Ryggsäcksval - denna eviga fråga - Kajka eller Altra?

Hejsan,

Är i behov av en ny ryggsäck och snöade snabbt in på Kajka 85. Snygg, flexibelt bärsystem, rejäl väv, vattenflaskfickor lätt åtkomliga, sitter bra på ryggen.

Fick sedan tips om Arcteryx Altra 85 vilken jag nu har tittat på. Inte lika snygg (enligt mig) som Kajka men sitter lika bra. Materialet känns lite billigare iom att det är tunnare. Det gör å andra sidan att ryggan är mycket lättare vilket inte är en nackdel.

Så nu vet jag inte vilken jag ska köpa. Och här behöver jag er hjälp.

Om vi utgår från att båda ryggorna sitter lika bra och att viktskillnaden inte spelar någon roll. Vilken rygga skulle ni välja och varför? Hur tänker ni, vad är viktiga faktorer i ert ryggsäcksval förutom att den passar er att bära?

//lasse
 
Kajka

Med dom förutsättningarna du ger måste det bli en Kajka.
-Du stöder en svensk producent istället för kanadensisk.
-Du stöder en hållbar produktion iom att Kajka är miljösmartare tillverkad.
-Du få en tåligare produkt. Och om något skulle behöva repareras kan du lätt kommunicera på svenska och slippa skicka iväg utomlands.
-Och precis som du säger, den är mycket snyggare. Tråkigt att köpa nåt dyrt när man vet att det finns en produkt som kostar ungefär lika mycket som ser mycket bättre ut..
MEN, väger alla dessa fördelar upp att behöva kajka runt på nåt extra kilo i mil efter mil...

Förstår verkligen ditt problem. Stod inför samma funderingar för några år sedan. Men det löste sig så att jag fick möjlighet att köpa en annan ny bra säck (Lundhags) för mindre än halva priset och då var det helt plötsligt inte så mycket att fundera på längre..
 
Förutom passform och egenvikt är storlek viktigt, men det är ju samma på dessa säckar.
De måste också tåla att bära de vikter du tänkt, så jag hoppas du testat dem med någon form av packning i butiken, och gått med dem en god stund, gärna i trappor.
Idealet annars är ju att säcken har de fickor, remmar, hakar, öglor och annat som man använder och helst inte en enda pinal utöver det. Man vill helst varken börja sy eller klippa i en ny säck om det kan undvikas. :)

Så spelar det roll hur säcken är i formen, jag kunde tänka mig lite päronform (bredast nederst) på säck för vinterturer där man önskar lite lägre tyngdpunkt, på en säck för sommarbruk vill jag ha en rak säck eller lite bredare vid axlarna än rumpan.

Det allra viktigaste är alltid passformen på DIN rygg dock.

Svårt att ange vilken av dessa säckar jag skulle rekommendera specifikt, då oavsett mina preferenser och behov är skilda från dina. Tittar du på dessa faktorer får du troligen en säck du blir väldigt nöjd med. :)
 
Du säger att din utrustning behöver 85 liter och det är mycket.
Har du nagelfarit din egen utrustningslista?
Har du volym och viktlistat din prylar i packningen? Har du excelark på utrustningen?
Behöver du fortfarande 85 liter?
Lättaste bekväma ryggsäcken vinner alltid, 3,5kg kan bli tält, liggunderlag, sovsäck och kök.
Min första egna 90 litrare vägde 900 gram.
Min 100 litrare väger under 2 kg.
Behöver du allt?
go tur
 
Hej och tack för er input.

Behöver jag verkligen 85L och har jag en utrustningslista med volym och vikt? På fråga A svarar jag "vet inte" och på fråga B är svaret "nja egentligen inte".

Kanske en kortare beskrivning om vad jag ska ha ryggsäcken till kan vara till hjälp?

