Vilken pulka ska jag välja?

Mina pulkerfarenheter

Var på tur över Grönland. Då använde vi Acapulka Tour Exprdition 170. Har en egen också som jag använder. På läger i Norge använde vi Paris pulkor. Dessa går att använda men inte att jämföra med Acapula. Med rep är det vissa fördelar särskilt på öppna ytor. I skogen måste man ha skalmar. Acapulka har bra skalmar med wire så de tar ingen plats. Går lätt att göra själv..
 
Jo man brukar få det man betalar för...

Bra kommentar från Fowwe! Jo med tanke på livslängden på en bra pulka (köpte min 1988 och den har väl en 300-400 dagar på tur.....) så är det ju ganska lätt att motivera en betydligt högre kostnad! Sen är det naturligtvis helt sant att Parispulkan är lätt.

Spännande att höra från en Acapulka ägare....tycker att deras pulkor ser grymma ut! Enda som avhållit mig från att investera är att jag då måste byta min älskade gamla bambu-skakel.

Det där med skaklar är en spännande historia. På den tiden jag köpte min gamla hederliga Rimforspulka var det långa utlägg om designen av ett par skaklar. Dom skulle vara tillräckligt böj och vrid styva för att man skulle kunna styra pulkan och samtidigt ha en väl avvägd fjädring framåt. Teorin, som jag kan intyga funkar även i praktiken, var att skakeln skulle ha samma egenfrekvens som man naturligt har när man går....höger ben .... vänster ben osv.

Sen än min tolkning av utvecklingen att det där med att tillverka högkvalitativa bambuskaklar blev alldeles för dyrt, så man övergick till metall eller glasfiber. Och idag veta tusan om kunskapen finns kvar!!!

Så jag har lite svårt att köpa att rep skulle vara mindre energikrävande än en bra skakel. Och givetvis får man betydligt sämre kontroll på pulkan. Min gissning har därför varit att man valt rep på t.ex Grönlandsexpeditioner av säkerhetsskäl när man passerar glaciärsprickor. Men om folk som testat bägge säger att det går lättare med rep om tar sig fram på platt mark (skulle väl vara typ vintertur genom Sjaunja eller liknande) får man väl tro på dom.

/ Stefan
 
Fjellpulken Transporter 155 finns att köpa med skaklar och sele i ett set. Har sett det rätt ofta på rea för strax över 2000kr.
 
Jag har använt skaklar och rep på div dragslädar vid skridskoåkning. Där riskerar man att släden pendlar fram och tillbaks med skridskoskären. Motsvarande ryck omväxlande från sida till sida men mindre finns vid diagonalåkning. Med rep så går släden mer rakt med egen kurs om den har kursstabilitet.

I vissa lägen utför är det bättre att manövrera pulkan med skaklarna i handen än fästade vid höfterna.

Thure
 
Jag har en Parispulka som har hängt med mig på tre veckoturer (bland annat i Sarek) och ett gäng med tredagarsturer. Rymmer två stycken Ikeakassar (de med dragkedjor) och har själv byggt ett drag av en slaktad ramryggsäck och två skidstavar. Har funkat helt perfekt!!
Men har i år investerat i en Fjellpulken Xplorer168 mest för att få mer plats när jag kör guidade tältturer.

Mvh
//Peppe
 
Jag betraktar mig själv nästan som professionell pulkdragare så jag kan förhoppningsvis bidra med några erfarenheter.

Under armens försöksverksamhet med artillerijägare lärde jag mig att m/Segebaden fungerar bra i skogsterräng. Om man är två man som tandemdrar kan man i normal norrbottnisk skogsgterräng lasta 100 kg och mer. Den passar sämre i fjällterräng då den ganska lätt kan välta om man åker på skrå och har hög tyngdpunkt på lasten.

I fjällterräng är m/Rimfors bättre. Den bör vara så lång att man kan använda den som säng. Om man lägger en bit bjälklagsmatta (liggunderlagsplast) i botten och har en renhud ovanpå detta sover man kungligt.

Oberoende av vilken pulka man använder bör den vara lång. Då glider den lättare på lös snö och man behöver inte heller någon ryggsäck.

Skalmar är klart mycket bättre än att dra med rep.

Dragbältet ska man ha lågt på kroppen, i höjd med höftleden. Axelremmar på dragbältet är förkastligt.

Detta säger jag som numera låter hunden dra en liten hemgjord pulka m/Rimfors. Det bästa med den pulkan är faktiskt att den har broms och handtagsbygel längst bak. Utförsbackar som de vid Teusajaure och Vakkotavare är då en barnlek. Man åker bara rakt utför och reglerar farten med bromsen.

Jag hoppas att allt detta inte blev för mycket "Besserwisser", det var i alla fall inte meningen.


Med en sådan pulka kör man enkelt rakt nerför backarna i Teusajaure
 
Går det att köpa Rimforspulkan idag?

En liten fundering/påpekande på Ripjägarns inlägg (som jag för övrigt håller med om till 100%).

1: Är tveksam till att det går att köpa en Rimforspulka idag, eller har jag fel?!? Var lite skriverier om att tillverkningen skulle återupptas för ett par år sedan, men det går fortfarande inte att komma längre än till "snart"-sidan på deras hemsida (http://www.rimforspulkan.se/)

2: Segebaden har väl näst intill också gått i graven. Kollar man på deras hemsida tillverkar de "bara" de klassiska träpulkorna nu för tiden. Om detta stämmer anser jag att Fjellpulken är ett mycket bättre alternativ. Träpulkor är vackra och så vidare, men att dra en sådan i blötsnö är klart jobbigare....eller för att uttrycka det på ett annat sätt, trä som glidyta blev omodernt typ 1974... ("Skid-VM 1974 arrangerades 16-24 februari. Plastskidan, som åkarna började att prova på runt 1970, fick sitt genombrott vid tävlingarna")

/ Stefan
 
Intressanta iakttagelser från dig Ripjägarn. Hur är din broms konstruerad?

