I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck?

Hej alla kloka utsidanmedlemmar, tiden har kommit då jag behöver er hjälp!

Jag har i snart ett år(!) planerat ett ryggäcksköp. Jag har läst det mesta som finns att läsa(på internet) och klämt på det mesta som går att klämma på(i butiker). Nu har jag kört fast.

De två toppkandidaterna idag är:

- Klättermusen Arvaker 60 l

- Klättermusen Granit Classic 100 l

De passar mig både i bärsystemet och i "stilen", det vill säga jag gillar det slitstarka och det avskalade.

Dilemmat är storleken. Jag har i dagsläget en KM Gnå 35 l och en FR Bergen 40 l så det är egentligen behovet >50 jag behöver täcka in. Är det rimligt att försöka göra detta med en ryggsäck?

Som jag ser det idag går det att bära ungefär 50-80 l prylar i Arvaker. 50 liter genom att rulla ihop den lite extra och 80 liter genom att sätta tält ovanpå och fästa deras rolltop sidepocket utanpå.

Granit däremot verkar kunna ta mycket mer, 100 plus ev tält utanpå om man vill bära med sig riktigt mycket saker. Vet dock inte om den går att komprimera på ett bra sätt ifall man vill bära låt säga 65 liter prylar. Tycker inte alls om att känna mig onödigt klumpig när jag vandrar.

När jag har fjällvandrat hittills så har jag burit 60-80 liter, men det har varit 5-10 dagar på sommaren. Jag tänker att Arvaker inte räcker till om jag vill gå själv, gå på vintertur eller gå på riktig långtur över två veckor. Jag har ambition att göra alla tre.

Så!

Har ni en vandringsrygga till allt eller har ni flera?

Erfarenheter av att bära med halvtom ryggsäck?

Erfarenheter av modellerna?(som inte redan står på forumet, har läst allt ang dem :))

Övriga synpunkter på mitt resonemang?


Tack på förhand!

PS Ni kanske undrar varför jag inte skriver om Mjölner 75 l. Den är helt enkelt utanför min budget 3000 kr. Arvaker + rolltop sidepocket = 2900 :- & Granit = 2700 :- DS
 
Hej!

Personligen så hade jag tagit den största alla dagar i veckan. Särskilt då du redan verkar ha en 40l säck.

Mvh Eric
 
granit har två öglor som ska hakas fast för att stänga topplocket, det innebär att det måste vara relativt välfyllt i säcken för att dom ska sitta spännt, annars åker dom upp. för mig är det en designmiss. höftbältet är dessutom in lika bra som på arvaker säcken. jag hade valt arvaker säcken, du kommer att lära dig att packa mindre med tiden.
 
Är medveten om öglorna. Planen är att ha två små karbiner i ändarna på remmarna som fästes i någon av de närliggande fästpunkterna i kritiska situationer och när säcken är halvfull.

Höftbältet har jag aldrig testat ordentligt, medan bältet på Arvaker är samma som på min Gnå som jag vet är bra.

Tack för input!
 
Nu verkar du ha bestämt dig för två säckar av samma fabrikat, en på 60 liter och en på 100 liter? Själv har jag genom åren kommit fram till att en säck i storlek runt 80 liter passar mig bäst för de lite längre turerna med tältpackning och proviant för 1v+.

Vad gäller att vandra med en säck som är "halvfull" går det ofta bra då man kan komprimera säcken med remmar mm. Hur bekvämt det blir hänger lite på säckens bärsystem (inre stabilitet), och generellt är ramryggsäckar mer stabila än "softpacks" med integrerad ram när de inte är fulla.
 
Har du missat att klättermusen har en 65l säck som heter röskva eller har du uteslutit den av någon anledning?

Jag köpte en sådan i somras. Har bara hunnit testa den under en helgtur men kan bara säga att den var helt underbar. För mej passar storleken bra när jag går på en fjälltur ensam men ska jag bära mat för flera dagar så skulle jag behöva dom lösa sidofickorna.
 
Hej, det är lite svårt att rekommendera ryggsäcksstorlek, då den är beroende av storleken på det du packar.

