Vilken volym på ryggsäck?

Vilken volym ska jag satsa på när jag köper ny softryggsäck? Jag har hört så många olika bud. Vad säger ni? 60, 80 eller 100 liter?

Jag ska använda ryggsäcken till:

- Veckolång sommarfjällvandring med tält (2-3 personer)
- Veckolång stugtur på sommaren med flickvän (=jag bär mer)
- Resor (inget tält, inget kök, ingen mat)

Jag har ingen speciell extrautrustning med mig som tex fiskegrejer, mycket kamerautrustning eller klättergrejer.

Mvh Martin
 
Storleken har betydelse

Hej,
Jag och flickvännen gick förra sommaren en veckotur i Kebnekaise området med varsin ShoSho 60l. Vi hade tält och mat för en vecka med oss och det gick. Om du ändå ska köpa en väska så tycker jag en 80l vore nog det bästa. Visserligen ska softsäckarna helst vara fulla för bästa komfort men jag hade själv gärna haft 80l på min tur. Annars så kan du ju köpa en ramsäck. Den är inte alls lika beroende av att vara fullpackad eller inte för bärkomfort. Skarja på 60 l eller en Alaska 90l som jag själv köpt. För ren vandring tycker jag ram är bäst men tänker du åka skidor så vet jag inte, ingen erfarenhet av det. Som du märker så har jag bara nämnt Haglöfs säckar, har bara efarenhet av dom men kolla på fler märken och framför allt, prova i affären med någon form av tyngd i säcken.
Lycka till
/Pierre
 
Stadig 65:a

En stadig 65 liters borde klara det du nämnt. Haglöfs Victor är nog stadig för att du ska kunna spänna tältet utanpå om det skulle knipa. Vill du ha mindre säck är det bara att plocka av lock och sidofickor.

Jag skidade och klättrade i Kebnekaise och Sylarna under påsken och använde då min Haglöfs Climber 80 (Föregångaren till Victor). Den funkade som packsäck med full vinterutrustning på vägen mellan tältplatsen och bilen. På toppturerna åkte locket av och säcken snördes ihop till en hygglig skidsäck.

Jag har gjort en enveckas sommartur med min Climber 50 i Sarek. Det funkade bra med tältet utanpå. Det kräver dock att alla saker är små (liten, kompakt och dyr sovsäck osv)

Det finns dyrare och bättre grejor, men Haglöfs duger bra.

/Björn
 
80+

Jag skulle nog välja någon av de större modellerna, tex 80 liter plus 2 löstagbara fickor a 10 liter. Och för övrigt med så lite snören, nät, ishackor och flaskhållare som möjligt. Alla dessa extra "finesser" är i mitt tycke bara i vägen och fastnar och hakar i överallt i trånga utrymmen (tågresa tex.). En ren säck är mycket lättare att hantera.

Själv föredrar jag också att ha tältet i säcken därför väljer jag den större volymen. En nackdel är ju att den kan bli löjligt överdimensionerad vid enklare resor, även om man då kör utan sidofickorna...


Leif...
 
Ca. 80 lagom

70-90l bör vara en passande volym för den användning du nämner. Har vandrat sommarveckoturer tillsammans med flickvännen under 10 års tid med en 90 liters säck. Tjejen har en 65:a. Jag skulle klara mig med mindre men jag föredrar att ha allt inuti säcken. Desssutom har jag har inte problem med att komprimera min säck när volymen minskar. Tror inte du ska ta en 60l om du inte är extremt vikt-/volymmedveten. tråkigt att ha en massa "skramlande" utanpå.

/P
 
103 har läst - bara 4 svar

Tack för de åsikter jag fått hittills!

Jag ser att ca 100 personer har läst detta inlägg, men bara fyra har svarat. Jag behöver inga långa inlägg, utan bara just DIN åsikt om vilken volym som skulle passa bäst.

Man blir lätt villrådig och jag vet att det bara är att köpa en och provpacka och sen får man se om man köpt rätt. Man samtidigt är det ju bra om man kan landa rätt från början. Kanske med hjälp av ER!

Mvh Martin
 
Ok Martin här är min åsikt,

jag har en Haglöfs SHOSHO 60 liters softpack. Jag har använt den några gånger på fjället på veckolånga+ turer, och tycker det är för lite om man ska ha tält, kök, liggunderlag etc med sig. Det vore trevligt att kunna packa utan att pressa i saker. Nästa säck för mig blir minst 80 liter.

/Niklas
 
sho-sho 8000

Hej !
Jag har i cirka 5 års tid använt Haglöfs sho-sho 80 liters för veckolånga turer både sommar och vinter.Då har tält och liggunderlag placerats utanpå ryggsäcken.Är inte nöjd med den säcken (men det är en annan historia). Volymmässigt har det funkat bra iallafall.

Det har varit en lagom stor säck (tänker skaffa en ny och bättre). Jag kommer nog att skaffa Norrönas 90- eller 100 liters när jag får sponsring. Jag går rätt ofta själv ute på fjället, och då blir det ju lite mer att bära.

MVH Mats, Umeå
 
inte så dåligt....

Jagvill bara kommentera att fyra svar på fyra och en halv timme efter att ,man gjort ett inlägg inte alls är dåligt! Det är riktigt bra. Var glad åt alla de bra svar du fått och tro inte att alla som bara kollar inlägget behöver ha något de tycker är värt att säga.
Själv har jag en haglöfs alaska på 90 liter som omnämns ovan. Har funkat bra till mina behov dock ingen reseryggsäck. Funderar på att skaffa softpack också. Var inne på en lowe crossbow på 70 + 15 liter som jag hittat bra pris på men vill nog ha en renare säck typ norröna. Tror jag skulle köpa en 75-80 liters om jag skulle köpa en idag. Sidofickor på det så rymms det mesta tror jag. Dessutom skulle en soft pack kanske mest vara för mindre laster annars tar jag nog alaskan. Därför kanske en mindre säck ändå är ett bra alternativ 65-75 liter kanske vore bästa komplementet.... Jag håller med! Det är svårt att välja volym..... Dock svårare att välja modell och märke....

/Andreas
 
Amerika

För en gång skull köper jag synsättet rakt av, The bigger the better.
Jag skall inte räkna upp de säckar jag haft och nu har med risk för att bli hämtad av männen i vita rockar. Men det handlar om från 60 liter och uppåt.

Fördel med en mindre säck
- lättare - smidigare - billigare

Fördelarna med en större säck.
- Komressionen gör att det lätt går att dra in de liter som inte behövs just för denna tripp. Därmed har jag mångsidigheten( ryggplattan är inte så mycket större jämfört med mindre säckar) - Jag behöver inte ha hälften av packningen utanpå säcken om jag inte vill. - Lite tyngre men i regel inte så mycket då det som gör de extra litrarna är tygsäcken (lite generalisering men inte så långt från sanningen)Dock sparar jag in vikt på att inte behöva ha kompressionsfodral till allting.- Att ha en tokfull säck där allting precis kommer med hemifrån kan ju ställa till vissa problem vi första nedpackningen i det fria. - Ofta mer dimensionerat bärsystem, du bär ju inte automatiskt lättare bara för att säcken rymmer 60 liter jämfört med 90 liter som vissa tillverkare verkar tro.

Jag är mycket nöjd med mina Norrönor.
[Ändrat av AT 2001-04-19 kl 19:35]
 
Till Andreas

Jag kan hålla med dig om att man ska vara nöjd med de svar man får. Helt klart! Men samtidigt så behöver man ju inte göra nåt långt inlägg utan endast skriva något kort.

Jag läser också en massa inlägg utan att svara, men har jag nåt som jag tror kan föra debatten vidare eller ge något råd så skriver jag det. Jag tror att det är ganska många som har en åsikt om, eller erfarenhet av vilken volym som funkar bäst...

Samtidigt var mitt inlägg ett sätt att få upp ämnet igen på tapeten, dvs att det dyker upp när man trycker "Läs nya" här till vänster.

Tack så länge.

Mvh Martin
 
Ett sista kom i håg..

Ryggsäcken är alltid för det mesta tillräcklig i volym,,,ju större säck desto mer saker brukar man packa ner i den.. Det finns beskrivningar att man kan klara sig med ner mot 35-40 på ett sommartält tur i fjällen men som sagt skall man ha med sig lite extra kläder,,tranigia kök,,nya gpsen ...osv osv så räcke knappt 80 l. mitt råda är ändå doch en rygga med ca. 70 l. den klarar du dig med..

MVH
Cristoffer
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
petho Vilken säck har bäst vikt/volym-förhållande? Transportera 34
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Sjodis Vilken Fjällräven väska har vi? Transportera 5
Obbmundson Vilken ram? Haglöfs Alaska Transportera 7
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
FlyerSword Vilken Flightbag? Transportera 3
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31
KJE Vilken ryggsäck? Transportera 12
Olle78 Ytterliggare en Haglöfs Ramsäck - vilken modell? Transportera 14
andy69 Haglöfs ramryggsäck...men vilken modell? Transportera 19
Micro553 Ny ryggsäck - vilken djungel Transportera 43
vandrafjäll Vilken pulka ? Transportera 10
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
Chrabban Vilken av dessa 2 ? Transportera 21
Adhinio Vilken ryggsäck? Transportera 4
Loijzan Vilken av dessa vandringsryggäckar?? Transportera 20
TheDude Ryggsäck 50-60L. Vilken av dessa? Transportera 27
Fryspunkt 15dagar Vilken Säck? Transportera 3
honki vilken säck rekomenderar ni? Transportera 12
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
majjen Vilken pulka och till vilket pris? Transportera 18
Morgan Vilken säck? Transportera 28
SkogsVilde Vilken ryggsäck? Transportera 19
mankan83 Vilken ryggsäck?? Transportera 9
Stiff Vilken 35L-säck? 190 cm. Transportera 2
Håkan K Vilken babyjogger? Transportera 2
plp Vilken gräns, i kg ,avgör ram vs softpack tycker Du? Transportera 29
madir Alpina långturer - vilken ryggsäck? Transportera 12
perwickström Dagsturssäck ska köpas men vilken ? Transportera 7
JE Vilken ryggsäck är "bäst" Transportera 8
Vilken ryggsäck?? Transportera 2
lottizen Mäta volym på packningen Transportera 16
Kangarouge Tillräcklig volym? Transportera 13
Schneeberger Volym - mindre än man tror. Transportera 0
Haddock Volym på arméns Haglöfs-rygga? Transportera 17
thureb Fjällräven ramsäck förslag på remmar att komplettera med Transportera 5
Tomtenils Nya axelremmar på ramsäcken - Blev det rätt? Transportera 2
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Frippeflyer Tips på vandringsryggsäck Transportera 10
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
Moga Tips på RIKTIGT stabil kanotvagn? Transportera 26
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
Joell Konstigt blixtlås invändigt på Bergansryggsäck Transportera 11
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...