Vilken gräns, i kg ,avgör ram vs softpack tycker Du?

Hej
Mycket diskussion om val mellan ram eller softpack. Oftast hör man argumentet om man bär tungt länge skall ram vara det bättre alternativet men vad är då tungt?
ha det
/Joel
 
Vet inte riktigt var gränsen går...

Sist jag var ute använde jag min Haglöfs Victor 85l (softpack). Lite osäker men gick kanske 17-20km om dagen med ca 15-17kg under 5 dagar. Som vår kontorsmtrlsäljande vän skulle sagt: Nemas problemas!
 
Jag har utan problem burit 30 Kg med ramlöst (eller egentligen intern ram som det ju är). Moderna softpacks har ju skenor i sig så helt ramlösa är de ju inte, och man kan använda dem även när det är tungt.

mvh Christian
 
Inaktuell frågeställning

Teknikutvecklingen har gjort att denna fråga inte har så stor aktualitet längre. Om man jämför en Bergansryggsäck på 110-130 liter med en ramryggsäck så är det nog ingen skillnad i hur mycket man kan bära.
Och som sagt är ju softpack-säckarna ganska rejält armerade med inre stag.

Däremot kan ramryggsäcken ha andra fördelar. Jag inbillar mig att det med ramryggsäck är lättare att packa på "utsidan" av säcken. Fast med 130 liter ryms det mesta inuti. Kanske finns det andra fördelar som jag inte känner till. (Jag är ju en anhängare av softpacks)
 
En fördel med ramsäck är att man har två "pinnar" att hänga kikare, kamera eller vatten flaska.
Jag får iallafall väldigt ont om jag går med något som hänger i nacken.
 
Visst är det fortfarande skillnad...

plp; sa:
Hej
Mycket diskussion om val mellan ram eller softpack. Oftast hör man argumentet om man bär tungt länge skall ram vara det bättre alternativet men vad är då tungt?
ha det
/Joel

Det stämmer som någon skrev att dagens softpacks är väldigt stabila i jämförelse med äldre tiders modeller, men fortfarande är det skillnad mellan en ramsäck och en softpack.

Jag bar själv ca 27 kg i somras med en mkt bra softpack (Norröna Pararanger) som är extra förstärkt för att klara tunga laster.

Men min ramsäck är fortfarande stabilare att bära med samma vikt. Framför allt tål den att lastas med stora och otympliga och tunga grejor som t ex snöskor, skidor och annat skrot utanför lodlinjen utan att det påverkar bärkomforten nämnvärt. Med softsäcken märks det direkt, den blir svajigare och man måste luta sig framåt/åt sidan för att kompensera.

Så min slutsats är, för tunga bördor (jag som väger ca 73-75 kg/173 cm tycker att allt över 25 är tungt) eller för stora och otympliga bördor fungerar ram bättre ur bärsynpunkt. Möjligen blir skillnaden mindre om man bär en stor softsäck och är i 190 cm-klassen eftersom softsäcken då stabiliseras mer av kroppen.

Mvh,

J
 
En annan skillnad tycker jag är ventilationen på ryggen. Med en tungt lastad ramrygga kan du ju i princip lägga hela lasten på höfterna och bara använda axelbanden för att säcken inte skall falla bakåt. Så fort underlaget börjar bli för kuperat och besvärligt blir de fördelarna snart till nackdelar, då vill du ju ha säcken längre ner och tätt mot kroppen för att det inte skall svaja. Det kan bli riktigt otäcka ryck för säcken kommer liksom efter när du halkar och rycker dej ur balans en gång till.
 
stajo; sa:
En annan skillnad tycker jag är ventilationen på ryggen. Med en tungt lastad ramrygga kan du ju i princip lägga hela lasten på höfterna och bara använda axelbanden för att säcken inte skall falla bakåt. Så fort underlaget börjar bli för kuperat och besvärligt blir de fördelarna snart till nackdelar, då vill du ju ha säcken längre ner och tätt mot kroppen för att det inte skall svaja. Det kan bli riktigt otäcka ryck för säcken kommer liksom efter när du halkar och rycker dej ur balans en gång till.

