Arcteryx Bora 80 eller 95???

Jag har efter mycket vånda i sökandet efter ny ryggsäck bestämt mig för Arcteryx. Anledningarna är tre:
- Kvaliten verkar mycket hög
- Sitter väldigt bra på ryggen
- Kommer över dem i Kanada till halva priset

Har varit och testat både Bora 80 och 95 men kan för mitt liv inte bestämma vilken storlek som är vettigast.

Säcken skall användas till ca 10 dagars fjällturer i tält på sommaren samt 1 veckors stugturer på vinter. På sikt kan även tältning vintertid komma ifråga. Till saken hör att min fru kommer ha en Bora 62 med på dessa turer.

Önskemålet är att allt skall få plats inne i säcken.

/Peter
 
Rygga

Hejsan,

Jag har ingen A men använder en haglöfs victor när jag är ute på fjället. Storleken på den är 75-85 liter och jag är helnöjd med den storleken. Jag tror att ju större säck du har desto mer onödigt packar du ner. Vet inte hur mycket vana du har men för mig är det en stor skillnad i antalet kg som jag bär med mig nu jämfört med när jag började vandra.

OM jag vore du skulle jag nog välja den mindre säcken. Jag tror att 80 liter är mer äm tillräckligt. Fyller du en 95 liters säck så tror jag att du kommer att uppleva vandringen som en plåga då du troligen har lastat för mycket iden på grund av att den har tillräckligt utrymme.

Lycka till Martin
 
Bora 80

Jag använder min Bora 80 på upp till 16 dagar (20 - 22kg), skulle troligen kunna använda den under nån dag till genom att höja locket. Arc'teryx gör ganska stora liter.
[Ändrat av insco 2001-07-06 kl 12:54]
 

Guest

Gäst
Kanske...

Vad gillar du mest, trycka ner så mycket som möjligt i säcken eller ha saker utanpå? Vill du har ner så mycket som möjligt så välj den större Bora säcken. På Bora80 säcken saknas, om jag fattat det rätt, möjlighet att spänna åt de vertikala "pinnarna" (load stabilizers) som sitter mot avbärarbältet vilket man kan på Bora95 och även Bora90. Men, det är nog mest en fråga om du vill kunna få ner så mycket som möjligt inuti säcken eller ej. Samt priset, i alla fall om du köper den i Sverige. Vilken storlek förresten, skiljer ju lite i volym mellan de tre olika storlekarna. Kan säkert bära lika mycket med båda i vilket fall som helst. Men allt detta kanske du redan tänkt på...
 
Bora 80

Hej

Jag tycker att du skall välja Bora 80 då en större ryggsäck lätt blir för otymplig att hantera. Själv så nyttjar jag Bora 80 utan några problem då jag är ute under 1-2 veckor.

Var kan man i Canada köpa dessa ryggsäckar till halva priset?

//Niclas
 
Bora 80

borde räcka. Personligen använde jag en Bora 70 (RIP), även om nogon liter till inte skulle skadat i vissa fall.
Jag tycker att vikten är det som sätter gränsen och det är ju som bekant inte speciellt svårt att bli överviktig. Ja, säcken allså.

Min påse köpte jag från MEC tillsammans med en del annat, vilket gjorde mig misstänksam mot Peters inlägg.
Men nog har Peter rätt, fast jag förstår inte vad skälet till detta kan vara.

Det går också att handla den från REI, även om den då blir dyrare.
Bora 80 kostar där $345 och USD kostar runt elva spänn.
http://www.rei.com/cgi-bin/ncommerce3/ProductDisplay?prrfnbr=9905431&prmenbr=8000

På REI-Outlet finns mindre Arc-säckar nästan gratis.
http://rei-outlet.com/cgi-bin/ncommerce3/CategoryDisplay?cgmenbr=8000&cgrfnbr=2000119&seq=1&sort=1

Över och ut
Magnus
 
Varför 80l?

Jag har kört med min Bora 95 i snart två år - både sommar och vinter - och är mycket nöjd! Jag kan inte komma på varför jag skulle vilja ha en mindre säck? Möjligen då en mycket mindre, typ 50-70l för andra sorters turer.

Men 80 eller 95...80 gör ju bara att man blir begränsad eller att man ser ut som någon sorts kringresande friluftsförsäljare med allt som hänger utanpå säcken. 95:an har ju faktiskt kompressionsremmar om man inte packar fullt!

En ytterligare fördel med 95:an är som sagts att den har de x-tra stabiliseringspinnarna i sidan...faktiskt riktigt användbara.

Lycka till med valet...vilken det än blir så får du en suverän säck!!

//Melker
 
Därför

Om du lyckas fylla en Bora 95 har du förmodligen för mycket med dig. Ok om du har en kamerautrustning med två kamerahus och en drös med objektiv, då skulle jag oxå välja en 95:a för turer längre än 14 dagar. När jag packar för två veckor har jag allt utom mitt liggunderlag i säcken. Skulle säkert få ner liggunderlaget oxå med lite vilja.

Melker kolla på en Khamsin 52 för lättare turer upp till dryga veckan.