Har du gjort en Rimforspulka i plast?

Vore kul med bilder och lite mått och vikter etc.

Thure
 
Jag bemödade mig att göra ett lättviktsbygge med tanke på att jag bara har en draghund. Den är 150 cm lång och 36 cm bred. Vikt ca 5 kg. Underst 2 kasserade barnskidor med plastbelag. Botten är 4 mm björkplywood med en tunn teflonskiva underst. Sidorna är gjorda av trä ca 50x15 mm. Framstycket är format av 3 bitar björkplywood. Kapellet består av "Bävernylon" och hålls stängt med gummistramare. Broms och "handtag" är bockat av aluminiumrör. Nederst i bromsröret sitter en vässad stålpinne. Den enda modifieringen jag gjort är att göra en liten uppåtböj på botten längst bak för att pulkan lätt ska kunna dras bakåt en bit.
Pulkan har klarat alla strapatser utan att något gått sönder. Jag har sett att när det är snödrev vore det en fördel att ha ett långt blixtlås överst i kapellet. nu har jag bara en dragsnodd.
På plattare mark använder jag inte tolklinan. Vi lite brantare uppförsbackar åker jag i bredd med hunden och hjälper till med tolklinan. När det blir brant utför har jag kopplat tolklinan till mitt dragbälte så att jag kan dra mig fram med hjälp av linan och nå bromsen. Blir det riktigt brant uppför, och har tung last, kopplar jag hundskalmarna till mitt dragbälte och sätter hunder framför mig kopplad med tolklina.

Jag har ett minne av att det i någon gammal "Utebok" finns en byggbeskrivning på Rimforspulkan. Kanske någon här kan ge ett mera exakt besked.
 

Bilagor

  • IMG_0128.jpg
    IMG_0128.jpg
    17.5 KB · Visningar: 1,059
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rispalt Vilken pulka för 7-10 dar på fjället? Turskidåkning 11
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
johan5588 Vilken bindningstyp är detta? Turskidåkning 9
wedlund Vilken sida av Sjpietjavjåhkå? Turskidåkning 3
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
BD6 Vilken nerfart till Beisfjord ska man välja? Turskidåkning 4
saraabeiramar Vilken sträcka för 8 dagar? (Inte Abisko - Keb) Turskidåkning 22
vikke.royale Barnpulka - vilken är bäst? Turskidåkning 3
Davva2 Vilken längd/bredd på Rajdskidan? Turskidåkning 8
Skidkung Vilken bindning till dessa skor? Turskidåkning 4
Sjobbe Vilken bindning? Turskidåkning 3
Naturelover vilken stav tycker ni? Turskidåkning 6
Uboat Vilken telemarkspjäxa för turåkning? Turskidåkning 2
Jürgen Vilken vår! Turskidåkning 2
G.Stam Vilken klubb för Vasalopp Turskidåkning 0
majjen Vilken utrustning behöver jag? Turskidåkning 13
gundj Vilken Salomonbindning? Turskidåkning 3
rucka Vilken karta till Narviksfjällen+stugnyckel? Var köpa? Turskidåkning 6
skojten.net Vilken spade? Turskidåkning 4
udden Vilken andningsmask Turskidåkning 2
Franz321 vilken omrade är bäst för skidtur? Turskidåkning 11
Aragorn Stavar-vilken längd? Turskidåkning 10
Luffarn Vilken kabelbindning? Turskidåkning 10
Vilken skida Rago eller E99? Turskidåkning 2
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
Crimper Pulka för Vålådalsfyrkanten Turskidåkning 10
kajhaj Hjul till pulka Turskidåkning 9
egh01 Jemtlander-pulka, någon som testat? Turskidåkning 5
Häreblad Repbroms till pulka Turskidåkning 1
Sentient6 Dra pulka i ryggsäck? Turskidåkning 9
Pezeb Packa pulka inför turen Turskidåkning 5
dafunq Kortare längdturer med barn i vanlig pulka Turskidåkning 5
på tunn is Jemtlander pulka (Hilleberg?) Turskidåkning 3
bixen Need advice on pulka harnesses Turskidåkning 4
TobiasSander Fjädring av pulka Turskidåkning 4
bjrn Tur med pulka: greppvalla och stighudar Turskidåkning 12
Ditho Pulka på SJs dagtåg Turskidåkning 8
thureb Hur svänga nedför med pulka? Turskidåkning 11
Kalle B Pulka bygge Turskidåkning 2
jb78 Bygga ruta till pulka Turskidåkning 8
jb78 Fjellpulkens nya pulka Turskidåkning 2
jb78 Ammarnäs m turskidor och pulka Turskidåkning 3
vandrafjäll Pulka för fjällvandring endast 450-550 :- Turskidåkning 17
såg pulka Turskidåkning 15
Jonas.O Pulka Paris Expedition el liknande? Turskidåkning 44
deriks Pulka i skidspåret, Stockholm Turskidåkning 24
Gorrgel Sele till pulka? Turskidåkning 9
rimn kungsleden: smidigaste lösningen för rutt å pulka? Turskidåkning 14
Läderremmar till pulka Turskidåkning 12
luktafotogen Någon som vill ha sin pulka modifierad? Turskidåkning 16

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...