Arc´teryx Bora 80

Hejsan !

Har idag varit och handlat en ny rygga. En Arc´teryx Bora 80 L, Regular. Tycker den sitter skönt och känns riktigt bra än..Håller fortfarande på att testa den. De jag funderar om är plastgrejen som är vid nacken/huvudet. Vart ska den riktigt vara och vad är den till för ? Ge utrymme för nacken ? Eller ska man få dit huvudet ? Har fyllt den och går i den inne. Kan känna att nedersta delen på "ryggplattan" trycker lite mot överkant på skinkan om man säger så. Men håller fortfarande på att justera in den så hoppas jag får den att sitta ordentligt..

Någon som har något mer att säga ? Tips på vad jag ska tänka på, testa eller leta efter ?

Edit:
Mätade min rygglängd nyss. Vad jag förstått är detta från översta kotan på ryggen, den som blir tydlig om man tittar ner i backen. Ner till överkant på höftbenet.. (Sätter händerna på höften, pekar tummarna innåt mot ryggraden.) Fick ut måttet 49-51 cm enligt den som mätte. Enligt Arcteryx hemsida är 46-53 det måtten man ska ha för att regular ska passa.
 
Hittade ett videoklipp på Arc´teryx hemsida där man ser hur plastgrejen är till för. Ser på klippet att de ej har några toppstramare på säcken då.

http://www.arcteryx.com/Product.aspx?EN/Mens/Packs/Bora-80#Over_60L

När jag släpper på dessa får jag huvudet i "koppen". Spänner jag åt dem så säcken sitter bra och tight så slår jag i huvudet i överkant på den. Dock känns det som att jag skulle behöva ha säcken bra mycket högre upp för att detta skulle fungera..

Är lite osäker på storlek på säcken.. Men i butiken jag köpte den i sa han att jag såg för kort ut/ha för kort rygg för Tall. Är kanske 188 och som sagt rygglängd ca 50 cm.

Tyvärr har jag långt till butiken. Så vore tacksam om någon kunde bidra med något.
 
Mycket svårt att uttala sig utan att se dig i profil med säcken på. Mitten på höftbältet skall sitta över främre höftkanmmen. Höjden på infästningarna på axelremmarna skall regleras efter grundjusteringen enligt ovan.
Stor spegel brukar underlätta liksom kamrat. Glöm inte packad säck och minst 15 kg i.
 
Mycket svårt att uttala sig utan att se dig i profil med säcken på. Mitten på höftbältet skall sitta över främre höftkanmmen. Höjden på infästningarna på axelremmarna skall regleras efter grundjusteringen enligt ovan.
Stor spegel brukar underlätta liksom kamrat. Glöm inte packad säck och minst 15 kg i.

Ska ta och försöka fixa en bild under dagen då, vore väldigt tacksam om någon kunde uttala sig då =)
Som sagt känns det som att säcken sitter bra, bort sätt från den där plastkoppen som ska öka rörligheten på huvudet.. Känns nästan som den är mer i vägen än vad den gör nytta haha..
 
Sådär. Hoppas det går att se något!

Tyvärr har jag som sagt långt till butiken. Ca 1 h bilfärd, annars hade jag inte tvekat på att åka dit direkt. Kan hända att det slutar med detta ändå. Men tänker att jag gör ett försök här först =)
 

Bilagor

  • aaa.jpg
    aaa.jpg
    35.4 KB · Visningar: 638
Det går väl att justera avbärarbältet i höjdled på den säcken?
Om du flyttar avbärarbältet något så får du "koppen" på ett annat ställe som kanske inte stör.
Är det samma konstruktion som på äldre modeller så sitter avbärarbältet med kardborre som går att lossa.
 
Det går väl att justera avbärarbältet i höjdled på den säcken?
Om du flyttar avbärarbältet något så får du "koppen" på ett annat ställe som kanske inte stör.
Är det samma konstruktion som på äldre modeller så sitter avbärarbältet med kardborre som går att lossa.

Jaha okej, tackar för tipset. Ska ta och kolla detta.
Upplever att "Koppen" sitter lite långt ner. Skulle nästan vilja ha upp säcken 5 cm... Kan detta annars hjälpas av att gå över till Tall ? Eller blir detta tvärt om. Att koppen hamnar ännu lägre ? Inte för att jag egentligen störs av detta om jag inte kollar rakt upp.
Har ju klarat mig utan på min gamla säck, dock är den ju mindre och packar mindre ovanför huvudet så att säga.

