vilken säck rekomenderar ni?

Jag hade tänkt åka på Interrail i vår och tänkte vara ute och resa i ca.1 månad , fast jag tänkte tvätta kläder i mån om möjlighet behövs det ju en del utrymme för allt. Så hur stor rinka borde jag skaffa? i fråga om priset så kring 2000 kr men hälst under så om ni vet ungefär hur stor ryggsäck man behöver och har exempel på en bra slitstark så skriv gärna modellen och var det löns att köpa den...
 
Jag interrailade genom.. Düsseldorf, Amsterdam, Stutgart, Brig (södra Schweiz), Neapel, Sorrento, Amalfi, Salerno, München och hem till Umeå igen förra sommaren, under 4 veckor.

Hur stor säck man behöver beror enbart på hur mycket man bär med sig, min 44liters säck räckte till med plats över.. synd bara att den försvann på en buss i Italien..

Mina råd till dig är, bär värdesaker på dig, ta mycket bilder, njut..
Och ta inte med saker du gråter över om dom försvinner.. Ät lokal mat och kom ihåg att du inte alls behöver ta med dig allt du behöver, pengar är lättare att bära och ger betydligt mer frihet. :)

Skulle jag åkt igen skulle jag kanske inte tatt med min Osprey Talon 44 oavsett hur skön den var att bära, utan kanske nått simplare.. Även om den med sina typ 1150 inte är direkt dyr..
Och samtidigt så är en nyckel att ta med sig kläder man tycker om, då brukar bristen på variationen störa mindre..

Men ja, jag mötte folk som kånkade fulla 70+liters säckar som var fulla och ändå hade dom saker i händerna.. Jag var inte avis :)

Och sen, även om du nu frågade efter en ryggsäck, så tipsar jag om Couchsurfing.org, en community som funkar som förmedling av soffor till låns till förbipasserande resande, inget tvång eller betalning inblandat. Jag spenderade hälften av nätterna på så sätt och den största vinsten är inte att man sparar pengar, utan att man skapar betydligt fler minnen att se tillbaks på :)
 
Senast ändrad:
Det var en gång

När Adam var länsman och Jesus bar kortbyxor då Interrailade jag.
Ett av de minnen som etsade sig fast var den galne Amerikanen som kaskade runt europa i 3 månader med all sin packning nedpulad i en Kånken (killen belv eld och lågor över att vi kom från Sverige). Så man behöver inte så stor säck med en massa grejjer i.
Tvätta när du kan och ha med dig saker som du kan ha på kroppen alla på en gång (fasen det e ju samma tips som att vandra i fjällen :))

BZ/
 
När det begav sig (för sorgligt länge sedan..) använde jag en haglöfs traveller på 60 liter.

(den var inte full på vägen ut, men efter 6 veckor hinner man plocka på sig allsköns prylar)

Den hade fördelen att bärsystemet kunde döljas vilket underlättade rejält vid vissa resor (flygningar o att styva in den i trånga packutrymmen på bussar mm)
Dessutom hade den en liten ryggsäck som kunde kopplas loss, användes flitigt för dagspackningen. Den ser lite sjavig ut nu men den har de senaste 17 åren använts av mig och mina yngre syskon och sett alla kontinenter utom amerika.

Svårt nostalgianfall...

Åter till OP
Tålig, stuvbar. Ha en liten rygga som kan kopplas loss eller använd en separat.
Mycket praktiskt med bärsystem som kan döljas

Njut av resan och planeringen

/C
 
Tack för svaren.. nu får ni fler frågor =P

Jag interrailade genom.. Düsseldorf, Amsterdam, Stutgart, Brig (södra Schweiz), Neapel, Sorrento, Amalfi, Salerno, München och hem till Umeå igen förra sommaren, under 4 veckor.

Vår planerade rutt (mycket preliminär): London, Amsterdam,Paris, Lyon, Marseille, Barcelona, Nice, Rom, Venedig, Munchen, Prag, Berlin, Köpenhamn å sen HEM.

Hur stor säck man behöver beror enbart på hur mycket man bär med sig, min 44liters säck räckte till med plats över.. synd bara att den försvann på en buss i Italien...

Jag tror en, för mej, passlig ryggsäck vore en ca.55 liter, med mycket bra passform, slitstark och till ett rimligt pris. Så har ni nå förslag på märke och modell? för övrigt är det stor skillnad på kvaliteten på märkena? t.ex. Mckinley för i vår lokala sportbutik är de överlägset billigare jämfört med Haglöfs och Fjällräven

Och sen, även om du nu frågade efter en ryggsäck, så tipsar jag om Couchsurfing.org, en community som funkar som förmedling av soffor till låns till förbipasserande resande, inget tvång eller betalning inblandat. Jag spenderade hälften av nätterna på så sätt och den största vinsten är inte att man sparar pengar, utan att man skapar betydligt fler minnen att se tillbaks på :)

Jepp måste definitivt ta reda på och testa, eftersom vi är studerande så är alla råd som gäller att spara pengar välkomna :)

När Adam var länsman och Jesus bar kortbyxor då Interrailade jag..

hehe :)
 
Tålig, stuvbar. Ha en liten rygga som kan kopplas loss eller använd en separat.Mycket praktiskt med bärsystem som kan döljas

Skall hålla i minnet

Njut av resan och planeringen

Värkligen vi har haft fast hur mycket skoj bara av att planera och välja städer

förresten hur mycket pengar gick det? det kan ju hända att pengarna var mera värda år 0 men en uppskattning för vad en budgeten för 34 dagar i europa är? vår uppskattning är under 2000€ ca 18 000 kr....
 
