60L ryggsäck till lång och gänglig

Hej,

Jag är ute efter en ryggsäck för helg till några dagars vandring. Den bör rymma den vanliga utrustingen inklusive tält. Eftersom jag ibland tar med 4-åringen så behöver man packa för 1,25 personer och kan inte leva alltför "lätt". Tror att en smart ca 60-65 liters säck är lagom.

Problemet är att jag är 193 cm lång och rätt smal över axlarna. Är det någon som har ett bra tips på ryggsäck som skulle kunna passa? Jag köper naturligtvis ingenting utan att gå till en butik och prova, men jag värdesätter era erfarenheter och tips högre än säljargumenten på plats.

Tack :)

Jonas

Haglöfs Matrix.
50/60/70 Liter. Största väger 1700gr och har ett hyffsat bärsystem.
Kostar som mest 2000:- tror jag.
50L-varianten är kanske för kort i ryggen för dig trots justermöjligheterna. Dotterns 50l är aningens för kort för mina 195cm.
Det finns bâde dyrare/lättare/bättre/billigare men som helhet är denna OK.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag är själv 189cm lång och ganska smal över axlarna. Köpte en Haglöfs OXO 650 (65 liter) förra året och knallade runt ~1 vecka på kungsleden med den. Vikt från 24kg->19kg. Helnöjd med den säcken. Efter att ha läst en allmän tipstråd på forumet här så använde jag mig av en delad disksvamp att ha mellan axelremmarna och axlarna. Toppentips. Något som jag verkligen uppskattar med OXO'n är att det går att öppna "magen" på den. Oxons möjligheter att "spänna åt remmar" passade _mig_ perfekt - så jag är supernöjd. När jag var ute o letade säck så var det inga problem att låna hem och testa den med egna saker (och lite mer realistiskt än att stå i butik i 5 minuter med 3 kg i säcken ;-))

Tack

för era tips. OXO hittade jag på addnature.com för 1979:-, så nu ska jag ner på stan och bara få det bekräftat att den verkar hålla måttet :)
/Jonas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips