ryggsäcksfrågan (ursäkta om det inte är första topicen med detta)

Jag har funnit tjusningen att vandra längre sträckor sisådär 9-10dagar. Och till detta tillhör; tält i varierande storlekar.

Så jag är nu ute efter en ny ryggsäck, har för nuläget en Berguv 65-70l. Har klarat mig väldigt bra med den, men skulle nog påstå att den sett sina bästa dagar. Så söker nu ryggsäck som kan klara av att bära med maten, en 3-mannaduk/pinnar. Resten är som standard med regnkläder, förstärkningsplagg osv osv.
Har testat Fjällräven kajka 75. vet inte riktigt vad jag tyckte om den, sidofickorna var inte så praktiska som man kan tycka vid första anblick. Har också kollat på Osprey argon 70 säckarna, har inte läst så mycket om dem här på forumet och undrar om ni har några utlåtande om de?
Så slutligen har jag kollat på en Lundhags Alpha 80. Har inte kollat på denna dock, ska iväg idag och se på den.

Alla dessa ligger ju i relativt lika prisklass +/- nån hundring. Och har ni andra förslag på säckar i 70-80l klassen så tipsa gärna, väldigt öppen för förslag.
 
jag köpte en fjällräven tind 60l förra året och är jätte nöjd .klarar lätt en tolv dagars
 
Prova säckarna! de som du nämner är alla bra säckar. Jag gillar personligen Osprey, deras bärsystem passar bra på mig och mesh fickan bak är praktisk. Lite kul också med ett företag som bara gör ryggsäckar och väskor och inte tusen andra saker.

Men passformen är viktigast, prova med en del packning i och ganska länge. Sen funderar du på hur fickor och fack passar dina behov.
 
Tänk på att ryggsäcken är den detalj där det går att spara mest vikt. Stora 80-100-liter-säckar tenderar att väga upp emot 3 kilogram. Det är enligt mitt förmenande alldeles för mycket för en svensk fjälltur.

Jag har en Granite Gear Vapor Trail och den väger endast strax över kilot. Med den klarar jag att bära all utrustning för en tiodagars-tur i fjällvärlden.

Granite Gear's säckar finns att testa och beskåda bland annat på butiken Säck i Sthlm.
 
Tänk på att ryggsäcken är den detalj där det går att spara mest vikt. Stora 80-100-liter-säckar tenderar att väga upp emot 3 kilogram. Det är enligt mitt förmenande alldeles för mycket för en svensk fjälltur.

Jag har en Granite Gear Vapor Trail och den väger endast strax över kilot. Med den klarar jag att bära all utrustning för en tiodagars-tur i fjällvärlden.

Granite Gear's säckar finns att testa och beskåda bland annat på butiken Säck i Sthlm.

Sant sant, det går att spara väldigt mycket vikt på ryggsäcken. Jag tycker ändå att man ska börja spara vikt på andra saker först, och sedan när man har en lätt utrustning som tar lite plats så byter man till en lätt säck.

Skaffar man ny utrustning är det onödigt att skaffa flera säckar men då ska man skaffa en lätt utrustning.
 
I Kiruna har vi ett lite mer begränsat utbud, men var till Lundhagsbutiken igår och testade bl.a. Alpha säcken, tyckte den satt väldigt skönt på ryggen. den kändes "kortare" nertill och högre upptill vilket var ganska skönt.
Har testat Kajkan också, gillade enkelheten. Men tror inte jag satsar på den. Då jag inte riktigt gillar det med att ändra längden. Gillar när det är olika storlekar och en enklare platta mot ryggen.
Kommer åka till sthlm nu i veckan och glida runt lite i butiker med väskor så jag kan vidga mina vyer och se om jag hittar någon som är bra för mig.
Det med att packa lätt i fjället är inte det optimala för mig i nuläget då jag inte vandrat så länge och vet då inte vilka saker som är essentiella för mig. Får bli lite längre fram då jag vet vad jag behöver.
Glömde även att nämna att jag gör detta i syfte att ta vattenprover på sjöar och div. vattendrag. Så behövs lite större för att ta med sig ca. 10-15 vattenprover och en systemkamera.
 

avslutad210712

Gäst
Har också kollat på Osprey argon 70 säckarna, har inte läst så mycket om dem här på forumet och undrar om ni har några utlåtande om de?

Argon är efterföljaren till Crescent och ny för i år men kolla efter recensioner på Crescent. Gissar att bärsystemet är rätt likartat men sen skiljer det troligen lite på diverse detaljer eftersom Argon är lättare.

Vi bär med Crescent respektive Luna och är nöjda eller kanske man skall säga extremt nöjda. Otroligt sköna säckar att bära.
 
Argon är efterföljaren till Crescent och ny för i år men kolla efter recensioner på Crescent. Gissar att bärsystemet är rätt likartat men sen skiljer det troligen lite på diverse detaljer eftersom Argon är lättare.

Vi bär med Crescent respektive Luna och är nöjda eller kanske man skall säga extremt nöjda. Otroligt sköna säckar att bära.

Tack för informationen, kollade upp den ryggsäcken och hade fått riktigt bra recensioner om sig. Det kan luta mot en Osprey, får se hur den känns på mig också. Hoppas på bra.
 
Om du ska till Stockholm ska du absolut bsöka butiken "Säck".
Trevlig och kunnig personal och rätt bra utbud., sen är det bara o knalla vidare till Add Nature ett par kvarter därifrån och om du fortfarande inte hittat något så har du ett par Naturkompaniet på Sveavägen.
 
jo läste att säck hade bra utbud, och add nature har jag handlat via webhop ett tag gott om saker. och naturkompaniet hade ovanligt många butiker i sthlm och väldigt nära varandra.
 
Säck är den butik som jag tror mest på om du ska leta ryggor, de har allt från ultralätt till mer normala säckar. Addnature är också bra. Naturkompaniet är alltid lite av en chansning vissa säljare är jätteduktiga medan en del inte kan någonting.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.