Ny ryggsäck - vilken djungel

Hej

Sambon och jag söker nya ryggsäckar. Vi tänkte fjällvandra i sommar 5-6 dagar. Eftersom jag gillar att göra en grundlig undersökning innan jag köper vänder jag mig hit för lite tips och erfarenheter.

Storlek - Jag vill inte ha en för stor säck men massa extra utrymme som inte kommer nyttjas så jag kikar på säckar mellan 50 - 65 liter. Jag inser nog att 50 L är i minsta laget. Är det troligt att man klarar sig på 50 L om man är mån om vikten på prylarna men ingen gramjägare. Har en 600 g säck från Cumulus, Thermarest Neoair x-lite (ska inköpas) toppmatat gasökök. Tältet vi ska nyttja är väger 2,5 kg. När jag är själv har jag ett 1 p som väger 1000 gram.

De säckar jag kikat på är:
1. Fjällräven Kajka 65
2. Fjällräven Kajpak 58
3. Fjällräven Absisko 65
4. Ospray Atmos AG 65
5. Ospray Atmos AG 55
6. Exped Lightning 60
7. Exped Backcountry 55
8. Ospray Exos 58
9. Klättermusen Avaker 60
10 Acteryx Altra 65
11. Acteryx Altra 50

Av dessa har jag testat 3, 4, 6. 7 skönast vid en ganska snabb provning var Ospray Atmos AG.
Jag hade hoppats mycket på Fjällräven Abisko men den var ganska hård i ryggplattan och inte lika skön som Ospray. Säckarna från Exped var sköna men inte som Ospray.

Jag förstår att det viktigaste är hur den sitter på min kropp dock gillar jag verkligen Fjällrävens utseende, mer klassiskt. Därför har jag med både Kajpak och Kajka på listan.

De kriterier jag som jag värdesätter är:
Öppning upp och ner eller öppning upp och fram
Om locket går att ta bort är det en fördel då säckan kan nyttjas vid dagsturer, dvs en flexibel säck.
Tror jag vill ha vätskesystem
Fäste för stavar
Hållbar (tanken är att köpa en säck som ska hålla många år)

Atmos AG kändes som en fin säck men många finesser och ganska låg vikt.

Som ni märker har jag allt för många säckar på min lista och skulle behöva slimma listan lite.

Vad är era erfarenheter?
 
Hej!

Bara för att göra det lite krångligare för dig så kommer ytterligare ett tips:)
Kan varmt rekommendera Bergans Glittertind 55.
Sitter fantastiskt på ryggen, öppningsbar i botten, fronten och toppen.
Mycket följsam i dina rörelser, fästen för stavar, plats för vattenblåsa.
 
Inkludera även Deuter som gör mycket kompetenta ryggsäckar. Skulle dessutom vilja rekommendera dig att stryka Arcteryx Altra 50 från din lista då dess avbärarbälte är helt undermåligt. Av någon anledning har inte Arcteryx tagit med sig sitt fina bärsystem från de större Altra säckarna ner till 50 liters modellen, vilket är trist.

Själv slog jag till på en Altra 65 Tall som jag hittade i en rea binge i vintras. Tanken är att ersätta en äldre tung Berghaus 55+10 säck, och där är Altra 65 1,3kg lättare. Jag har dock inte hunnit testa Altran fullt ut ännu på någon längre tur, så för tidigt att lämna omdömme. Jag har sedan tidigare en Arcteryx Bora 80 Tall för de lite längre turerna och uppskattar det sköna bärsystemet, vilket jag även känner igen i Altran det lilla jag hunnit testa den.
 
Hej

Du har ju redan reducerat ditt säckval till 65 l. Ur den listan välj den som du tycker sitter bäst och är lättast.
De av mina säckar som under åren krävt mest reparationer är de till synes rubusta. Om detta är en tillfällighet eller ett mönster är givetvis mina +50års erfarenhet näppeligen en sanning huggen i sten men för mig ger det en indikation.
go tur!
 
Jag har Arvaker 60 och tycker att den är väldigt skön (trollar bort vikten och lägger den där man vill ha den) men alla är olika så fortsätt testa som seobserver säger :) Alla som har provat min Arvaker har sagt "wow".

Det som jag tycker står ut med Arvaker är tälthyllan. Jag kan ta ett Keron 4 GT ovanpå, det blir så klart tungt men det går.