Jo, men då drar man ju bara åt remmarna så säcken sitter stadigare. Eller :) ?

/J
 
Jag har övergått till Pararanger och finner den bekvämare än min ramryggsäck även för tyngre laster kring 30 kg.
Det är inga problem att lägga hela lasten på höftbältet om man vill det. Jag tycker dock att en fördel med inbyggd ram är att det är lättare att hitta en behaglig fördelning av bördan mellan höfter och axlar.
Den fördel som en ramryggsäck har genom bättre ventilation i ryggen får vägas mot hur bekväm säcken är och vilken kontroll man har.
Vid skidåkning upplever jag att man får bättre kontroll över packningen med inbyggd ram.
Jag saknar möjligheten att hänga kikare, kamera och kartfodral på ramen. Det borde dock gå att fixa en krok någonstans.
Vid förflyttning i mycket brant terräng upplever jag att ramsäcken har en tendens att fastna/stöta i.
Jag tror att de bästa ryggsäckarna av båda sorterna är goda val. Valet är personligt och man bör nog jämföra säckar med samma vikt i för att känna vad man själv tycker om. Man bör väga in i bedömningen hur man förflyttar sig och i vilken terräng.
 
Jo, men den kommer inte så nära kroppen som en säck med intern ram eftersom det sitter en ram emellan, det var det jag menade. Som påpekats ovan så håller skillnaderna ju på att suddas ut, men de finns fortfarande.
 
Ramryggsäcken utan tvekan!

Jag var tidigare fientligt inställd till ramryggsäcken, främsta skäl mot typen var bärkomforten. Bärkomfprten har dock blivit mycket bättre, men inte riktigt som de anatomiska (än).

Fördelen ligger med ramkonstruktionen är fördelningen av tyngden ner mot höfterna via höftbältet.
De jag har talat med säger att gränsen mellan de två huvudtyperna ligger på ca 25 kg. Över 25 kg "hänger" eller snarare tynger en anatomisk ryggsäck ner axlarna, med ömhet som följd.
Som alltid är det användarens fysionomi e.t.c som avgör vad som är bäst.
Jag går ofta med 25- 30 kg, 20- 35km per dag, under längre turer. Detta hade jag aldrig gjort med en anatomisk ryggsäck, då jag inte räknar mig som atlet eller självplågare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Sjodis Vilken Fjällräven väska har vi? Transportera 5
Obbmundson Vilken ram? Haglöfs Alaska Transportera 7
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
FlyerSword Vilken Flightbag? Transportera 3
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31
KJE Vilken ryggsäck? Transportera 12
Olle78 Ytterliggare en Haglöfs Ramsäck - vilken modell? Transportera 14
andy69 Haglöfs ramryggsäck...men vilken modell? Transportera 19
Micro553 Ny ryggsäck - vilken djungel Transportera 43
vandrafjäll Vilken pulka ? Transportera 10
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
Chrabban Vilken av dessa 2 ? Transportera 21
Adhinio Vilken ryggsäck? Transportera 4
Loijzan Vilken av dessa vandringsryggäckar?? Transportera 20
TheDude Ryggsäck 50-60L. Vilken av dessa? Transportera 27
Fryspunkt 15dagar Vilken Säck? Transportera 3
honki vilken säck rekomenderar ni? Transportera 12
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
majjen Vilken pulka och till vilket pris? Transportera 18
Morgan Vilken säck? Transportera 28
SkogsVilde Vilken ryggsäck? Transportera 19
petho Vilken säck har bäst vikt/volym-förhållande? Transportera 34
mankan83 Vilken ryggsäck?? Transportera 9
Stiff Vilken 35L-säck? 190 cm. Transportera 2
Håkan K Vilken babyjogger? Transportera 2
madir Alpina långturer - vilken ryggsäck? Transportera 12
perwickström Dagsturssäck ska köpas men vilken ? Transportera 7
carbide Vilken volym på ryggsäck? Transportera 37
JE Vilken ryggsäck är "bäst" Transportera 8
Vilken ryggsäck?? Transportera 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.