Vilken storlek på pulka bör jag välja?

Här kan jag kanske bidra lite. En bred och flatbottnad pulka kommer ibland att vilja lägga sig på sidan i skidspåret, om det är en person som drar genom lös och djup snö. Och även om den inte lägger sig på sned så blir den en liten snöplog som man får extra besvär med att dra. Min egen erfarenhet av detta har jag från en modell som fanns för typ 20 år sedan, Lynx. Den är relativt kort och bred, 120 lång och 50 bred. Samma beteende hade min Paris som ju också är lite bredare än ett soloskidspår.

En ackjaformad pulka som Segebaden eller Fjellpulken kommer att vara stabilare i lös snö och flyta upp som en liten båt, mitt i skidspåret. Men det blir ju ändå jobbigt att dra, snön ska ju pressas undan och Archimedes princip verkar gälla även för lössnö.

Sen om träpulka...jag var också misstänksam mot trä i pulkor. Tills jag fick tag i en Segebaden armé för några hundringar. Den lever sitt bästa liv kring stugan i Dalarna och jag upplever att den fungerar fint i alla fören. Men har jag varit ute länge i blötfören så måste jag förstås komplettera med lite extra tjära, om jag vill behålla glidet. Numera finns underhållstjära som jag tror är tjära utblandat med lämpligt lösningsmedel. Den behöver bara strykas på och sedan får pulkan vila till nästa dag. Funkar fint.

Jag sökte i våras efter en ny pulka som framför allt ska användas för fjällturer. Den ska vara bärbar dvs möjlig för mig att ta ombord på tåg och buss. Den får gärna vara av toboggamodell som ju är flat och platt och lätt att bära med sig när den inte är lastad.

Efter lite funderande blev den en av de nya Rimforspulkorna som Undvall länkade ovan. Den kortare modellen fanns tillgänglig i lätt begagnat skick och jag slog till. Är som sagt inte orolig för träpulkor efter mina erfarenheter med Segebaden armé och jag tror att denna modell kan funka fint även efter en soloåkare eftersom den är relativt smal.

//J
Stort tack!
 
Köpte en Fjellpulken Xcountry 144 till förra vintern som ersättning för en Paris-pulka. Planerade också för att den skulle duga till en tvåveckors tur. Skillnaden mellan att vara ute 7 eller 14 dagar är inte så stor packmässigt, c:a 7 kg extra mat och en liter extra bränsle. Det kanske motsvarar max 20 liter i volym, det finns ingen anledning att köpa en enorm expeditionspulka av den anledningen. En mindre pulka är smidigare, lättare och billigare.
 
Köpte en Fjellpulken Xcountry 144 till förra vintern som ersättning för en Paris-pulka. Planerade också för att den skulle duga till en tvåveckors tur. Skillnaden mellan att vara ute 7 eller 14 dagar är inte så stor packmässigt, c:a 7 kg extra mat och en liter extra bränsle. Det kanske motsvarar max 20 liter i volym, det finns ingen anledning att köpa en enorm expeditionspulka av den anledningen. En mindre pulka är smidigare, lättare och billigare.
Tack! Ett värdefullt råd.
 
Jag planerar att inköpa en pulka som huvudsakligen skall användas i skogsterräng. Fjellpulken är det märke av pulkor jag har funderat mest på. Frågan är bara vilken storlek jag skall välja. Jag tänker att om pulken har en väl tilltagen storlek behöver jag inte packa den lika högt och då välter inte pulkan lika lätt. ( Jag hatar när pulkan ständigt välter. 😂 ) Ibland gör jag korta turer, men jag har planer på att göra turer på upp till två veckor med mat för hela turen. Jag går alltid på tur ensam, så jag behöver bara mat och utrustning för en person. Tidigare har jag använt Parispulkan och Fjellpulken Transporter 155. Jag antar att Fjellpulkens Xcountry- och Xplorer-pulkor är bättre.
Det går naturligtvis bra att tipsa om andra pulkor också.
Barnpulka funkar fint, speciellt i skogsterräng då kan man ta av överdraget och ta på ryggsäcken med pulkan på.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
Sjodis Vilken Fjällräven väska har vi? Transportera 5
Obbmundson Vilken ram? Haglöfs Alaska Transportera 7
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
FlyerSword Vilken Flightbag? Transportera 3
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31
KJE Vilken ryggsäck? Transportera 12
Olle78 Ytterliggare en Haglöfs Ramsäck - vilken modell? Transportera 14
andy69 Haglöfs ramryggsäck...men vilken modell? Transportera 19
Micro553 Ny ryggsäck - vilken djungel Transportera 43
vandrafjäll Vilken pulka ? Transportera 10
Chrabban Vilken av dessa 2 ? Transportera 21
Adhinio Vilken ryggsäck? Transportera 4
Loijzan Vilken av dessa vandringsryggäckar?? Transportera 20
TheDude Ryggsäck 50-60L. Vilken av dessa? Transportera 27
Fryspunkt 15dagar Vilken Säck? Transportera 3
honki vilken säck rekomenderar ni? Transportera 12
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
majjen Vilken pulka och till vilket pris? Transportera 18
Morgan Vilken säck? Transportera 28
SkogsVilde Vilken ryggsäck? Transportera 19
petho Vilken säck har bäst vikt/volym-förhållande? Transportera 34
mankan83 Vilken ryggsäck?? Transportera 9
Stiff Vilken 35L-säck? 190 cm. Transportera 2
Håkan K Vilken babyjogger? Transportera 2
plp Vilken gräns, i kg ,avgör ram vs softpack tycker Du? Transportera 29
madir Alpina långturer - vilken ryggsäck? Transportera 12
perwickström Dagsturssäck ska köpas men vilken ? Transportera 7
carbide Vilken volym på ryggsäck? Transportera 37
JE Vilken ryggsäck är "bäst" Transportera 8
Vilken ryggsäck?? Transportera 2
Pikeking Storlek och modell Transportera 4
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
Kimkim Lätt rygga i liten storlek 35-55L Transportera 15
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
Viktorious Resväska/duffel samt storlek handbagage. Transportera 8
Katt87a Storlek på ryggsäck Transportera 23
tooomas Tips på backpacking-ryggsäck i handbagage storlek? Transportera 22
spajk Storlek på exos 58 Transportera 6
Aramidos Storlek på ryggsäck Transportera 15
erephus Storlek på Kajka 85l Transportera 0
bigfoot Söker en "resetrunk" i handbagage-storlek Transportera 10
klykan85 Storlek på Berghaus Vulcan Cyclops 2 Transportera 12
JohnnyL Karrimor alpiniste storlek? Transportera 0
ChristianH Dagsryggsäck, storlek mm Transportera 10
skellington Fråga om storlek på första säcken Transportera 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.