Edit:
Har kollat nu, men tycker mig inte hitta något sätt att justera bältet på. Inte övriga bärsystemet heller ? Lite kardborre bakom själva ryggplattan. Men den är ju i i övrigt fastsydd i ryggsäcken så går väll kanske flytta någon cm upp och ner.

Börjar tro att detta är rätt storlek för mig. Nu när jag justerat in den lite och hittat rätt ställe att ha säcken på är det inte mycket fel koppen är. Tror jag varit lite för petig. Kommer ju aldrig få dit skallen för att kunna kolla rakt upp haha :p
 
Senast ändrad:
Axelremmarnas infästning går att justera om du för in handen under ryggplattan så känner du en kardborreplatta som går att flytta upp eller ner
 
Axelremmarnas infästning går att justera om du för in handen under ryggplattan så känner du en kardborreplatta som går att flytta upp eller ner


Nu ser jag, tack så mycket !! Tror nästan detta kan lösa mitt problem! Var längre ner och sökte, under själva ryggplattan som sagt. Skall ta och kolla detta och se vad som händer !

Måste bara tacka för alla svar trots lite luddiga frågor får jag den hjälp jag behöver =). Helt underbart forum!

Edit:
Mycket riktigt. Flyttade ner axelremmarna, Nu sitter säcken bra och "koppen" är på rätt plats!
Då är jag nöjd, har fått den hjälp jag behövde :)
Återigen, tusen tack!
 
Ytterligare en fundering.. När jag packar i mina saker, ungefär samma som jag haft i min 65 liters Bergans rondane, upplever jag Boran otroligt stor ? Vart är 80 liter mätt ? Utan topplock och framficka ? Bara dessa måste ju svälja 15-20 liter i tex kläder, tältduk eller så ?

Någon som har någon aning om hur Bora 80 är om man jämför med Fjällräven Kaja 85 ? Bara av ren nyfikenhet..
 
FR säckar brukar vara nära måttet, vad skall du ha en 80 l till? Strävan brukar ju var mindre och lättare.
Mina 70 och 85l säckar går med bara vintertid numera. Mindre räcker länge.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fjällbäck Att välja ryggsäck- Ospray - Arc´Teryx Bora - Bergans! Transportera 2
Bengt S Var kan man köpa ryggsäcken Arc´Teryx Bora 80? Transportera 10
Lena L Recencion Zpacks Arc Haul Transportera 11
Retrovirus Arc´teryx Kashmin 52 eller Klättermusen GungnerKev 50? Transportera 3
vane505 Bora 80 eller Aether 70 (för backpacking & fjällvandring) Transportera 11
olahan Arcteryx Bora 80 versus Naos 85 Transportera 2
Glännman Arcteryx Bora 95 vs Osprey Argon 110 vs Haglöfs Sumo 95 Transportera 4
pelka Arcteryx Bora 95L Transportera 5
pelka problem med Arcteryx Bora !?? Transportera 11
pelka Kajka 100L VS Arcteryx Bora 95 Transportera 1
Ångström Kajka 75 vs Bora 80 Transportera 16
erikalnervik Arcteryx Bora vs. Norröna Nansen Transportera 4
robjoh08 Användartips Arcteryx Bora Transportera 0
wrendyr Byta Arcteryx Bora strl M till strl L Transportera 2
bredviken Alternativ till Bora 95 Transportera 11
henkealf Arc'Teryx Bora 80 Transportera 4
dextro Osprey/Bora? Transportera 21
hegeland Böja ramen till en Arcteryx Bora?? Transportera 3
hegeland Bora finns numera i två prisklasser Transportera 4
janus82 Skavsår med Arcteryx Bora Transportera 4
fredrikg Lowe Alpamayo 70 - $140, eller Arc'teryx Bora 62 -$190 Transportera 3
utter Arc'Teryx Bora 80 vs Norröna Storen Transportera 4
Pellepassat Arcteryx Bora 80 eller 95??? Transportera 10
Arc'teryx Bora 95-80? Transportera 6
Arc'teryx Bora 95-80? Transportera 2
Arc'Teryx Bora 95 ryggsäck? Transportera 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.