Arcteryx Naos 70 - vem kan berätta mer om denna ryggsäck?

Arcteryx Naos 70 -
Dyr som fan, men fina recensioner.

Kan någon som har den berätta lite mer om hur den fungerar i praktiken. Några direkta frågor som jag har är:

1. finns det några ömtåliga konstruktioner (främst i bärsystemet) som kan ta stryk om man är lite oförsiktig med ryggsäcken?

2. är den så vattentät som alla påstår?

3. hur klarar den vikter mellan 20 och 25 kg?

4. vad är det som saknas?

5. är den värd priset?

6. ni som inte är nöjda med den... varför inte?

tacksam för alla kommentarer, både positiva och negative.
 
Snygg var den!
Men dra in på naturkompaniet och testa/ hör lite med dom, dom har juh allafall naos 55 enligt deras hemsida, dom skriver ju allfall att man att man kan bära tungt i den :)
 
Har en Naos 70

Köpte en Naos 70 för några månader sedan. Har gått några mindre vandringar över helger och en lite längre fjällvandring i keb-området på 11 övernattningar med den. Har provat lite olika vikter på ryggen och aldrig haft några problem med att säcken blivit instabil eller obekväm. På kebvandringen låg startvikten på runt 22 kg första dagen.

På dina punkter har jag följande erfarenheter:

1. Jag har inte haft några problem med hållbarhet. Det ledade höftbältet är ju upphängt i två runda plastplattor som vrider sig i föhållande till varandra när man går. Det funkar bra, men går säkert att dra sönder om man är väldigt oförsiktig. Jag råkade stå på en av höftbandets remmar när jag skulle lyfta upp ryggan en gång. Jag ryckte då isär plattorna från varandra så att höftbältet lossade från ryggan. Men det var bara att vrida det på plats igen. (Det är meningen att man skall plocka bort bältet genom att vrida plattorna.) Väven i säcken och fästpunkter etc verkar gedigna.

2. Jag har ju inte badat med ryggan, men regnat och blåst har det gjort som fan, och dunsäck etc som legat i ryggan utan andra fuktskydd har hållit sig torra hittills. Det är ju själva huvudsäcken med rullstängningen som hävdas vara vattentät, men topplock och ytterfickor som har dragkedjor har hållit fukten ute bra också.

3. Har lastat som mest ca 23 kg, det funkade bra.

4. Har inte saknat något egentligen. Men en sak som kanske vore bra är någon form av förvaring fram på höftbältet. Säcken är ju medvetet avskalad från allt onödigt, så det är säkert därför man inte satt någon ficka här. Men en rem eller nåt att fästa saker i själv vore bra. Har haft funderingar på att sy eller limma på något.

5. Hmm.. det är ju dyr. Men den är trevlig..

6. Nackdelar. Nedre infästningarna till axelremmarna sitter fastsydda i ryggen precis bakom det ledade höftbältet. Ibland (verkar bero lite på hur man packar ryggsäcken) så ligger fästpunkterna emot höftbältet och de gnuggar därför mot varandra när man går och höftbältet rör sig. Detta ger ifrån sig ett störande gnekljud eftersom fästpunkten är ingjuten i någon sorts gummi för att hålla sömmen genom väven tät. Det har även börjat nöta bort en del av gummit efter ett antal mil vandring. Jag har gått tillbaka med säcken till Naturkompaniet för att låta dem kolla med Arcteryx. Killen i butiken ringde till Arcteryx och kollade direkt, och det påstods att ingen Naos hade kommit tillbaka i garantiärende hittills på tre år. Så, ja.. Jag bad dem iaf skicka in den så att Arcteryx kan titta på den. Får se vad som händer.
Vikten anges till 2300g. Min väger ca 2600g enl min köksvåg. Korrekt eller ej.. :)



Så, en trevlig säck i stort. Minus för gneket i rem-infästningen.
 
Killen i butiken ringde till Arcteryx och kollade direkt, och det påstods att ingen Naos hade kommit tillbaka i garantiärende hittills på tre år.

Verkar fantastiskt. Antingen är det så få som har råd med den eller så är den såpass bra. Funderar själv på Naos 85 liter men priset är alldeles för högt. Någon som har erfarenhet av Naos 85?
 
Det svindyra priset råder du lätt bot på om du köper den på andra sidan atlanten. Jag köpte min Bora 80 och en Bora 75 (dagens Briza 62 för damer) på E-bay (nya), och jag fick 75an för 1300:- och 80an för 2100:-

En snabb scan på e-bay (något jag gör lite då och då), visar en Naos för 289$ (köp nu-pris). Skickas bara inom USA iofs. Men det finns de som skickar runt hela världen. Fast sen är det ju detta med garanti...

Jag reser till USA i slutet av Oktober och då ska jag äntligen ta med säckarna hem, det kliar en del i fingrarana. Efter att ha vandrat lite denna sommaren (med min gamla Karrimor Jaguar 65) så känner jag nog att Naos 70 hade varit ett något bättre val än Bora 80. Naos är lättare och den är vattentät, sen har man alltid möjligheten att skicka på ett par sidofickor (något jag gillar), om man nu behöver mera utrymme.

