Råd önskas ang. ryggsäcksval....

Letar efter en ryggsäck i 80-100liters klassen för att använda på bl.a. en 4-6dagars tur till Kebne i mars men framförallt för backpacking genom europa till sommaren. Förrutom det vanliga nödvändiga kommer de primära sakerna jag ska ha med mig vara:

- Hilleberg Jannu tält
- Systemkamera med 3 objektiv varav ett är relativt stort.
- Ev. ett stativ
- 13" laptop samt nån extern hårddisk
- Sovsäck
- Liggunderlag (synmat 9)
- Trangia kök av den lite större modellen
- Diverse kläder
- Diverse mat och vattenflaska
m.m m.m....

Har varit och provat lite säckar och har fastnat lite för norröna svalbard(nansen) och arcteryx neos. Båda ska som jag har förstått det kunna stå emot vatten rätt okey och med tanke på att jag kommer bära med mig en del elektroniska prylar så är det nått jag värderar högt. Åsikter angående dessa säckar är välkommna. Är lite osäker på vilken storlek jag ska Arcteryxen finns i 85 liter och nansen finns i 80 och 100liter. Vill helst inte packa så mycket utanpå säcken utan vill helst rymma det mesta inuti.

Kvalité och funktion känns viktigt för mig och både nansen och neos ligger inom min prisklass. Är även öppen för förslag på andra modeller men vill som sagt helst ha en vattentålig och slitstark säck.

Har förövrigt testat en Osprey argon 85 men den faller bort då den inte passade mig helt bra samt att den inte är vattenavvisande.

Tack på förhand
//Elias
 
Tänker du rätt? Isåfall är det ju bara att handla.....Men en för stor säck brukar leda till att man tar med för mkt.....Bättre brukar det bli om säcken är anpassad till uppgiften och någon "lös allt säck" existerar mig veterligen inte ännu.
Så mitt råd blir provpacka i låda och se hur liten säck du klarar dig med.
Systemkamera i säcken med objektiv brukar ligga där alldels för länge, så fundera på att lämna den hemma och ta med en liten kamera du kan ha tillgänglig.....annars blir det få bilder....
Ditt tältval är intressant men ej vandrarens första val...
regntäta ryggsäckar brukar stavas Ortlieb andra läcker mer eller mindre, förr eller senare.
 
Titta på Berghaus Vulcan eller Berghaus Expedition 80 också innan Du bestämmer Dig. Väger mindre och kostar typ hälften jämfört med de andra omnämnda säckarna om Du beställer från England (bara att googla). Bärsystemet saknar enligt min uppfattning motsvarighet. Stryktåligheten likaså. Världsklass.
 
En annan som fått bra omdömmen är Gregory Baltoro tror jag den heter.
Annars har du Haglöfs Sumo och Lundhags Alpha som är stora säckar, har inte provat dom så jag vet inte hur de är.
 
Eftersom du trycker så på kvalitet, tilla på Vulcan, den går lätt att strippa en smula och fortfarane vara stor, rymlig, stark och relativt lätt.....
 
Låna hem

Gå in hos din favorit-outdoorbutik
Be att få låna hem säckarna (brukar gå om du pröjsar för en av dem i värsta fall, med öppet köp)
packa allt det du vill ha ner.
vilken känns bäst på ryggen?
vilken var bäst att packa ner/upp i?

Tips! packa elektronik och sånt du vill ha tort i mindre vattentäta påsar istället för en stor "vattentät" rygga. Då slipper du "single point of failure"

lycka till

BZ
 
Tack för svaren hittills alla som skrivit! Det kommer upp många förslag enda problemet är att många inte finns att prova i närheten. Kanske också skulle ha skrivit att jag har varit inne i butik och provat osprey argon, haglöfs OXO, fjällräven kajka, arcteryx neos (70liters versionen) samt norröna svalbard (65liters versionen) och även en macpac av okänd modell. Av dessa tyckte jag att neos och svalbard kändes bäst men de var som sagt i mindre versioner än de jag letar efter. Frågan är om de kommer att kännas helt annorlunda med de större versionerna?

Elektronikutrustningen kan iof vara smart att skydda lite extra som "BZ120" säger, dock vill jag inte packa undan kameran allt för mycket då den relativt snabbt ska gå att ta fram. Kan också säga att jag är intresserad av att ta bilder som kompaktkameran inte riktigt klarar av så systemkameran kommer att följa med och även bli använd.

Har dock gått och funderat lite och tror nästan att jag lutar mot norröna'n trots allt. Gilla att man kan komma åt grejerna från mer än ett håll, till skillnad från arcteryxen. Gillade även "inbuktningen" för huvudet samt höftremmens justering och känsla.

Någon som använder den som kan inflika om något?
 
Jeg ville styrt unna både Berghaus Vulcan og Norrøna Nansen (Svalbard). Vulcan var en av de beste sekkene på markedet i mange år, men teknologien er gammel, og det har kommet bedre sekker på markedet (jeg har både Vulcan og forgjengeren).

Min Nansen sekk er en av de beste sekkene jeg har hatt på ryggen, men gikk istykker meget fort. Den er ikke mer vanntett enn vanlige sekker. Forskjellene på Nansen og Svaldbard er i hovedsak navnet. Se noen anmeldelser på: http://fjellforum.net/review_item.php?t=13972.

Neos har jeg ikke prøvd, men jeg er fornøyd med "lillebroren" Acrux. Den vanntette teknologien til Arcteryx fungerer, men bæresystem er noe annet enn Neos. Jeg er også meget fornøyd med Gregory sekken jeg kjøpte som erstatning for Nansen (Denali Pro). Gregory har nok flere aktuelle sekker for deg.
 
Nu blir jag lite osäker igen. Läste det som du skrivit på den norska sidan du länkade till och det verkar som norröna'n har seriösa problem med slitstyrkan. Jag vill som sagt ha en säck som håller i alla tänkbara situationer och i en lång tid framöver.

Kanske arcteryxen är bättre på det i varje fall....?

Blir inte riktigt klok på den här ryggsäcksdjungeln :p
 
Ja jeg anbefaler deg å se på en annen sekk enn Norrøna Nansen. Jeg visste at jeg kjøpte en "lettsekk", altså at den ikke ville være så robust som f.eks. Berghaus Vulcan sekkene mine. Jeg behandler også utstyret mitt relativt pent. Likevel gikk Nansen i stykker i løpet av kort tid.

Valg av sekk er ikke lett. Følg rådene til BZ. Osprey, Arcteryx, Gregory og Bergans lager alle gode sekker, og sikkert flere andre.
 
Fundera lite på om du verkligen vill ha kameran i ryggsäcken! En lös "kameraväska" på bröstet kan ge dig mycket snabbare åtkomst när det dyker upp ett bra motiv. Har väskan minst fyra fästpunkter mot ryggsäckens bärsystem blir den inte heller störande guppig.
 
Berghaus Expedition 80 har en vattentät liner i hela säcken. Ingår, men kan tas bort med dragkedja... Letar Du efter en vattentät säck som fortfarande är lätt och som Du kan dra efter bilen ett par mil i 90 knyck utan att den går sönder bör Du titta på den... Finns knappt i Sverige, men Du kan ju prova ut vilken storlek Du har på en Berghaus Vulcan hos t ex Terräng. Det är i princip samma bärsystem.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.