En veckas packning är inga problem med lätta/små saker som du har. Har använt både på barmark och vinterstugtur. Sidfickorna (ingår ej) är bra på vintern så man kan ha termos och annat lättåtkomligt.

Rullöppningen har både fördelar och nackdelar (lätt att anpassa storleken men gör det svårare att nå och packa).

Säcken är väldigt smal vilket gör den smidig på ryggen men svår att packa. Tipset är en eller två stora vattentäta packpåsar istället för många små.

Har inte fäste för stavar men det kanske går att lösa med hålbanden. Endast en öppning.
 
Ännu ett märke...Lundhags V12 65l

Jag var själv inne i fjol och prövade en massa ryggsäckar i den klassen, men valde mellan Fjällrävens Abisko samt Lundhags V12 modell.

Men väl hemma upptäckte jag att min lätta Bergans Helium 55l var lika stor som Fj Abisko på 65l.....så jag gick upp en storlek till 75 l.... och där vann Lundhags V12 då den har riktigt bra bärkomfort när man kommer över 15 kilo jämfört med dom andra.

Vandringspartnern köpte en Lundhags V12 65 l som hon var väldigt nöjd med. Det är inte den lättaste säcken tyvärr men den är duktigt skön för mig iaf som dras med en axelskada :)!

Kan öppnas på längden och tvären, topplocket kan tas av samt man kan utrusta den med en 10l daypack som man fäster på baksidan och på så sätt får 10l extra....om man skulle vilja det.
Robust säck bör väl också sägas.

Lycka till i Djungeln :)!
 
Jag är lite tveksam till att använda ryggsäckens lock som daypack. Jag har testat och tycker inte den lösningen är speciellt bekväm. Själv använder jag en REI Flash 18 ryggsäck (väger 310g) som daypack. När den inte används för dagsturer vränger jag den ut och in (för att samla ihop alla remmar och bärsystem) och använder som packpåse till kläder i den stora ryggsäcken.
 
Är också inne på en familjerygga som ska vara lättare än det jag och frun har idag (Lundhags V8 65 på 3kg var).
Insåg också att det är en djungel så började slänga ihop en Google Spreadsheet dokument med några alternativ, det kanske kan vara något tips.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/18OAAZX7w3knrcAnvZ2eca14atQF5J4H7pNR4UFOYxUo/edit#gid=0
Om någon är sugen på att fylla på med flera ryggor så är ni välkomna, detta var bara ett utkast.

Själv tror jag har fastnat för Paradox Unaweep 4800, "lätt", rejält bärsystem som klarar 50kg och möjlighet att skräddarsy delar, tyvärr väldigt dyr.
 
Tack för tips.

Angående hur mycket jag kommer bära så är jag tveksam till om jag kommer bära supertungt.

Okej - Altra 50 går bort.

Klättermusens säckar är riktigt snygga dock verkar de lite väl avskalade utan några finesser.

Får kolla upp Lundhags.

Det sista alt ovan lät intressant - moduluppbyggt för flexibilitet låter intressant.

Fortsätter jakten 😄
 
Jag ser att du har till stor del lättviktsutrustning och hamnar säkert under 15kg tot. vikt.
Så, då lägger jag in ett hett tips på min senast inköpta vandringsrygga: Bergans Rondane 65!

Sitter skönast av alla ryggsäckar jag ägt, väldigt låg vikt på 1,4kg, klarar runt 15kg utan problem och är rätt billig, 1700.- Har kompressionrsemmar, flera ytterfickor i stretch, bältesficka, stor toppficka m dragkedja och andra funktioner man förväntar sig av en seriös vandringssäck. Även förberedd för vätskesystem.

Se länk: http://www.outdoorexperten.se/p-23312-bergans-rondane-65l.aspx

Har funkat toppen för mig, nu har jag lagt min tunga Haglöft Oxo 70 på hyllan (som också är bra, men väger dubbelt så mycket som Rondane 65!

Lycka till!

/Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31
KJE Vilken ryggsäck? Transportera 12
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
Adhinio Vilken ryggsäck? Transportera 4
TheDude Ryggsäck 50-60L. Vilken av dessa? Transportera 27
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
SkogsVilde Vilken ryggsäck? Transportera 19
mankan83 Vilken ryggsäck?? Transportera 9
madir Alpina långturer - vilken ryggsäck? Transportera 12
carbide Vilken volym på ryggsäck? Transportera 37
JE Vilken ryggsäck är "bäst" Transportera 8
Vilken ryggsäck?? Transportera 2
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.