Vilken av dessa vandringsryggäckar??

Ska fjällvandra i minst 8 dagar. Mat, tält m.m. ska få plats.
Är det stor skillnad mellan herr-ryggsäckar och dam-ryggsäckar?
Jag är rätt så bredaxlad, men har kort rygg.
Vill helst inte lägga mer än max 3000kr, utan helst kosta runt 2000. Kan även tänka mig begagnat.

Bergans Telemark 80 L:
http://www.outdoorexperten.se/p-12214-bergans-telemark-80-l.aspx

Lundhags V8 75+10 L:
http://www.outdoorexperten.se/p-16291-lundhags-v8-7510.aspx

Haglöfs Zolo 70 L:
http://www.outdoorexperten.se/p-20024-haglfs-zolo-70.aspx

Bergans Trollhetta 75 L:
http://www.outnorth.se/bergans/trollhetta-lady.php?group=prod_prod_grp-s1/1647

Just nu lutar det mest åt Lundhags.

Tips på andra?? :)
 
Ryggsäck är högst indivuduellt varför jag bara kan rekommendera dig att uppsöka en välsorterad butik och prova dig fram till vilken säck som passar bäst för din rygg. Förhoppningsvis kan de även lasta ryggsäcken så du känner bättre hur den sitter med rätt tyngd i.
Finns inget som säger att en dammodell eller herrmodell av ryggsäck passar dig bäst, det är individuellt.

Ett ytterligare tips är Haglöfs OXO 70 som just nu reas pga att de tydligen byter modell. Kolla även Osprey Kestrel 68 resp Aether 70 (Osprey finns i olika rygglängder, se på deras hemsida hur de mäter).
 
Ska fjällvandra i minst 8 dagar. Mat, tält m.m. ska få plats.
Är det stor skillnad mellan herr-ryggsäckar och dam-ryggsäckar?
Jag är rätt så bredaxlad, men har kort rygg.
Vill helst inte lägga mer än max 3000kr, utan helst kosta runt 2000. Kan även tänka mig begagnat.

Bergans Telemark 80 L:
http://www.outdoorexperten.se/p-12214-bergans-telemark-80-l.aspx

Lundhags V8 75+10 L:
http://www.outdoorexperten.se/p-16291-lundhags-v8-7510.aspx

Haglöfs Zolo 70 L:
http://www.outdoorexperten.se/p-20024-haglfs-zolo-70.aspx

Bergans Trollhetta 75 L:
http://www.outnorth.se/bergans/trollhetta-lady.php?group=prod_prod_grp-s1/1647

Just nu lutar det mest åt Lundhags.

Tips på andra?? :)

Bergans- och Lundhagssäckarna har jag bara hört gott om. Inte använt själv dock. Ett alternativ på softpack är kanske Berghaus militärsäckar, de väger lite och kan köpas från GB för runt 2000 inkl frakt.

Du bör kunna hitta äldre ramsäckar för bra pris. Fjällräven är lätta dvs 2 kg för komplett säck med ram och plats för expeditionspackning. Svårslaget, men kräver kanske lite varsamt handlag, inga problem så länge du inte tänker använda säcken 100 dagar/år och resa mycket.

Deras stora modell på ca 70L med fyra ytterfickor och plats för extra utrustning på ramen är rätt vanlig och på loppis kan du finna en för några hundringar. Tradera är just nu dyrt, där går de på 7-800 kr. Fjr har reservdelar till dessa, många är gratis, höftbälten och bärremmar billiga i jämförelse med konkurrenten (haglöfs).

...Haglöfs gamla ramsäckar, lite tyngre än Fjr men också lite slitstarkare. Ungefär samma prisbild.

//J
 
Ryggsäck är högst indivuduellt varför jag bara kan rekommendera dig att uppsöka en välsorterad butik och prova dig fram till vilken säck som passar bäst för din rygg. Förhoppningsvis kan de även lasta ryggsäcken så du känner bättre hur den sitter med rätt tyngd i.
Finns inget som säger att en dammodell eller herrmodell av ryggsäck passar dig bäst, det är individuellt.

Ett ytterligare tips är Haglöfs OXO 70 som just nu reas pga att de tydligen byter modell. Kolla även Osprey Kestrel 68 resp Aether 70 (Osprey finns i olika rygglängder, se på deras hemsida hur de mäter).

Jag hade gärna gjort det om jag hade kunnat. Men jag har bara Naturkompaniet i närheten och deras utbud i butikerna är inte alltid det bästa. Mycket är beställningsvaror. :/

Funderar dock på att ta mig upp till Outnorth någon dag, men då vill jag gärna veta lite om ryggorna först.
 
Har du vandrat mycket förut? Du ska nog först tänka på vad du ska bära i 8 dagar. mat för 8 dagar ,eget tält? Sovsäck? vad mer?

Vad kommer allt detta väga?

Kolla först det, för oavsett ryggsäck så är det mycket att bära på och tungt om du inte har det allra ultra lättaste.

