Hur packar ni systemkamera med objektiv vid vandring?

Hej!
Jag har provat många sätt själv men inte hittat något som funkar kanon. Jag tänker mig att man vill ha den i ryggsäcken då det är skitväder och ta fram den enkelt. Själv har jag Thinktank camera support straps att fästa på ryggan när jag har den framme.

Hur gör ni? Hur packar ni er systemkamera? Visa gärna en bild på er lösning!
 
Brukar packa det mesta i topplocket. Då är det lättåtkomligt. Dessutom tar jag av topplocket och har som midjeväska när jag gör fotograferingsrundor. Förstår inte riktigt problemet du beskriver av att du testat många olika sätt. Har du provat topplocket och vad är det då som inte fungerar ?

Mvh // Johannes
 
På den analoga tiden när jag bar med mig systemkamera på vandringen brukar jag antingen ha den runt halsen när det var bra väder eller i ryggsäcken längst upp närmast under tältet. Kameran i sin beredskapsväska med monterade optik, extraobjektiv och mellanringar i egna skyddspåsar. Min Olympus OM4 Ti som oftast var med på turen väger 758g med film och Zuiko 35-70/f3,5-4,5 (814g med Zuiko 35/f2,0).
Idag har jag helt gått över till digitala kompaktkameror på vandringen för att spara vikt.
 
Jag har en Fjällräven Kajka där man kan fästa topplocket på bröstet. Jag har skaffat mig 2 extra clips/fästen som sedan är fästa i kameraväskan. Då kan jag bära kameraväskan på bröstet och få fram kameran snabbt om jag skulle behöva.

Bidar också i någon mån till mer jämnvikt på väskan.
 
Jag har ingen bra lösning själv...men min tanke går åt att ha den fästad i ryggsäckens upphängning
hängande på bröstet men ändå inte runt nacken...
Får nog snickra ihop nån egen lösning.Regnar det FÖR mycket så åker den ner i topplocksfickan i en
vattentät påse...Kameran en Olympus OM-D är ju vädertätad men inte objektivet som ska med på vandringar...tror dock grejerna tål en del...
 
när jag hade en analog kamera så köpte jag till en väska och den kunde man hänga över axeln och sen bära.
 
Brukar bara ha den om halsen och om det är dåligt väder åker den ner i ryggan (blir inte så mycket fotat då).

Jag vet att jag har sett här på utsidan någon som hade gjort en kameraväska av en vattentät påse, använt material från liggunderlag som stöd för kameran invändigt och sytt (?) på fästen för en rem.

Såg väldigt smidigt ut tyckte jag. Om du söker lite kanske du hittar den tråden.

Edit: äh jag sökte reda på tråden själv http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=45336&highlight=Vattent%E4t+p%E5se+kamera
 
Brukar packa det mesta i topplocket. Då är det lättåtkomligt. Dessutom tar jag av topplocket och har som midjeväska när jag gör fotograferingsrundor. Förstår inte riktigt problemet du beskriver av att du testat många olika sätt. Har du provat topplocket och vad är det då som inte fungerar ?

Mvh // Johannes

Ok, min utrustning får inte plats i topplocket. Vi snackar om ca 4 kg kamerautrustning. Vill ju ha det lite skyddat både mot stötar, regn och rusk. Jag har kameran på bröstet då det är bra väder. Kanske man ska se om det finns en liten lätt kameraväska som går att fästa på utsidan. Men så liten blir den kanske inte. Önskar även att det går snabbt att få fram kamera och objektiv om man dyker på nått när man knatar.

Det som jag ämnar få plats med är en Canon 5d, 35/1.4, 70-200/4 samt ett tele 400/5.6. Sen tillkommer stativ men det är enklare att bara spänna utanpå.

/Ingvar
 
En bit vaxduk lite större än remavståndet över kamerahuset, lite längre än över baksidan och objektivet fungerar utmärkt på turen. Skyddar väl och är lätt att lyfta vid fotografering, klipp hålen för remmen med håltång.
De kameror du inte har framme lär inte brukas förrän ryggsäck är av, så brukar det vara med min makrokamera som oftast åker under regnjackan högt upp, med stativ och lupp monterad. I en vattentät väska Ortlieb.
 
Det var väl inte så farligt mycket kamerautrustning, att 400/5.6 inte får plats i topplocket kan jag förstå men resten måste få plats utan tvekan ? Jag får plats med mitt 80-200/2.8 utan problem i alla fall och fick det även i min förra ryggsäck som var betydligt mindre.

400at kan du väl ha så lätt åtkomligt i någon annan ficka. Du har kanske någon sidoficka där det får plats eller en dragkedja på sidan på säcken där du kan lägga 400at så du snabbt kan gräva fram det.

Jag brukar sno in kamerahuset i en liten handduk för jag vill ändå alltid ha en handduk med mig ut ifall det skulle bli mycket fotograferande i regn, objektiv brukar få åka i strumpor eller små objektivpåsar.

När jag är ute på rena fotograferingsutflykter över dagen eller en övernattning så brukar jag ha en ryggsäck med två sidfickor. Då brukar jag ha 300at i ena sidfickan och 80-200 i andra. Ja såvida jag inte har med termos då kan en termos få åka i sidfickan och 80-200 i topplocket.



Mvh // Johannes
 
Är intressant av en lösning på detta också. Jag har en Kajka 75 liters och en Canon 5d Mark II som jag funderar på att hänga på selen där framme där man kan spänna på topplocket.

Någon som vet en bra lösning?
 
Kameraväska "runt" topplocket.

Tjenare,

Jag har kört med följande lösning i typ 20 år nu:

Packar ner all kamerautrustning (och ibland lite annat smått och gott....) i en klassisk "axel-kameraväska", typ den här http://store.lowepro.com/shoulder-bags/stealth-reporter-d650-aw

När jag ska vandra låter jag väskans axelrem löpa bakom topplockets remar (mellan topplocket och huvudet) och fram ner längs ryggsäckens axelremmar. På vardera ryggsäcksaxelrem har jag en vanlig enkel spännrem som fixerar kameraväskans rem i sidled.

När man tar av och på kameraväskan, t.ex vid fika, så låter man kameraväskans rem sitta kvar och häktar bara av respektive på den. Hur enkelt som helst.

Fördelarna med att bära på detta sätt är flera. Dels så har man all kamerautrustning lättillgänglig hela tiden, något som jag gära vill ha. Vore ju t.ex "lite" surt att springa på storälgen, eller en björn och ha kameran inne i ryggsäcken bara för att det regnar....och sen se den försvinna innan man får fram kameraeländet! Vidare får man klart bättre tyngdfördelning då man har ryggsäcken på ryggen och kamerväskan på magen. Idealt vill man ju att tyngdpunkten på det man bär går så nära ryggraden som möjligt!

Enda nackdelen som jag ser det är att det kan bli lite varmt och svettigt då man på detta sätt är mer instängd, men det brukar sällan vara ett gigantiskt problem i fjällen.

Som lite extra info kan jag nämna att Klättermusens Mjölnersäck (http://www.klattermusen.se/produktsida.php?lang=SE&ID=4003&sex=2&curr=SEK) är bland det bästa jag sett för detta kamera"koncept". Man låter i detta fall kameraremen bara löpa precis bakom den uppstickande ramen och sen ner i samma linje som toppstramarna.

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
baseman Systemkamera på magen? Transportera 11
granbom Fjällväska för systemkamera Transportera 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.