Bora 80 eller Aether 70 (för backpacking & fjällvandring)

Hej! Ska ut på en 8-dagarsvandring längst Kungsleden och planerar en tvåveckorsvandring i Himalaya nästa sommar och förmodligen en månad lång backpackingresa i Australien nästa vinter och funderar nu på vilken ryggsäck jag borde investera i. Både Boran 80 och Osprey Aethern 70 passade som handen i handsken (provade ladda på med cirka 15-16kg i butiken), men har svårt att välja mellan dessa två.

Vi har fått ihop det mesta av packningen och den verkar landa på ca 18kg/person (inte räknat med ryggsäck). Jag lutar just nu åt Boran, då jag läser Geologi och tänker att den kan vara bra om man vill ha med tyngre utrustning/packa stuffer osv. Har inte vandrat med så mycket packning tidigare så är osäker på om man kommer tycka att Borans vikten blir för mycket till slut. Någon som vågar rekommendera någon av dessa?
 
para ranger väger över 4 kg och kostar 4000...

om det är militärsäck som gäller skulle jag hellre satsa på en berghaus crusader från england, förslagsvis amazon. rymmer 110 liter med sidofickor, utan 90 liter och väger då 2.3 kg. kostar 1800 inklusive frakt. väldigt mycket säck för pengarna och minst lika hållbar som para ranger. bora 80 är annars en väldigt kompetent säck, jag har båda och är mycket nöjd med både crusader och boran.
 
Nej Pararanger väger inte över 4 kilo, den väger 3,8 med sidofickorna på

Berghaus håller inte samma kvalitet som Norröna, det var därför AMF1 valde att söka efter en ersättare till sina Berghaus Vulcan för spaningsförbanden (Attackdykarna) Norröna utvecklar sina Recon-produkter i samarbete med bl. a de Svenska specialförbanden SOG

Däremot så var det ett grymt bra pris på Berghaus-säcken, Har även sett Arcteryx Bora 95 för 2000kr (ord 3995.-)

http://shop.kgoutdoor.se/arcteryx-bora-95/433-0
 

Bilagor

  • arcteryx-bora-95-backpack-2008.jpg
    arcteryx-bora-95-backpack-2008.jpg
    49.5 KB · Visningar: 1,403
Ja, nu var det väl inte tänkt att personen ifråga skulle ut på en militärmanöver ;-)

Jag själv har en Osprey Cresent (75 liter). Den fungerar utmärkt för mig och ffa min rygg. Kan bära tält plus annan tung utrustning utan att man blir trött i ryggen så att säga.
Du måste nog testa och känna dig för vilken av de två ryggarna som passar dig bäst så att säga.

Tror också att Osprey har en till och lite mer robust rygga som heter Argon: http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=OSPREYARGON85_S08.
Är kanske lite tyngre men kanske stabilare i konstruktionen.

Jag kör som sagt med Osprey för de passar mig bäst både till passform och funktion. Testa du med! :)

/Anders
 
Paran är inte dum....sidofickorna väger 3-400g/st och är på 15L styck om jag inte missminner mig...90L och 3.2kg är ju inte tyngre än en Bora

Jäkligt skön säck
 

avslutad210712

Gäst
Har gått med en 10-dagars tält vandring med en 70-liters Aether där startvikten var 22 kg utan några som helst problem från ryggsäcken.
 
Paran är inte dum....sidofickorna väger 3-400g/st och är på 15L styck om jag inte missminner mig...90L och 3.2kg är ju inte tyngre än en Bora

Jäkligt skön säck

Sidfickorna är tillsammans ca 15L på norröna pararanger. De utanpåliggande kompressionsremmarna sitter i vägen när man vill in i fickan men kan tas bort utan skadliga effekter.

Sålunda moddad väger den 3,6 med fickor. Ok vikt för såpass stryktålig säck.

//J
 
Tack för alla svar! Har prövat flera modeller och tycker Aethern hittills har passat bäst. Finns ingen Argon i butikerna där jag bor tyvärr, så kan inte jämföra dessa. Är det endast stryktåligheten, midjebältet, belastningsförmåga och vikten som skiljer dessa åt? Är passformen identisk?
 
Sidfickorna är tillsammans ca 15L på norröna pararanger. De utanpåliggande kompressionsremmarna sitter i vägen när man vill in i fickan men kan tas bort utan skadliga effekter.

