Erfarenher av Arcteryx Altra 75 L efterfrågas

Hejsan,

Sitter för närvarande hemma i vinterkylan och längtar upp till fjällvärlden, men har börjat se över utrustning mm och insett att köpet av en ny ryggsäck ligger nära... Då jag försöker få ner vikten på min utrustning har jag fastnat för Arcteryx Altra 75 L, vilken endast väger 2,3 kg. Jag har tidigare inte använt mig av Arcteryx ryggsäckar, men däremot andra Arcteryx-produkter och vet att de håller hög kvalité.

Det jag undrar är om någon har erfarenhet av Altra-modellen och kan delge med info. Bland annat är jag intresserad av hur modellen klarar av lite tyngre packning (tänk 1-2 veckor då majoriteten av all packning ingår från början) samt eventuella nackdelar (till exempel det system som modellen har för att justera axelremmarnas placering).

Tacksam för svar!
 
Jeg har en Arcteryx Altra 65L som jeg er utrolig glad i. Har ikke fått testet den mer enn 2,5 måned, men så langt så synes jeg den er toppen med de løsningene den har. Når det gjelder erfaring med tyngre packning så begrenser det jo seg litt med bare 65L, så kan ikke gi deg noen reell feedback på det. Jeg valgte 65L for å tvinge meg til å ikke ta med mer enn nødvendig (egentlig utrolig hva du får med hvis du planerar lite). På vinteren når man typisk pakker saker med volum anvender jeg pulk .
 
Nu vet jag inte om Arcteryx är klena för sin vikt, för jag har inga erfarenheter från dem, men några andra fakta i sammanhanget.

2,3 kilo på 75 liter kan inte på något sätt klassificeras som lätt. Den kanske inte hamnar i det tunga segmentet men inte heller i det lätta. Hyfsad normal vikt.

Berghaus Vulcan som i 80 liters versionen väger cirka 2 kilo med regnskydd är ju i Arcteryx-kontexten en något större men lättare säck. Den har jag burit 30 kilo i utan problem och många mil har den bakom sig då jag köpte den för 10 år sedan. Nu kan det ju så vara att man gjorde bättre grejer förr men om man skall köpa en ny ryggsäck för över 3000 kr kan man ju hoppas att den håller för en lite hårdare expedition.

Så om vikt och hållbarhet är prioriterat kanske du skall kolla lite till. Om du fastnat för utseendet eller någon annan funktion så kan det väl kanske vara värt pengarna.
 
Hej igen,

Ok, lätt kanske var att ta i, men åtminstone lättare än många andra ryggor i motsvarande storlek...

Nu blir det ju nästan lite komiskt, har nämligen själv en Berghaus Vulcan (eller Trident som den militära versionen heter) vilken jag framförallt har använt under min lumpentid, men även under fjällvandring mm. Det är precis som du skriver, lätt, men tyvärr tycker jag att axelremmarna är något för smala i förhållande till vilken volym ryggsäcken har och vilken vikt som man ofta har i den. Men är man ute efter en slitstark ryggsäck är Vulcan-ryggan ett bra alternativ, den klarar i princip hur mycket stryk som helst!

Så det som jag egentligen är ute efter är en ryggsäck som har en volym kring 70 L, är relativt lätt och som har ett bärsytem som klarar lite tyngre packning. Altra-säcken tycker jag är ett bra alternativ.

Tack för svaren!
 
...
Så det som jag egentligen är ute efter är en ryggsäck som har en volym kring 70 L, är relativt lätt och som har ett bärsytem som klarar lite tyngre packning. Altra-säcken tycker jag är ett bra alternativ.

Tack för svaren!

Är ute i samma ärende, även om fjällvandring inte är det närmast aktuella.
Behöver en större ryggsäck för att kunna åka på kortare resor med barnen under våren/sommaren (de blir 1 och 2.5 år i sommar) och vill kunna använda ryggsäcken till vandringar efter det om jag behöver större än min matrix på 50 liter.

Arcteryxen var intressant, jag har dock mest fastnat för Osprey Aether
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=635297
Känns som bra för pengarna.

C
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pfannenstiel Arcteryx Altra 85 vs. Berghaus Crusader 90 Transportera 11
signofthecross Erfareheter från Arcteryx Altra 85 efterfrågas Transportera 5
olahan Arcteryx Bora 80 versus Naos 85 Transportera 2
Glännman Arcteryx Bora 95 vs Osprey Argon 110 vs Haglöfs Sumo 95 Transportera 4
poppopower Arcteryx Altra Vs Osprey Aether Transportera 2
Prana444 Arcteryx Altra 65/62 W vs Haglöfs OXO 650 Q Transportera 2
niben Arcteryx axios 50 - första intryck Transportera 1
pelka Arcteryx Bora 95L Transportera 5
pelka problem med Arcteryx Bora !?? Transportera 11
pelka Kajka 100L VS Arcteryx Bora 95 Transportera 1
erikalnervik Arcteryx Bora vs. Norröna Nansen Transportera 4
robjoh08 Användartips Arcteryx Bora Transportera 0
Royne Arcteryx Naos 70 - storlekar? Transportera 1
wrendyr Byta Arcteryx Bora strl M till strl L Transportera 2
sojajos Ryggsäck 50L, 3 alternativ, Arcteryx 50? Transportera 8
valtteri Arcteryx Naos 70 - vem kan berätta mer om denna ryggsäck? Transportera 11
bredberg Erfarenheter 50l säckar fr Arcteryx, MntnHardwear & BD Transportera 5
gmg arcteryx Transportera 3
hegeland Böja ramen till en Arcteryx Bora?? Transportera 3
janus82 Skavsår med Arcteryx Bora Transportera 4
nummeråtta Köpa Arcteryx från USA? Transportera 10
anton_karlsson_78_yahoo.se Arcteryx ryggsäck- bra pris eller? Transportera 20
modan Var köper man Arcteryx Ryggor i Kanada? Transportera 1
taikoncamp Vad kostar arcteryx? Transportera 12
nippon Arcteryx Transportera 0
Pellepassat Arcteryx Bora 80 eller 95??? Transportera 10
pack Arcteryx Khamsin 62? Transportera 1
Nanobell Arcteryx = kvalitet? Transportera 9
Bergans / Arcteryx Transportera 0
seasteel Ryggsäcksval - denna eviga fråga - Kajka eller Altra? Transportera 54

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.