Man kanske skulle ge sig på en Naos och sälja av Boran när man kommer hem :D
 
En snabb scan på e-bay (något jag gör lite då och då), visar en Naos för 289$ (köp nu-pris). Skickas bara inom USA iofs. Men det finns de som skickar runt hela världen. Fast sen är det ju detta med garanti...

Har du köpt något från ebay i USA till sverige? Erfarenheter? Såg en Naos 70 för 200$ (budgivning)
 
Jag har köpt lite prylar till Sverige, men de har inte varit så stora som en rygga.

Thermarest Prolite 3, Ruff Wear Pallisades (klövjeväska till hund) och en Leatherman 302e. Leatherman och Therma på e-bay, klövjeväskan på en site. Allt gick väldigt smidigt och sakerna från e-bay levererades på en vecka. Hade det inte varit för att vi planerade en resa till en god vän i USA så hade jag ändå köpt ryggorna på e-bay. Frakten verkar ligga runt 30-50$ och då är man ändå runt 1000:- billigare än här hemma (plus lite tull kanske).

Värt att hålla ögona öppna tycker jag.
 
Saker att tänka på vid köp på e-bay

  • Tänk på att kolla så att säljaren har ett gott omdöme, helst 100%
  • Se till att säljaren har många omdömen, inte bara en handfull
  • Fråga säljaren så fort du är osäker på något, helst när det gäller frakt
  • Lägg inte ditt högsta bud på en gång. Har du mölighet (om inte auktionen slutar mitt i natten), så bevaka den istället och skicka in ditt maxbud så sent som möligt
  • Läs beskrivningen på auktionen RIKTIGT noga, det finns ofta något finstilt som man inte bör missa
 
Har dom inte ett betal system som payson? dvs pengarna når säljaren när köparen har fått varan. Har för mig att de använder paypal och det borde vara något liknande. Någon som vet eller har köpt via ebay?
 
Paypal fungerar inte så. Jag har handlat väldigt mycket med mitt PayPal. Du har ju lite säkerhet med att använda PayPal eftersom de har någon slags försäkring, men annars är det egentligen bara ett sätt att koppla ditt visa-kort till ditt e-bay ID. Så fort du betalat varan med PayPal så lämnar pengarna ditt konto.
Det man kan göra om man nu skulle bli blåst är att anmäla detta till PayPal och E-bay. De för sedan ärendet för dig, men som jag har förstått det är detta en väldigt trög process. Nu har jag ju aldrig blivit blåst så lyckligtvis har jag aldrig fått uppleva denna process. Men som sagt, något slags postförskott finns inte.

Is i magen är det som gäller :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olahan Arcteryx Bora 80 versus Naos 85 Transportera 2
Royne Arcteryx Naos 70 - storlekar? Transportera 1
Pfannenstiel Arcteryx Altra 85 vs. Berghaus Crusader 90 Transportera 11
signofthecross Erfareheter från Arcteryx Altra 85 efterfrågas Transportera 5
Glännman Arcteryx Bora 95 vs Osprey Argon 110 vs Haglöfs Sumo 95 Transportera 4
poppopower Arcteryx Altra Vs Osprey Aether Transportera 2
Offshore4ever Erfarenher av Arcteryx Altra 75 L efterfrågas Transportera 5
Prana444 Arcteryx Altra 65/62 W vs Haglöfs OXO 650 Q Transportera 2
niben Arcteryx axios 50 - första intryck Transportera 1
pelka Arcteryx Bora 95L Transportera 5
pelka problem med Arcteryx Bora !?? Transportera 11
pelka Kajka 100L VS Arcteryx Bora 95 Transportera 1
erikalnervik Arcteryx Bora vs. Norröna Nansen Transportera 4
robjoh08 Användartips Arcteryx Bora Transportera 0
wrendyr Byta Arcteryx Bora strl M till strl L Transportera 2
sojajos Ryggsäck 50L, 3 alternativ, Arcteryx 50? Transportera 8
bredberg Erfarenheter 50l säckar fr Arcteryx, MntnHardwear & BD Transportera 5
gmg arcteryx Transportera 3
hegeland Böja ramen till en Arcteryx Bora?? Transportera 3
janus82 Skavsår med Arcteryx Bora Transportera 4
nummeråtta Köpa Arcteryx från USA? Transportera 10
anton_karlsson_78_yahoo.se Arcteryx ryggsäck- bra pris eller? Transportera 20
modan Var köper man Arcteryx Ryggor i Kanada? Transportera 1
taikoncamp Vad kostar arcteryx? Transportera 12
nippon Arcteryx Transportera 0
Pellepassat Arcteryx Bora 80 eller 95??? Transportera 10
pack Arcteryx Khamsin 62? Transportera 1
Nanobell Arcteryx = kvalitet? Transportera 9
Bergans / Arcteryx Transportera 0
aksello Naos 55 eller Naos 70 alternativt Arrakis 65? Transportera 6
pelka Arc'Teryx naos 85 Transportera 12
sla Storlek på Actyrex Naos? Transportera 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.