Ryggsäck 50L, 3 alternativ, Arcteryx 50?

Ska till centralamerika och tänkte köpa ny säck 50-55 L. Vill ju även kunna ha den hemma sen att hänga på tält och så. Så stannar jag även i New York och kan handla där också. Just nu har jag 3 alternativ. Dock vill man ju veta lite i förväg vad man vill ha om man börjar leta där.

1 Lundbergs Dovre 50 L. Pris 1200:- Som en stor dagsäck antar jag. Vet inte hur mkt tyngd som den fixar. Dåliga upphängningsanordningar men lätt.

2 Lundbergs 55L (namn? typ Leis...??) Pris 1400:- nu 700:-. Lite tyngre och rejälare och reglerbart bärsystem. (ful färg) Fler upphängsningsanordningar.

3 Arcteryx bora 50. Pris 220 dollar. Vet inte så mkt vad denna är nischad på men har förstått att den ska ha bra tyg och så.

Så vad säger experterna? Priset är ju inte det viktigaste. Tacksam för tips, även på andra säckar.
 
Lunhags dovre har jag klämt och känt på en del och jag kan lova dig att där är litrarna aningens större! (om du ser deras 50 liter som en 60 kommer du närmare sanningen).

Jag skulle tex tippa på att du får ner nästan det dubbla i en dovre 30 som i en shosho 30 tex.

Det är mycket säck för pengarna i dovren, möjligen att bärsystemet inte riktigt är dimensionerat för volymen enligt mina mått (men då är jag ganska kräsen å andra sidan).
Testa den med last i butik, om du känner dig bekväm med bärsystemet finns det enligt mig ingen anledning att ta någon anann då denna är en mycket kompetent säck som är mycket välsydd och slitstark för sitt pris.
 
Våndan fortsätter...

Tack för att ni svarar!

Ja, Naos kostar ju dubbelt upp nästan så den blir det nog inte.

Vad gäller Lundhagsryggan 50L så ska jag ju nu hålla mig under 15 kg tror jag så då borde dovre kunna funka. Men senare kanske man har mer glädje av den dock större men rejälare och även nu billigare varianten. Dock känns den lite väl stor för att vara en mindre rygga. Ska provpacka. Kanske kan få ner allt i dovre 40.
 
Granite Gear?

Har du kollat på Granite Gear?

Jag har skaffat Nimbus Meridian. Den skall klara vikten upp till mellan 16-18 kg och väger 1,62 kg för storleken R. Man kan byta höftbälte och bärremmar vid behov. Topplocket kan användas som midjeväska. Priset är 2250 kr. Köpte den på Säck-butiken i Sthlm. Jag kommer att använda den till sommaren i Pyreneerna.
 
granite gear fin! kompromiss?

meridian ser ju fin ut. känns den stor ? kan den tryckas ihop till ett smidigare format om man har lite mindre prylar i den? Är den enbart toppmatad och utan sidofickor/toppficka?

Fanns en mindre 52L meridian vapor. Kanske kan va nåt?

Jag är fortfarande kvar i att inte kunna bestämma mig för om jag ska satsa på en lätt liten säck för en trevlig resa eller se till att man har så även nästa fjällvandring är säkrad.

Hur blir kompromissen?
 
Hanterligt!

Jag tycker ryggsäcken är lätt att packa eftersom tyget är mjuk och smidig. Min kompis har Vapor Trail och hon har använt den till fjällvandring i Kebnekaise förra året. Jag tror vikten var mellan 12-14 kg. Hon har även använt den som dagtursäck. Nyligen när vi var i Rikgränsen använde vi den som dagtursäck där vi packade ner termos, fika, liggunderlag osv. Inga problem. Det är gott om remmar som man kan dra ihop säcken ifall säcken inte är fullpackad. Det är även på Meridian Nimbus. Om du tittar på bilderna av dessa modeller på GG:s hemsida, så ser du att frontsidan kan även dras ihop med remmarna och också på sidorna. Det går även att fästa liggunderlag och dylikt på utsidan.

Du kan lätt komplettera dem med höftbältesficka (jag har köpt en och monterat i höftbältet), sidofickor, frontfickor. Ja, det finns många tillbehör till dem. Kolla på GG:s hemsida och där ser du många tillbehör! På Nimbus Meridian finns det en frontöppning med blixtlås, kan vara bra ifall du inte vill öppna topplocket utan når in på frontsidan istället.

Tänk på att dessa modeller har olika bärsystem så kolla noga vad du vill ha. Nimbus Meridian har ryggplatta med bättre höftbälte. Vapor Trail är däremot ryggplattlös men har skön stoppning och du får använda tex liggunderlag för att ha bättre stöd mot ryggen och för bärandets skull.

Besök Get Out- eller Säck-butiken om du har möjlighet, då kan du prova olika modeller för att se vilken av dem passar dig.
 
el gran final

Jo, jag gick till säckbutiken. Mycket trevligt, nästan så man får dåligt samvete av att inte handla.

Granite gears meridian var ju riktigt fin. Försäljaren var dock inne på att den var lite skörare och att man skulle ha en respåse för att backpacka med den. + ett regnskydd också. Vad tror du som har den? Har nån hört om en trasig?

Han föreslog haglöfs matrix 50 som en kompromiss. Fin den med. Men ska man väl ut och fjällvandra tugnt så vill jag nog ha mina sidofickor tror jag.

Så till slut gick jag till playground och tog lundbergs Kampai 55L. Priset var ju 700:-, svårslaget. 2,4 kg och lite tunnt höftbälte, men en ryggsäck är det. Den blir nog bra på fjället senare också. Inte smidigaste men jag ska prova med alla prylar och se hur mkt mindre som är möjligt. I bakhuvet funtar jag på att utnyttja öppet köp och handla en meridian i USA. (eller en till på hemvägen)

Avslutar med en fråga. En respåse ingick. Har aldrig använt sån förut. Ska det behövas?

Tack igen till er som varit snälla och svarat!
 
Respåse

Kul att du har tittat på olika säckar. Bra att du är öppen för olika förslag. Alla ryggor har styrkor och svagheter.

Jag tycker, oavsett ryggsäck du köper, starkta eller sköra så slits de lättare under resor på tex tåg och flyg. Det har alltid varit så tycker jag. När jag tex ska flyga, då ser jag till att packa ner ryggsäcken i plastpåsen som används till barnvagnar. Så den är skyddad.

Det har hänt vid några tillfällen för längesedan att jag använde regnskydd för att skydda bärsystemet tex vid bussresor (länstrafik osv) när ryggan skulle stuvas in i lastrummet på bussen.

Jag köpte en stor rejäl duffelväska för nåt år sedan och där får ryggsäckar plats inuti den. Tanken är framöver om jag ska vandra i svenska fjällen och göra en långtur, då skulle jag kunna skicka duffelväskan till fjällstationen som jag passerar för att tex byta kläder och fylla på matförråd. Och skicka igen väskan till stället där jag avslutar turen och efteråt resa hem med ryggsäcken nerpackat i väskan så den är välskyddad.

Duffelväskan är även praktisk till att förvara ryggsäckar, tält och dylikt i förrådet/på vinden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0
ludwigjoakim Någon med erfarenhet av ryggsäck från Savotta? Transportera 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.