Hepp, jag luffade också runt under gymnasiet. Jag hade en amerikansk sjösäck med ryggsäcksremmar, samt en liten axelväska med kamera, böcker, värdesaker och anteckningsmaterial. Var funkis för mig och nästan gratis!

Gå med i couch surfers och bo gratis!

redigering, Ileberg var före mig med soffsurfningen, missade den detaljen!
 
När jag som yngling luffade till Thailand med en massa sidosprång, var jag rådd att hålla packningen under 45 liter, totalt. Det gick utmärkt.
 
Nu är jag ännu mera förvirrad än vad jag var då jag ställde första frågorna.. :(
Efter era svar har jag varit rill olika sport och friluftsbutiker och sett på rinkor och frågat va de tycker jag borde stasta på. Jag har fått som svar allt mellan 40-95l och det samma gäller priserna. Så problemet är att alla värkar ha olika uppfattning om vilken storlek och kvalitet en interrail väska borde ha...Det är ju klart att dyra märkesbutiker säjer att man skall satsa på kvalitet som håller minst 10 år och vanliga sportbutiker som har lite billigare märken säjer att skillnaden är större i priset än i märke dvs. det löns inte att köpa en dyr rinka eftersom de inte är märkvärt mycke bättre. Själv har jag fått två personliga favoriter(+en som ser bra ut) :
Haglöfs Matrix 60l som jag får för 1470 kr
Osprey Aether 70l ~1900 kr (slapp inte att testa denna)
Fjällräven Kajka 75l som jag får för 2170 kr

såå...skall jag köpa en dyr ryggsäck som håller i ur och skur eller en billig som håller så länge den håller? och ännu om ni kunde komma med något exempel på en enligt er menig passlig ryggsäck säj gärna vilken den är TACK :):)
(svara helst inte med att ta en som passar dig...för jag vet faktist inte)
 
Om du väljer mellan de tre nämnda så ta Matrix.
Den kommer att hålla utmärkt och du spar lite pengar.
Köp ett regnskydd till den, av flera anledningar. 1, det skyddar säcken mot regn, smuts och slitage. 2, det försvårar en aning för skurkar att se och komma in i säcken. 3, om du skickar säcken i lastutrymme eller på flyg så sätter du på skyddet bak och fram och får då bärremmmarna undanstuvade lätt.
De andra är oxå utmärkta säckar, men varför betala mer än du behöver?
Matrix finns oxå som 7+L ifall du tvekar om volymen.

Edit: Alla säckarna du skriver om kan justeras i rygglängd och med axelremmar och midjebälten så de går att få att passa nästan vem som helst.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fryspunkt 15dagar Vilken Säck? Transportera 3
Morgan Vilken säck? Transportera 28
petho Vilken säck har bäst vikt/volym-förhållande? Transportera 34
Stiff Vilken 35L-säck? 190 cm. Transportera 2
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Sjodis Vilken Fjällräven väska har vi? Transportera 5
Obbmundson Vilken ram? Haglöfs Alaska Transportera 7
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
FlyerSword Vilken Flightbag? Transportera 3
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31
KJE Vilken ryggsäck? Transportera 12
Olle78 Ytterliggare en Haglöfs Ramsäck - vilken modell? Transportera 14
andy69 Haglöfs ramryggsäck...men vilken modell? Transportera 19
Micro553 Ny ryggsäck - vilken djungel Transportera 43
vandrafjäll Vilken pulka ? Transportera 10
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
Chrabban Vilken av dessa 2 ? Transportera 21
Adhinio Vilken ryggsäck? Transportera 4
Loijzan Vilken av dessa vandringsryggäckar?? Transportera 20
TheDude Ryggsäck 50-60L. Vilken av dessa? Transportera 27
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
majjen Vilken pulka och till vilket pris? Transportera 18
SkogsVilde Vilken ryggsäck? Transportera 19
mankan83 Vilken ryggsäck?? Transportera 9
Håkan K Vilken babyjogger? Transportera 2
plp Vilken gräns, i kg ,avgör ram vs softpack tycker Du? Transportera 29
madir Alpina långturer - vilken ryggsäck? Transportera 12
perwickström Dagsturssäck ska köpas men vilken ? Transportera 7
carbide Vilken volym på ryggsäck? Transportera 37
JE Vilken ryggsäck är "bäst" Transportera 8
Vilken ryggsäck?? Transportera 2
Johanute Säck till Fjällräven ramryggsäck Transportera 0
Sigfridsson Osprey Aether 70 eller lättare säck? Transportera 19
Yezziqa Megastor säck till pytteliten tjej Transportera 14
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
anders998 Vad kan denna säck heta.. Transportera 24
såg letar efter en hundra lite säck som kan användas året om. Transportera 2
almkvist Olivgrön duglig alpin säck? Transportera 2
ljaw 50l säck som passar långa Transportera 1
mytsk Säck för turer på 3-5 veckor - "all inclusive" efterfrågas Transportera 13
samppa89 Fjällrävens nya säck Abisko frågor Transportera 9
hfw 40-50 liter säck - en tulipanaros... finns det ? Transportera 5
albbro Liten säck. Haglöfs Cracker? Transportera 7
Edvin m Nån med en Crux säck i Stockholm? Transportera 21
quid 40l säck till 180 cm bärare? Transportera 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.