Arc'Teryx Bora 80 vs Norröna Storen

Så har jag äntligen fått testa nya Norröna Storen 90L+. Fick inte testa så mycket för när jag frågade om priset (ca 4000!) och expediten hörde efter så var den ryggsäcken jag provat redan såld. Han hade satt fram den av misstag och packade snabbt ihop den.

Men det lilla jag hann testa den så är jag imponerad av hur lätt bärsystemet var att ställa in. Längden på ryggen gick att ställa in med en knapp. Detta är lättare än ArxTeryx Bora systemet. Storen satt jätteskönt efter lite trixande. Tyckte att den kändes lätt också, iaf jämfört med ArxTeryx. Norröna säcken kändes inte lika svettig mot ryggen dessutom.

Men det konstiga i sammanhanget var att Bora 80 verkade mer rymlig. Någon med en årets modell av Norröna Storen som kan förklara?
Förhoppningsvis så får de in mera säckar under nästa vecka så jag kan testa med grejer i också. Åsikter om årets Storen-ryggsäck mottages varmt.

/Jonas U
 
i Umeå ?

Var det i Umeå på utebutiken eller ?
Frågade oxå om Norrönas säckar där för ett tag sen, och jag har inte sett Storen eller Stetind där på länge så jag blir isåfall glad om de har fått in.

MVH, Mats
 
Utebutiken

Visst var det på Utebutiken i Umeå. Har gått och väntat på den sedan i April. Eftersom Norröna har bytt ut sina säckar och har så bra rykte så går deras säckar som smör i solsken. Notera att Stetind numera är på 75L, så Storen är deras enda riktigt stora säck. Kollade deras hemsida och den är ju säkert inte uppdaterad på ett halvår...

Många har dessutom beställt säcken utan att ens pröva den. Så långt går inte jag, eftersom jag också tycker att ArcTeryx gör hemskt bra säckar. T.ex. skulle jag vilja testa Bora 95, men de vill inte ta in den utan att man lovar att köpa den.

Jag går ju på semester på fredag så jag hoppas att de hinner få in den innan, för då blir det hej då från Umeå på ett tag.

/Jonas U
 
Storen

Provade Storen för ett år sen kanske, och den är väl på 100 liter, eller är den nedbantad till 90 liter ?
Tyckte jag såg nåt om det.
För min del är det ingen panik med ny säck.

Jag har förresten redan lämnat Umeå och är på väg till norska Sunnmörsalpane om några dar och då blir det "bara" dagsturer.Tänkte göra som norrmännen och springa uppför topparna med lätt ryggsäck (kör med Salomon Raidwind multisportrygga).Mkt bra säck förövrigt.

MVH Mats
 
Para ranger

Sen finns det väl en storlek större Para Ranger deras militärsäck!

Jag är sugen på en ny STOR säck som man kan stuva in allt i! Har en gammal Klättermusen Genejs (60-80 l) som är lite för liten när man skall iväg på vissa äventyr!

Jag tror det är samma bärsystem som Storen fast med en större säck! Hör gärna av er när ni har testat för det är Arcteryx /Norröna valet står mellan!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
robinlu Arc´teryx Bora 80 Transportera 17
fjällbäck Att välja ryggsäck- Ospray - Arc´Teryx Bora - Bergans! Transportera 2
Bengt S Var kan man köpa ryggsäcken Arc´Teryx Bora 80? Transportera 10
Retrovirus Arc´teryx Kashmin 52 eller Klättermusen GungnerKev 50? Transportera 3
Lena L Recencion Zpacks Arc Haul Transportera 11
vane505 Bora 80 eller Aether 70 (för backpacking & fjällvandring) Transportera 11
olahan Arcteryx Bora 80 versus Naos 85 Transportera 2
Glännman Arcteryx Bora 95 vs Osprey Argon 110 vs Haglöfs Sumo 95 Transportera 4
pelka Arcteryx Bora 95L Transportera 5
pelka problem med Arcteryx Bora !?? Transportera 11
pelka Kajka 100L VS Arcteryx Bora 95 Transportera 1
Ångström Kajka 75 vs Bora 80 Transportera 16
erikalnervik Arcteryx Bora vs. Norröna Nansen Transportera 4
robjoh08 Användartips Arcteryx Bora Transportera 0
wrendyr Byta Arcteryx Bora strl M till strl L Transportera 2
bredviken Alternativ till Bora 95 Transportera 11
henkealf Arc'Teryx Bora 80 Transportera 4
dextro Osprey/Bora? Transportera 21
hegeland Böja ramen till en Arcteryx Bora?? Transportera 3
hegeland Bora finns numera i två prisklasser Transportera 4
janus82 Skavsår med Arcteryx Bora Transportera 4
fredrikg Lowe Alpamayo 70 - $140, eller Arc'teryx Bora 62 -$190 Transportera 3
Pellepassat Arcteryx Bora 80 eller 95??? Transportera 10
Arc'teryx Bora 95-80? Transportera 6
Arc'teryx Bora 95-80? Transportera 2
Arc'Teryx Bora 95 ryggsäck? Transportera 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.