ju bäst att prova men ingen av de butiker jag varit inne har erbjudit mig att låna en säck för att kunna gå 5km med full packning. Är lite intresserad då vi ska fixa en ryggsäck åt min flickvän och eftersom hon har en rätt dålig rygg så känns det vesäntligt att hon får en bra säck som fungerar på henne.

Apropå volym så har jag gått genom lapporten och runt ner i Abisko nationalpark med en 60l ryggsäck, en berguven. Inget jag rekomenderar men det gick iaf. Är man inte främmande för att spänna fast saker utan på säcken så får man med sig det mesta och lite till. Fast nånstans hörde jag att man inte skulle spänna fast så mycket utan på säckar med inbyggd ram. Fast det har jag alltid gjort och jag tycker det fungerar.

Mvh
The Crow
[Ändrat av The Crow 2003-06-25 kl 23:28]
 
Om du är intresserad av Storen från Norröna och dessutom sidofickor till denna så kan jag rekomendera att du tittar på deras Para Ranger. Den är en riktig packåsna och säljs med sidofickor. Eftersom prisskillnaden mellan en Storen + fickor och en Para Ranger bara är någon hundralapp så kan man lika gärna köpa Rangern. Det gjorde jag.
// Simon
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31
KJE Vilken ryggsäck? Transportera 12
Micro553 Ny ryggsäck - vilken djungel Transportera 43
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
Adhinio Vilken ryggsäck? Transportera 4
TheDude Ryggsäck 50-60L. Vilken av dessa? Transportera 27
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
SkogsVilde Vilken ryggsäck? Transportera 19
madir Alpina långturer - vilken ryggsäck? Transportera 12
carbide Vilken volym på ryggsäck? Transportera 37
JE Vilken ryggsäck är "bäst" Transportera 8
Vilken ryggsäck?? Transportera 2
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Sjodis Vilken Fjällräven väska har vi? Transportera 5
Obbmundson Vilken ram? Haglöfs Alaska Transportera 7
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
FlyerSword Vilken Flightbag? Transportera 3
Olle78 Ytterliggare en Haglöfs Ramsäck - vilken modell? Transportera 14
andy69 Haglöfs ramryggsäck...men vilken modell? Transportera 19
vandrafjäll Vilken pulka ? Transportera 10
Chrabban Vilken av dessa 2 ? Transportera 21
Loijzan Vilken av dessa vandringsryggäckar?? Transportera 20
Fryspunkt 15dagar Vilken Säck? Transportera 3
honki vilken säck rekomenderar ni? Transportera 12
majjen Vilken pulka och till vilket pris? Transportera 18
Morgan Vilken säck? Transportera 28
petho Vilken säck har bäst vikt/volym-förhållande? Transportera 34
Stiff Vilken 35L-säck? 190 cm. Transportera 2
Håkan K Vilken babyjogger? Transportera 2
plp Vilken gräns, i kg ,avgör ram vs softpack tycker Du? Transportera 29
perwickström Dagsturssäck ska köpas men vilken ? Transportera 7
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.