Sålunda moddad väger den 3,6 med fickor. Ok vikt för såpass stryktålig säck.

//J

Kontrollvägde mina sidofickor nu och de vägde 550g tillsammans.
 
Sidofickorna är på 32 liter tillsammans och är tänkta att monteras samma till en "flyktsäck";-)

http://www.norrona.com/Products/0045-00/para-ranger-synkron-Pack-120L

Nej den uppgiften stämmer inte med verkligheten. Ytterfickorna rymmer ca 15L tillsammans.
I jämförelse med t ex Vulcan eller någon av Saccis modernare modeller så är fickorna märkbart mindre.

Iofs praktiskt, det är lätt att fastna i saker om man är bred som en lagårdsdörr i skogen ;).

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fredrikg Lowe Alpamayo 70 - $140, eller Arc'teryx Bora 62 -$190 Transportera 3
Pellepassat Arcteryx Bora 80 eller 95??? Transportera 10
olahan Arcteryx Bora 80 versus Naos 85 Transportera 2
Glännman Arcteryx Bora 95 vs Osprey Argon 110 vs Haglöfs Sumo 95 Transportera 4
robinlu Arc´teryx Bora 80 Transportera 17
pelka Arcteryx Bora 95L Transportera 5
pelka problem med Arcteryx Bora !?? Transportera 11
pelka Kajka 100L VS Arcteryx Bora 95 Transportera 1
Ångström Kajka 75 vs Bora 80 Transportera 16
erikalnervik Arcteryx Bora vs. Norröna Nansen Transportera 4
robjoh08 Användartips Arcteryx Bora Transportera 0
wrendyr Byta Arcteryx Bora strl M till strl L Transportera 2
bredviken Alternativ till Bora 95 Transportera 11
henkealf Arc'Teryx Bora 80 Transportera 4
dextro Osprey/Bora? Transportera 21
hegeland Böja ramen till en Arcteryx Bora?? Transportera 3
hegeland Bora finns numera i två prisklasser Transportera 4
janus82 Skavsår med Arcteryx Bora Transportera 4
fjällbäck Att välja ryggsäck- Ospray - Arc´Teryx Bora - Bergans! Transportera 2
Bengt S Var kan man köpa ryggsäcken Arc´Teryx Bora 80? Transportera 10
utter Arc'Teryx Bora 80 vs Norröna Storen Transportera 4
Arc'teryx Bora 95-80? Transportera 6
Arc'teryx Bora 95-80? Transportera 2
Arc'Teryx Bora 95 ryggsäck? Transportera 1
Sebastian Seek Outside - Unaweep 4800 eller Divide? Transportera 3
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
paddla Osprey, Osprey, Osprey – eller? Bästa ryggan Transportera 11
Vimes Osprey Aether 70 eller 85? (Familjepackning) Transportera 6
Joell Exped Explore 75 eller Thunder 70 Transportera 3
kungjohan Lundhags Dovre eller Gneik Transportera 2
Sigfridsson Osprey Aether 70 eller lättare säck? Transportera 19
Kalle G Ryggsäcksform? Strut eller tub (eller päron)? Transportera 29
JonasPaulsson27 Lundhags 75 V8 eller V12 Transportera 0
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
robert petersson Kajka 75 eller V12 75 ?? Transportera 24
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
mr ling Packlista i excel eller openoffice Transportera 0
Avarage Tält i ryggsäcken eller utanpå? Transportera 44
85662 Vad är viktigast för dig - bra bärsystem eller bra organisation? Transportera 18
såg Vattentät eller en Compressionpåse till mitt nya HB Unna Transportera 1
seasteel Ryggsäcksval - denna eviga fråga - Kajka eller Altra? Transportera 54
Polar300 Är det här en Grönland eller en Alaska? - i FN-blått Transportera 32
Ekoxen Osprey Exos 48 eller 58 Transportera 9
såg Karrimor Sabre 75 eller 80-130 Transportera 0
FlyerSword Crusader stl 3 eller 4 i Stockholm? Transportera 0
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
ViceHövdingen Kajka 100 eller Crusader? Transportera 27
Ankan79 OXO 70 eller SUMO 75 Transportera 11
jotho Ryggsäck 75 eller 90 liter? Transportera 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.