Om du inte vill ändra på något i packningen och ska bära all utrustning själv, t.ex inte kan dela upp tält, kök och annat som man normalt har gemensamt blir volymen större, så då borde 100L passa bra. Om den klarar 50-60-70 L på ett bra sätt får du kolla och känna på kompressionsmöjligheter.
Å andra sidan, har du tänkt byta ut utrustning mot t.ex dunsovsäck om du inte har det, litet tält och lätta och små prylar generellt räcker 60 L säcken till för dina behov.
Min Osprey Exos 38 räcker gott till för en veckas sommartur på fjället med min ganska minimalistiska packning och med 60 L har jag gott om plats för alla scenarierna du beskriver, men jag är också medveten om att jag har en packning som är lättare, mindre (i volym) och mer slimmad än många anser bekvämt och/eller säkert.

Vad jag säkert vet är att om kompressionen inte räcker till och packningen börjar glida runt i säcken och bilda en boll långt ner blir det enligt min erfarenhet mycket obekvämt, det blir ostabilt och klumpigt att bära och känns tyngre än det är.

Det bästa är nog att gå igenom först vad du kan lämna hemma, vilken storlek du har på saker när du ska gå solo etc och utgå från storleken på packningen i maxversionen.
Har du tänkt slimma packningen, gå för ryggsäck som är något för liten för tillfället, har du tänkt gå med samma utrustning du har nu blir du nog nöjd med en storlek där allt får plats i säck och fickor.

Är detta de enda möjliga alternativen, 75-80 liter verkar vara en god storlek för dig annars?
 
Det viktigaste med en ryggsäck är att den är bekväm att bära, inte fabrikat eller modell.
Hur stor volym du behöver finns det en säker metod att att genomföra, ruta upp en flyttlåda på insidan i dm rutor så får du ditt volymbehov.
Ingen här på utsidan kan säga dig vilken volym eller ryggsäck du skall ha. Tips kan vi ge dig men inte bestämma åt dig. Provbär i butikerna med lastad säck.
go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ZoeEnPhos I valet&kvalet att välja ryggsäck om minst 80L Transportera 8
såg Valet står mellan berghaus Atlas och karrimor SF sabre 60-100. Transportera 0
såg Valet står mellan tre ryggsäck. Transportera 9
DraZ Hjälp med valet av ny vandringsryggsäck Transportera 16
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Sjodis Vilken Fjällräven väska har vi? Transportera 5
Obbmundson Vilken ram? Haglöfs Alaska Transportera 7
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
FlyerSword Vilken Flightbag? Transportera 3
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31
KJE Vilken ryggsäck? Transportera 12
Olle78 Ytterliggare en Haglöfs Ramsäck - vilken modell? Transportera 14
andy69 Haglöfs ramryggsäck...men vilken modell? Transportera 19
Micro553 Ny ryggsäck - vilken djungel Transportera 43
vandrafjäll Vilken pulka ? Transportera 10
Chrabban Vilken av dessa 2 ? Transportera 21
Adhinio Vilken ryggsäck? Transportera 4
Loijzan Vilken av dessa vandringsryggäckar?? Transportera 20
TheDude Ryggsäck 50-60L. Vilken av dessa? Transportera 27
Fryspunkt 15dagar Vilken Säck? Transportera 3
honki vilken säck rekomenderar ni? Transportera 12
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
majjen Vilken pulka och till vilket pris? Transportera 18
Morgan Vilken säck? Transportera 28
SkogsVilde Vilken ryggsäck? Transportera 19
petho Vilken säck har bäst vikt/volym-förhållande? Transportera 34
mankan83 Vilken ryggsäck?? Transportera 9
Stiff Vilken 35L-säck? 190 cm. Transportera 2
Håkan K Vilken babyjogger? Transportera 2
plp Vilken gräns, i kg ,avgör ram vs softpack tycker Du? Transportera 29
madir Alpina långturer - vilken ryggsäck? Transportera 12
perwickström Dagsturssäck ska köpas men vilken ? Transportera 7
carbide Vilken volym på ryggsäck? Transportera 37
JE Vilken ryggsäck är "bäst" Transportera 8
Vilken ryggsäck?? Transportera 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.