den eviga mjölner diskussionen.

Tut.

Har vimsat runt och provat säckar och konstaterat att klättermusen mjölner verkar ha ett potent bärsystem,
och dessutom var det ju en "ren" säck utan mumbojumbo.

Men när man sitter här och läser konstaterar man ju rätt snabbt att det verkar vara mera ris än ros om den.

Eftersom jag inte har vandrat på "riktigt" med mjölnern så är det ju svårt att veta om bärsystemet verkligen "faller ur" efter ett kort tag. Är det så?

Att det skrivs att den måste "justeras" om så fort vikten förändras tycker jag nog inte gör så mycket egentligen. eftersom jag efter att ha diskuterat och provat i butik inte tyckte den kändes svårare att justera än någon annan rygga.

Har tittat på 80l varianten. verkar ju helt ok. bara att bängla ner tält och alltihop iden. dessutom blev jag kär i rullöppningarna. :) och sedan ifall det känns att man behöver mera bara köpa extra sidofickor.

Blev aldrig klar på det. men som jag fattade det kunde man använda någon oförskämt dyr midjeväska som topväska. eller?

Men. jag känner mig inte 100% än. ryggsäckar kostar ju en slant, och visserligen håller dom en halv evighet. men ändå. valet och kvalet alltså.

SÅ. är den skrot eller är den bra?
 
Jag har en 100liters och tycker den är jättebra!
Det som står i recensionerna känner jag inte alls
igen. Förmodligen för att säckarna dom personerna
använder är av äldre modell. Har gått minst 100
mil med min och är helt nöjd. Säcken kändes ok
i affären men det är först efter att man vandrat ett tag som man märker fördelarna. Många andra säckar känns mjuka och sköna i affären men visar sig efter
en längre tids vandring inte alls vara sköna.
Mjölner gör ONT i början. Säcker trycker med
höftbältet mot höftbenskammarna och det är
inte skönt i början. Men det går över när man
använt den några gånger. Fördelen är ju att den
inte klämmer några muskler och därför kan man gå
tungt MKT längre utan obehag än nån annan säck jag testat. Kvaliteten är bra på sömmar osv och materialet
i säcken är mkt robust. Ändå är säcken grymt lätt(Vattenpelare 20m dock ej tejpade sömmar så den är inte vattentät). Min 100l väger 2.65kg. På min säck kan man ändra volymen mellan 70-150 liter med hjälp av tillbehörsfickor. Vidare finns det mkt olika tillbehör att köpa till för olika ändamål. Säcken har bara två fack så det rekommenderas att använda packpåsar invändigt. Att den sen är grymt snygg och orginell och nästan helt saknar remmar är ytterligare stora plus.
 
knepigt med ryggsäckar....

Vet inte om jag är den rätta att svara på ditt inlägg men det här med ryggsäckar är högst individuellt. Även om 80% ogillar en viss ryggsäck så finns det ändå 20% som gilar dem. Så man ska nog inte lyssna allt för mkt på andra även om det inte alltid är helt fel. Visst finns det en midjeväska som man kan änvända som topplock, tror den kostar 395:- om jag inte har helt fel. Själv fick jag tag på en för 150:- på klättermusens pågående utförsäljning på hemsidan, har dock tyvärr inte fått den än så kan inte uttala mig om den. Mitt råd är att knata iväg till en klättermusenförsäljare packa ryggsäcken hyfsat tungt, ge dem ditt körkort och knata ut på stan en timme eller två.
Personligen tycker jag inte att det finns ngt som slår rullöppning, otroligt skönt att slippa fippla med snölås och annat. Kontentan av det hela är att låt dig inte "luras" av andra. Testa testa och testa, köp den som du tycker verkar bäst för dig. tror att en del av recensionerna av ryggan är av en äldre modell.
go tur
Micke i kinaland
 
Håller med ovanstående! När jag skulle köpa min var
jag nästan helt övertygad om att det var en Arcteryx jag skulle ha(pga allt jag läst och hört om olika ryggor). Men när jag testade själv i verkligheten
ändrade jag uppfattning. Ska du testa Mjölnern ska
du vara noga med att ställa in den ordentligt.
Den är nämligen känslig för hur man ställer in den
och det finns fler inställningar än du tror.
Fråga försäljaren noga och gå ganska länge med den innan du bestämmer dig. Bry dig inte heller om smärtan på höftbenen. Den går över. Lycka till!
 
Fast sen igen Erik, har man inte testat en Arc'teryx kan man inte uttala sig om den =)
Själv har jag bara testat Art'eryx säcken så jag skulle inte tänka mig recensera den då jag inte har något att jämnföra med.
Men jag är väldigt nöjd med min Bora 80.

Ska du försöka hitta nått i djungeln så lyssna på folk som har erfarenhet av flera ryggor än bara EN så får man en bättre uppfattning.

Lycka till

//Linus
 
mer upplyst.

Tack Erik och Micke för bra och vettig imput.

Får helt enkelt ta och försöka låna en säck av butiken för en tvåtimmars vandring. borde ju egentligen inte vara något problem. hoppas jag :)

Har ju som sagt bara provat den "på" i butiken och lufsat runt lite där. men den verkade som sagt robust och rejält men samtidigt enkel och flexibel.

Smärtor av höftbälten vet jag av erfarenhet att dom går över. Så det känns inte så farligt hårt.

Micke. du kan ju skriva ett inlägg när du testat "magsäcken" kan ju vara intressant.
 
Linus
Nej jag har inte använt Arcteryx för jag kände inget behov av det efter att testat Klättermusen och sett den i verkligheten. Jag har inte heller uttalat något negativt om den användarmässigt. Men det är roligare att ha en rygga som inte ser ut som alla andra och som dessutom är svensktillverkad och ren i designen. Övriga ryggor jag gick med innan jag bestämde mig var Haglöfs viktor, Bergans alpinist, Norrona storen, LundhagsV8,V12 och Berghaus Vulcan. Men dessa ryggor är mindre bra iallafall på min rygg och dessutom är
dom fulla med remmar och grejer och väger massor. Följaktligen köpte jag Mjölnern trots att den var mkt dyrare och jag har inte ångrat mig. Inte ens efter jag sett din säck =).
Men självklart passar inte en säck alla varken användarmässigt eller utseendemässigt. Smaken är olika som tur är!

/Erik
 
Erik
Jappz, Mjölnern är mer till för långa strapatser då den är just ren i sin design.
Tycker om just att man kan rulla ner toppen och knäppa fast.
Bra tyg oxå verkar det vara.
Dock skulle den suga att ha med sig på mindre hiker och då man behöver packa ur ofta.
Då lämpar sig en Arc'teryx Bora mycket mer.
Dock skulle det vara kul att veta hur ett test mellan Art'teryx Bora 95 skulle förhålla sig till en Mjölner (100L) då de har ungefär samma volym.

Men att ryggorna ska behöva göra ont första gången man testar dem fattar jag inte, för min satt som en vante fastän jag inte ens böjt mina ryggskenor.
Det skulle jag mer se som ett varningstecken och inte förbise.

//Linus
 
Blähhh

Backpacker; sa:
Dock skulle det vara kul att veta hur ett test mellan Art'teryx Bora 95 skulle förhålla sig till en Mjölner (100L) då de har ungefär samma volym.

Men att ryggorna ska behöva göra ont första gången man testar dem fattar jag inte, för min satt som en vante fastän jag inte ens böjt mina ryggskenor.
Det skulle jag mer se som ett varningstecken och inte förbise.

//Linus

Har erfarenhet av både Boran och Mjölnern och anser att Boran är långt skönare än Mjölnern. Ett test mellan dem... känns lite meningslöst för säckarna är helt olika. Boran har aluminiumskenor som formas längs hela ryggen medan mjölnern två v-ställda stålpinnar och kontaktpunkter är vid axlar/ovandel rygg samt höft och ryggslut. Mjölnern är väldigt luftig att ha på sig, snygg ren design men avbärarsystemet suger. Komplexiteten på axelremmarna med remmar kors och tvärs förstår jag inte. Jag hade en säck köpt 2000 och hade ett rackarns strul med toppstramarna under en hel fjällvandring. De behöll inte sina inställning utan gång på gång fick man försöka luska ut vilken rem man skulle dra i för att det skulle bli bra. Då hade jag trots en gång för alla följt den medföljande beskrivningen för att ställa in något sorts "grundläge". Kanske var det nåt fel på min säck? Ingen aning... Läste nåt här på forumet från killen som köpte säcken av mig... han löste det med att slå en kärringaknut för att få toppstramarna på plats. För 4000+ kr bör man nog begära lite mer. Åtminstone en broshyr som beskriver inställningen MKT grundligt. När du är ute efter ryggor i denna prisklass så kolla på Norröna, Bergans med... möjligvis lite fler remmar men enklare att ställa in. Likaså Boran även om denna är väldigt dyr. Själv lade jag pengar på en Vulcan istället, kanonsäck för under 3000 kr. Då får du till och med sidofickor i priset... Det jag gillade med mjölnern var vikten och rullöppningarna, den i botten var guld värd.
 
Mjölner 100

Mina åsikter kan läsas på:
http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=199

Efter kritik tycker man ju att Klättermusen borde ha förbättrat vissa saker. Jag vet inte om så är fallet, har inte tittat på Mjölner-säckarna på ett tag.

Jag tycker inte att bärsystemet var så svårt att förstå sig på. Däremot var (är?) det i vissa delar helt felkonstruerat.

Nu när jag har sytt och konstruerat om de sämsta delarna av säcken är jag mycket nöjd med min Mjölner. Den har varit med på många strapatser och klarat allt med glans.

Peter
 
_Erik_; sa:
Linus
Nej jag har inte använt Arcteryx för jag kände inget behov av det efter att testat Klättermusen och sett den i verkligheten. Jag har inte heller uttalat något negativt om den användarmässigt. Men det är roligare att ha en rygga som inte ser ut som alla andra och som dessutom är svensktillverkad och ren i designen. Övriga ryggor jag gick med innan jag bestämde mig var Haglöfs viktor, Bergans alpinist, Norrona storen, LundhagsV8,V12 och Berghaus Vulcan. Men dessa ryggor är mindre bra iallafall på min rygg och dessutom är
dom fulla med remmar och grejer och väger massor. Följaktligen köpte jag Mjölnern trots att den var mkt dyrare och jag har inte ångrat mig. Inte ens efter jag sett din säck =).
Men självklart passar inte en säck alla varken användarmässigt eller utseendemässigt. Smaken är olika som tur är!

/Erik
Mjölner har jag inte använt. Men vad gäller Vulcan är det lätt som en plätt att ta bort remmarna på Vulcan om man inte vill ha dem, men smidigt att de finns om de behövs. För egen del har jag lagt till fler spännremmar. För övrigt får man leta om man ska finna en enklare, renare och mer tålig säck än Vulcan.
 
Hade en Mjölner 100. Men hade också problem med bärsystemet. Instruktionen som följer med är inget vidare. Det är dock inga större problem att förstå hur det är tänkt att fungera. Så det blev en Sacci Jägare istället:)

/m
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.