Ryggsäcksval!?

Hej!
Jag har tänkt införskaffa en ny ryggsäck som ska få följa med mig ut på vandringar i fjällen och resor runt om jorden, jag hade tänkt köpa en 70/75L.

De 3 ryggsäckar jag har kollat på är Fjällräven Kajka, Haglöfs OXO och Haglögs Sumo, har lite beslutsångest och undrar om någon kan hjälpa till med valet!

för- nackdelar? har ni själva någon av dom? erfarenheter om dessa? andra tips?
osv... ja ni fattar ;)
 
Min Kajka på 100 liter gick sönder i tyget pga tung last så ska du bära väldigt tungt så vete tusan om jag kan rekommendera en sådan. Nu snackar du ju 70-75 och då kanske det är fysiskt svårt att få i 30+ kg. Kör du på 10-20 kg i så borde det vara lugnt. Jag gillade allt utom att bärsystemet pajade och det är ju inte så lite viktigt.
 
Hej!
Jag har tänkt införskaffa en ny ryggsäck som ska få följa med mig ut på vandringar i fjällen och resor runt om jorden, jag hade tänkt köpa en 70/75L.

De 3 ryggsäckar jag har kollat på är Fjällräven Kajka, Haglöfs OXO och Haglögs Sumo, har lite beslutsångest och undrar om någon kan hjälpa till med valet!

för- nackdelar? har ni själva någon av dom? erfarenheter om dessa? andra tips?
osv... ja ni fattar ;)

70/75 liters säckarna tenderar att bli tunga. Vi har både en Oxo 75 och en Matrix 75 liter. Oxon är lätt att packa i och ur och har funkat väl när vi har luffat runt i t.ex. Asien. I fjällen upplever jag den är tung i sig. Klarar dock tung packning bättre ån Matrixen. Oxon har blivit lastad med 25 kg. Klart lättare är i sig är Matrix och i alla fall för mig minst lika bekväm. 16 kg är inga problem med Matrix, men vi har inte provat mer. Matrix har nackdelen om man är ute och reser runt att den är toppmatad, men själv tycker jag att det funkar väl med olika packpåsar. Toppmatningen tycker jag är en fördel på fjället. Topplocket är väl tilltaget. Lite för och emot och kanske ytterligare ett alternativ...
Jag håller annars med seobserver: Tänk efter om du verkligen behöver en så stor säck. Vi klarade oss med två 75 litersryggor med packning för två vuxna och två barn med tält och mat under en vecka.
/ Sofia
 
Jag funderar på en Haglöfs Matrix 70l inför en Sydamerikaresa i vinter. Undrar dock hur det är med de 70 litrarna, sådant kan ju variera mkt mellan olika tillverkare... Någon som vet om denna säck har rymliga 70l eller snåla sådana?
 
Jag skulle säga att Matrixen har normala Haglöfsmått. Vi har även en OXO som väger mer, men som är frontöppnad (70 eller 75 lit?). I den går att trycka i lite mer. Packar man smart och mjukt ryms ungefär lika mycket i Matrixen. Normala Haglöfs mått alltså skulle jag säga. Någon som har en annan/ bättre? uppfattning? :)
 
Tack för alla svar! :D

Varför jag kikar mot 70/75L är för att jag tänker att heldre liite för stor, än liite för liten, när man är och luffar runt i världen så ska de ju ändå rymmas en del, sen vandringarna brukar väl inte bli mer än 3-4 dagar i sträck. Men som ni säger så kanske jag ska kolla lite på kanske 60/65 också, och inte stirra mig blind på Litern
 
Tack Sofia - nu vet jag lite mer.
Jag undrar om nån på Utsidan vet om Haglöfs generellt har rymliga säckar relativt de litermått som anges? Jämfört med andra märken.

Ulf
 
Jag har en Matrix 40 som jag tycker är enormt stor när jag jämför med en 30 liters Mammut, 24 liters Lundhags och en 75 liters Norröna. Sen om det bara är hjärnspöken vet jag inte men den känns väldigt rymlig.

Tack Sofia - nu vet jag lite mer.
Jag undrar om nån på Utsidan vet om Haglöfs generellt har rymliga säckar relativt de litermått som anges? Jämfört med andra märken.

Ulf
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.