Arcteryx axios 50 - första intryck

I samband med en planerad solotur nu i sommar så behövdes det en lättare och mindre ryggsäck som täckte upp glappet mellan min Norröna 35l och min Bora 80l.

Efter att ha bantat min packning så fick jag ner allt jag behöver utom mat och tält i min 35l så därför fokuserade jag på säckar runt 50l. Efter att ha läst lite på forumet så var Ospray Exos 46 första favorit när jag stegade in på naturkompaniet.

Ut kom jag dock med en koppargul Arcteryx Axios 50. Denna säck är minimalistisk som jag gillar dom. Med lite mer rejäla spännen och bärsystem än Exos 46:an och den satt helt enkelt lite bättre, även om Exos 46 oxå satt bra. Det var ungefär samma pris på båda.

Första intryck: Säcken väger in på 1540g. I storlek tall som jag har är huvudsäcken enl. tillverkaren på 53l. Om man packar på höjd kan man expanderad detta enl tillverkaren till 60l vilket jag inte betvivlar, den rymmer en hel del. I säcken har den ett fack för vätskesystem och en smal ficka längst insidan där man kan stoppa ner ex tältstänger. Annars är säcken som ett stort utrymme som är aningen koniskt avsmalnande neråt vilket gör den lättpackad.

På utsidan finns det en stor ficka på framsidan som Arcteryx kallar känguruficka som rymmer en hel del som lägger till säkert en 7-10l till volymen. Jag stoppar ner mitt Nallo 2 där utan problem. Det finns två små sidofickor på var sida, dock ganska små. Topplocket är höj och sänkbart och har två separata fack varav det större ganska rymligt där man får ner ett regnställ + lite smågrejor.

Bärsystemet består av en ventilerad anatomiskt formad skumplatta med en V alu ram. Axelremmarna är smala men hyggligt vadderade och avbärarbältet ganska enkelt och lätt vadderat. Allt är hyggligt enkelt att justera väl på plats. Hela bärsystemet är väl inkapslat utan håligheter mm vilket bör göra denna säck lämplig även för vinterbruk utan risk för att snö sätter sig mellan nått.

Materialkänslan är hög trots den förhållandevis låga vikten. Även om tyger mm är tunnare känns det inte som det skall gå sönder om man bara tar i det som vissa lättviktsprodukter. Även om vikten på drygt 1,5kg kanske inte är ultralätt känns det ändå mycket lätt, sett till att man kan få med nästan upp till 65-70l om man packar högt och använder kängurufickan. För mig får jag enkelt med allt för en solotur för 7 dagar med mat och då är allt i säcken, även ett Nallo 2 tält.

Jag får återkomma när jag hunnit testa den i fält.
 
Hur går det?

Hej!
Har också en Bora 80l som behöver kompletteras med en mindre där inte min lilla 35 l räcker till. Axiosen har därmed fångat mitt intresse. Mitt behov är inte bara till kortare tältturer utan även till stugturer och jag undrar hur den funkar att komprimera ihop om den inte är helt fylld med pinaler? Kanske den ändå är aningen stor för detta ändamål? Funkar det kan man ju njuta av ett, förhoppningsvis, bra bärsystem med riktigt avbärarbälte vilket jag tycker har hög prio även vid lite och lätt packning.
Hoppas du haft tillfälle att testa ditt nyförvärv och att du nu kan ge ett utlåtande.

Bästa hälsningar
Pär
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pfannenstiel Arcteryx Altra 85 vs. Berghaus Crusader 90 Transportera 11
signofthecross Erfareheter från Arcteryx Altra 85 efterfrågas Transportera 5
olahan Arcteryx Bora 80 versus Naos 85 Transportera 2
Glännman Arcteryx Bora 95 vs Osprey Argon 110 vs Haglöfs Sumo 95 Transportera 4
poppopower Arcteryx Altra Vs Osprey Aether Transportera 2
Offshore4ever Erfarenher av Arcteryx Altra 75 L efterfrågas Transportera 5
Prana444 Arcteryx Altra 65/62 W vs Haglöfs OXO 650 Q Transportera 2
pelka Arcteryx Bora 95L Transportera 5
pelka problem med Arcteryx Bora !?? Transportera 11
pelka Kajka 100L VS Arcteryx Bora 95 Transportera 1
erikalnervik Arcteryx Bora vs. Norröna Nansen Transportera 4
robjoh08 Användartips Arcteryx Bora Transportera 0
Royne Arcteryx Naos 70 - storlekar? Transportera 1
wrendyr Byta Arcteryx Bora strl M till strl L Transportera 2
sojajos Ryggsäck 50L, 3 alternativ, Arcteryx 50? Transportera 8
valtteri Arcteryx Naos 70 - vem kan berätta mer om denna ryggsäck? Transportera 11
bredberg Erfarenheter 50l säckar fr Arcteryx, MntnHardwear & BD Transportera 5
gmg arcteryx Transportera 3
hegeland Böja ramen till en Arcteryx Bora?? Transportera 3
janus82 Skavsår med Arcteryx Bora Transportera 4
nummeråtta Köpa Arcteryx från USA? Transportera 10
anton_karlsson_78_yahoo.se Arcteryx ryggsäck- bra pris eller? Transportera 20
modan Var köper man Arcteryx Ryggor i Kanada? Transportera 1
taikoncamp Vad kostar arcteryx? Transportera 12
nippon Arcteryx Transportera 0
Pellepassat Arcteryx Bora 80 eller 95??? Transportera 10
pack Arcteryx Khamsin 62? Transportera 1
Nanobell Arcteryx = kvalitet? Transportera 9
Bergans / Arcteryx Transportera 0
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mackeb Hjälp! Ska köpa första ryggsäcken! Transportera 15
skellington Fråga om storlek på första säcken Transportera 5
Kristoffer R-K ryggsäcksfrågan (ursäkta om det inte är första topicen med detta) Transportera 21
Cyrup 150mg Första "Kvalitétsrapporten" på Haglöfs SEC Transportera 33

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.