/KE
 
Axelremmarna är skurna lite annorlunda för att inte brösten ska komma i kläm och i regel kortare rygglängd också. Står lite här: http://www.outnorth.se/produktgrupp/damryggsack.php

Har annars inga direkta tips men tidigare damvandringssällskap som lånade en Haglöfs Matrix bottnade axelremsjusteringen just pga. kortare rygg.
Det stämmer säkert i de flesta fall, men dra dig ändå inte för att testa herrversionerna; jag är rejält bredaxlad själv och har aldrig fått till det med damskärningen på bärremarna. Har en känsla av att ryggradens form (hur mycket svank resp. nackböj man har) är betydligt mer avgörande för vilka säckar som sitter "rätt" och skönt.
Jag ansluter mig till hyllningskören för de gamla ramsäckarna, har inte haft någon med bättre bärkomfort än den klassiska Haglöfs Alaska med fyrkantsram. Hittar du en på Blocket eller något loppis, har du gjort ett fynd.
 
Personligen så blir jag bara irriterad på säckar med massa fickor och lull-lull överallt, och så väger det bly.

Skulle rekommendera Crux AK70 som är mer avskalad och är en bra bit över kilot lättare.

Eller en GoLite Jam2 som är utan ram och lite mindre. (GoLite har även modeller med ram). Min Jam2a är på cirka 750g och verkar omöjlig att ha sönder. Fjäll, skog, backpacking, storhandling, vardagsbruk, den funkar för allt.
 
Har du vandrat mycket förut? Du ska nog först tänka på vad du ska bära i 8 dagar. mat för 8 dagar ,eget tält? Sovsäck? vad mer?

Vad kommer allt detta väga?

Kolla först det, för oavsett ryggsäck så är det mycket att bära på och tungt om du inte har det allra ultra lättaste.

/KE


Har räknat i runda slängar, uppåt, med 18 kg. Har provpackat i en vanlig bag och då väger allt 15 kg, så med ryggsäck ca 18. Sen tillkommer säkert något i sista minuten.

Har vandrat mycket tidigare, men nu är det nog en två år sen senast. Går dock mycket om dagarna då jag har hund.
 
För den tur du skall ut på bör du definitivt inte välja en mindre säck än 70 liter, men det kan jag se av dina förslag att du redan insett:) Ett tips jag läste i morgontidningen är att XXL just nu annonserar Lundhags V8 75 liter för 1299kr (se annonsbladet på deras hemsida sid 12-13).
 
För den tur du skall ut på bör du definitivt inte välja en mindre säck än 70 liter, men det kan jag se av dina förslag att du redan insett:) Ett tips jag läste i morgontidningen är att XXL just nu annonserar Lundhags V8 75 liter för 1299kr (se annonsbladet på deras hemsida sid 12-13).

Hittar bara en 60 l för det priset? 75 l kostar lite mer, fast är också på rea för ett riktigt bra pris!
Dock märkte jag att ingen av de har den där lilla extra ryggsäcken på 10 l utan att det är satt i topplocket istället. Hur är för- och nackdelarna med det?

Kan tänka mig att den lilla ryggsäcken är bra vid dagsturer. Eller som i mitt fall tänkte jag ha hundprylarna däri för att separera från mitt eget. Fast kan likaväl ha en packpåse...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Sjodis Vilken Fjällräven väska har vi? Transportera 5
Obbmundson Vilken ram? Haglöfs Alaska Transportera 7
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
FlyerSword Vilken Flightbag? Transportera 3
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31
KJE Vilken ryggsäck? Transportera 12
Olle78 Ytterliggare en Haglöfs Ramsäck - vilken modell? Transportera 14
andy69 Haglöfs ramryggsäck...men vilken modell? Transportera 19
Micro553 Ny ryggsäck - vilken djungel Transportera 43
vandrafjäll Vilken pulka ? Transportera 10
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
Chrabban Vilken av dessa 2 ? Transportera 21
Adhinio Vilken ryggsäck? Transportera 4
TheDude Ryggsäck 50-60L. Vilken av dessa? Transportera 27
Fryspunkt 15dagar Vilken Säck? Transportera 3
honki vilken säck rekomenderar ni? Transportera 12
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
majjen Vilken pulka och till vilket pris? Transportera 18
Morgan Vilken säck? Transportera 28
SkogsVilde Vilken ryggsäck? Transportera 19
petho Vilken säck har bäst vikt/volym-förhållande? Transportera 34
mankan83 Vilken ryggsäck?? Transportera 9
Stiff Vilken 35L-säck? 190 cm. Transportera 2
Håkan K Vilken babyjogger? Transportera 2
plp Vilken gräns, i kg ,avgör ram vs softpack tycker Du? Transportera 29
madir Alpina långturer - vilken ryggsäck? Transportera 12
perwickström Dagsturssäck ska köpas men vilken ? Transportera 7
carbide Vilken volym på ryggsäck? Transportera 37
JE Vilken ryggsäck är "bäst" Transportera 8
Vilken ryggsäck?? Transportera 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.