Jag är ingen extremvandrare. En eller två sommarveckor spenderar jag i fjällen tillsammans med familjen alternativt en vandrarpolare. Det är oftast endagsvandringar på 10-20km där jag endast behöver thermos, matsäck och regnkläder plus en extra tröja. Eventuellt får jag bära regnkläder även till övriga familjemedlemmar om vi väljer att endast ha en rygga med oss. Detta gäller fjällvecka 1.

Vecka 2 innehåller oftast 2 till 4 övernattningar (tillsammans med min kamrat) så då är det ju kök, tält, sovsäck, liggunderlag, kläder, mat etc som ska bäras för lika många dygn. Som goda kamrater delar vi solidariskt på utrusningen så att vi bär ungefär lika mycket. Vi brukar landa på 15-20kg per gubbe när vi startar. Vi är alltså inga gramjägare utan resonerar som så att har vi utrymme över i ryggan så tar vi med oss en extra öl eller två eller varför inte lite god salami som kvällsvickning. Vikten brukar därför minska markant de första dagarna i takt med att drycken konsumeras till kvällsmaten :)

Att jag landat på just 85L är för att det ser ut som en bra storlek genom att titta på ryggan. Tält, sovsäck och liggunderlag är inte på något sätt optimerat vad gäller utrymme så det är nog inga problem att fylla upp ryggan när tältet ska med. Jag har heller inga planer på att införskaffa ny utrustning förutom ryggsäck.

Det finns även i planerna att fjällvandra med min fru med övernattning. Eftersom hon är lite mindre och nättare än vad jag är så tänkte vi köpa en ryggsäck på ca 60L till henne. Och då känns det bra att ha lite mer utrymme i min rygga.

Jag lastade både Kajkan och Altran med 15kg när jag testade dem i affären. Jag gick inte i några trappor men knallade runt några minuter med båda. De satt båda lika bra tyckte jag.

/lasse
 
En stor risk med en 85a oavsett fabrikat är att den fylls med bra att ha.
För det som du beskrivit skulle du inte behöva mer än 55 l med gå på en 75 så minskar du utrymmet för bra att ha.
Du förefaller ha en god grundplan och det låter trevligt så.
go tur!
 
Storleksval är väldigt individuellt. Ibland låter det mer som regler men det är helt individuellt och något man får slipa in sig själv och utvärdera med tiden för just ens egna behov.

För några dagar sedan träffade jag två som med varsin stor ryggsäck, den ena var nog en Haglöfs Alaska (vad är dom med packsäck 90 liter?) skulle vara ute en natt utan kamerautrustning. Jag hade 40 liter med kamerautrustning där det fanns ett 500mm teleobjektiv. Jag skulle också vara ute en natt.

Å andra sidan fyller jag lätt min 95 liters säck för en vecka i fjällen. Visst lite kameraprylar men inget 500mm då inte hehe.

Så köp du en 85 liter det tycker jag verkligen. Betydligt trevligare att ha lite luft över än att behöva knöka och hoppa ned packningen.

Mvh / Johannes
 
Jag har en Altra 65l och är fantastiskt nöjd. Tycker att dess bärkomfort med grid-disk är jäkligt fet, överträffar alla andra säckar jag testat. Jag är inte heller en nitisk viktjägare men lägre vikt på säcken (med oförändrad bärförmåga/komfort) möjliggör ju för att ta med sig lite mer lyxmat, till exempel. :)
 
Tack för er input!

Börjar känna mig som en grinig gammal gubbe. Det var bättre förr! Då köpte man samma pryl som bästa kompisen hade, svårare än så var det inte. Nu med dagens informationsteknik så finns det alldeles för mycket information för att man ska kunna ta ett beslut (om man är lite velig som jag).

Nåja, blir en ny tur till friluftsbutikerna i helgen igen! Tur man bor i storstan så det är enkelt att testa och testa och testa. :)

//lasse
 
Vad gäller storlek på ryggsäck beror det självklart på den grundutrustning du har med dig, men för längre turer tillkommer ganska mycket förbrukning (proviant och bränsle) som också skall få plats. Min säck för 1-2v turer är på 82 liter men då har jag inget fastspänt utanpå säcken.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.