Lycka till
/Bora 80 och Khamsin 52 ägare Ingvar (jobbar på en friluftsbutik)
 
Bora 80 passar det mesta

Har själv en Bora 80 (stl M). För de ändamål som du räknar upp tycker jag att den duger fint volymmässigt, den passar till det mesta. Sommarvandringar med tält inga problem i synnerhet inte om man är två eller flera som delar på packning, då är den nästan i största laget, och den räcker väl till för emsamturer på 7 dagar. För stugturer på vintern är den onödigt stor men går utmärkt att komprimera, eller köra utan lock. Har även använt min på vecko tältvintertur och bivacktur men då tillsammans med andra, dvs vi har delat på utrustning. Det verkar som om 95:an går att bära än tyngre med än 80:an pga av lite stabilare konstruktion. Men det beror ju på vilken utrustning man vill/behöver släpa med sig och hur tungt man orkar/vill bära. Jag har släpat på 28kg (vintertur) med min 80:a och det klarade den bra. Att bära runt 20 kg med 80:an är mycket bekvämt.

Mvh/Hans
 
Bora 95 - solklart val

Hej.

Du skall definitivt köpa den större säcken (om priset ej spelar roll).

Jag har en Bora 95 (köpt i Kanada) och levde med den (läs i den) under 3 veckors vandring i Alaska.

Varför välja den stora säcken? Jo för att man får ner allt i den och slipper ha saker hängande utanför. Detta är framför allt bra när man transporterar sig mellan vandringsmålen (bussar, tåg, bil), eftersom det inte är en massa saker som hänger och slänger och därmed fastnar och går sönder. Nackdelen är att man tar med sig för mycket, men det är bättre att ha lite disciplin när man packar, än att ha för lite plats för de saker man tar med sig. Man kan även snöra ihop säcken så att den förblir liten om man inte vill packa så många saker för tex en dagstur.

En av anledningarna till mitt val av den större är att jag behövde få plats med kamerautrustning, kök och tält + varma kläder.

För er som är nyfikna på Arcteryx kan man se lite priser på Mountain equipment Co-op i Kanada:
http://www.mec.ca/
http://www.arcteryx.com/

Jag har tidigare använt en Karrimor 60-80, men kommer inte att byta tillbaka.
Arcteryx är ett suveränt märke med toppkvalitet.

/Micke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olahan Arcteryx Bora 80 versus Naos 85 Transportera 2
Glännman Arcteryx Bora 95 vs Osprey Argon 110 vs Haglöfs Sumo 95 Transportera 4
pelka Arcteryx Bora 95L Transportera 5
pelka problem med Arcteryx Bora !?? Transportera 11
pelka Kajka 100L VS Arcteryx Bora 95 Transportera 1
erikalnervik Arcteryx Bora vs. Norröna Nansen Transportera 4
robjoh08 Användartips Arcteryx Bora Transportera 0
wrendyr Byta Arcteryx Bora strl M till strl L Transportera 2
hegeland Böja ramen till en Arcteryx Bora?? Transportera 3
janus82 Skavsår med Arcteryx Bora Transportera 4
Pfannenstiel Arcteryx Altra 85 vs. Berghaus Crusader 90 Transportera 11
signofthecross Erfareheter från Arcteryx Altra 85 efterfrågas Transportera 5
poppopower Arcteryx Altra Vs Osprey Aether Transportera 2
Offshore4ever Erfarenher av Arcteryx Altra 75 L efterfrågas Transportera 5
Prana444 Arcteryx Altra 65/62 W vs Haglöfs OXO 650 Q Transportera 2
niben Arcteryx axios 50 - första intryck Transportera 1
Royne Arcteryx Naos 70 - storlekar? Transportera 1
sojajos Ryggsäck 50L, 3 alternativ, Arcteryx 50? Transportera 8
valtteri Arcteryx Naos 70 - vem kan berätta mer om denna ryggsäck? Transportera 11
bredberg Erfarenheter 50l säckar fr Arcteryx, MntnHardwear & BD Transportera 5
gmg arcteryx Transportera 3
nummeråtta Köpa Arcteryx från USA? Transportera 10
anton_karlsson_78_yahoo.se Arcteryx ryggsäck- bra pris eller? Transportera 20
modan Var köper man Arcteryx Ryggor i Kanada? Transportera 1
taikoncamp Vad kostar arcteryx? Transportera 12
nippon Arcteryx Transportera 0
pack Arcteryx Khamsin 62? Transportera 1
Nanobell Arcteryx = kvalitet? Transportera 9
Bergans / Arcteryx Transportera 0
vane505 Bora 80 eller Aether 70 (för backpacking & fjällvandring) Transportera 11
robinlu Arc´teryx Bora 80 Transportera 17
Ångström Kajka 75 vs Bora 80 Transportera 16
bredviken Alternativ till Bora 95 Transportera 11
henkealf Arc'Teryx Bora 80 Transportera 4
dextro Osprey/Bora? Transportera 21
hegeland Bora finns numera i två prisklasser Transportera 4
fredrikg Lowe Alpamayo 70 - $140, eller Arc'teryx Bora 62 -$190 Transportera 3
fjällbäck Att välja ryggsäck- Ospray - Arc´Teryx Bora - Bergans! Transportera 2
Bengt S Var kan man köpa ryggsäcken Arc´Teryx Bora 80? Transportera 10
utter Arc'Teryx Bora 80 vs Norröna Storen Transportera 4
Arc'teryx Bora 95-80? Transportera 6
Arc'teryx Bora 95-80? Transportera 2
Arc'Teryx Bora 95 ryggsäck? Transportera 1
Sebastian Seek Outside - Unaweep 4800 eller Divide? Transportera 3
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
paddla Osprey, Osprey, Osprey – eller? Bästa ryggan Transportera 11
Vimes Osprey Aether 70 eller 85? (Familjepackning) Transportera 6
Joell Exped Explore 75 eller Thunder 70 Transportera 3
kungjohan Lundhags Dovre eller Gneik Transportera 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.