Arc'Teryx naos 85

kollade där men det står inte så himla mycket där,men lite mer vet jag nu.

vill höra mer kommentarer om Naos 85 L R.säcken
 
Tung och dyr

Har aldrig testat denna ryggsäck själv, men jag kollade in data som finns om den och vill därför lämna följande kommentarer:

- Enligt mig är den onödigt tung ca 3kg! (Jfr. med min Crux AK70(77Liter) som väger 1600g.
- Den är dyr, ca 5000:- (Jfr. med min Crux AK70) som kostar lite drygt hälften.
- För övrigt måste jag säga att det verkar vara en bra ryggsäck.

Jag har inget med Crux att göra annat än att jag är en mycket nöjd ägare till en Crux AK70.
 
Behöver du verkligen 100 liter? Kör på 70 annars, den är typ 82 liter. Till skillnad från andra tillvekrare är det riktiga liter. Min 55 ser ut att svälja mer är cruxen som referar till ovan.
 
Senast ändrad:
Har aldrig testat denna ryggsäck själv, men jag kollade in data som finns om den och vill därför lämna följande kommentarer:

- Enligt mig är den onödigt tung ca 3kg! (Jfr. med min Crux AK70(77Liter) som väger 1600g.
- Den är dyr, ca 5000:- (Jfr. med min Crux AK70) som kostar lite drygt hälften.
- För övrigt måste jag säga att det verkar vara en bra ryggsäck.

Jag har inget med Crux att göra annat än att jag är en mycket nöjd ägare till en Crux AK70.

Nu undrade personen om just denna säck så ganska onödigt att tipsa om något annat ! Detta ! Att säcken är något kilo tyngre än din säck bör ju tyda på en högre kvalite i tyget hållbarhet osv.
 
Synpunkter på Arc'teryx Naos 85

Nu undrade personen om just denna säck så ganska onödigt att tipsa om något annat ! Detta ! Att säcken är något kilo tyngre än din säck bör ju tyda på en högre kvalite i tyget hållbarhet osv.
Trådstartaren ville ha in synpunkter på Arc'teryx Naos 85, och det var precis vad jag levererade också! Nämnde bara min Crux som jämförelse av vikt och pris!

Beträffande vävens beskaffenhet i Cruxen kan jag nämna att den är mycket kraftig och är gjord av en blandning av Kevlar och Cordura = starka grejer;)

God tur!
 
Behöver du verkligen 100 liter? Kör på 70 annars, den är typ 82 liter. Till skillnad från andra tillvekrare är det riktiga liter. Min 55 ser ut att svälja mer är cruxen som referar till ovan.

hejsan!
ja jag vill ha en stor ryggsäck för att jag ska kunna trycka i allt i R.säcken,vill inte ha något dinglande på utsidan,om jag tänkt vandra med flick vännen då blir det så att jag får bära mer
en henne,eller om man ska dra i väg på flugfiske resa då går det åt en större ryggsäck;)


/pelka
 
Naos 85 erfarenheter

Hej.
Jag har vandrat i totalt 14 dagar med min nya Arcteryx Naos 85. Det blev 5 dagar på Island med startvikt ca 30 kg och idag hemkommen från en Keb vandring 9 dagar med startvikt 27 kg.

Jag är lite blandat nöjd. Säcken är "vattentät" i den mån att den klarar hur mycket regn som helst utan att prylarna i säcken blir det minsta fuktiga. Men den nya dragkedjan för att komma in i säcken från sidan gör ju inte säcken badvänlig. Jag var skeptisk först till dragkedjan men har ändrat mig lite. Det var praktiskt. Det är dock inte lika bra om man vill flyga i fattiga länder då flygplatspersonalen lätt kommer in i säcken. Övriga fickor är stora och sitter helt klockrent. Säcken får toppbetyg när det gäller det praktiska. Remmar, fickor och fäste för isyxa sitter 100 rätt.

Att inte behöva ett ryggsäcksskydd värderar jag mycket högt. Har längtar i många år efter en tät säck. Regnskydd blir aldrig helt bra.

Tycker att vikten är okej. Jag fick den till 3083 gram och inte 2900 gram som tillverkaren hävdar. Men de ljuger som alla/flesta tillverkare gör vilket givetvis är trist. Jag skalade dessutom bort några gram på prylar jag inte använder.

Men.

Det jag inte fått att fungera är det viktigaste. Bärarbältet. I början spände jag remmarna fel vilket gjorde att jag fick grymt ont i höfterna. För att den ska sitta skönt måste hela höftpartiet sitta löst vilket gör säcken lite svajig. Eftersom den svajar så glider alla möjliga remmar ur sitt läge hela tiden vilket gör att man måste spänna om och om igen medans man går. Om jag inte gör fel så är ju det tillräckligt illa för att man ska dela ut stora minuspoäng här.

Sammanfattning: Allt är kanon utom bärsystemet/remmarna som är för hala. Det är möjligt att jag gör något fel med inställningarna. Tar gärna emot tips i så fall.

Jag har även en Naos 55 och den funkar riktigt bra upp till 15 kg sen tycker jag att bältet är för klent. 85an har ett bättre och rejälare bälte men det åker som sagt upp sakta sakta medans man vandrar.

//Mvh Magnus Hedström
 
Magnus:

"Sammanfattning: Allt är kanon utom bärsystemet/remmarna som är för hala."

Tycker det där var ett artigt sätt att totalsåga en ryggsäck ;)
 
Totalsågning

Nja jag vet inte om jag vill totalsåga ryggsäcken. Visst, bärsystemet är viktigt. Men det är inte många som testat en hel hög med ryggsäckar ordentligt. Min erfarenhet sträcker sig till Haglöfs Victor, Arcteryx Naos 55 och Naos 85. Victor hade lite av samma problem men i betydligt mindre skala.
Det skulle vara kul att testa flera riktigt bra ryggsäckar. En test måste pågå i flera veckor för att få en uppfattning om vad som funkar eller inte. Olika tyngder på packningen, regn, snö etc. Inte många har haft den förmånen.
Det kan ju fortfarande vara så att Arcteryx Naos 85 är en av de bästa även om jag inte kommer överens med bärsystemet. Men jag hoppas att det inte är så.

Jag kan tom tänka mig att en vandrare som går långsammare än mig (mindre än 4 km/h) och bär under 20 kg inte råkar ut för dessa problem med bärsystemet. Eller helt enkelt har en annan kroppsform/gångteknik. Och då är ju ryggsäcken helt plöstligt kanonbra.

//Mvh Magnus
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.