Tält för ensamvandrare?

Jaha, så nu har jag plötsligt påstått detta. Konstigt, det kan inte jag påminna mig.

Det måste väl bero på den där sakligheten.

Jag kan i alla fall säga en sak. Jag har typ läst alla recensioner och trådar som går att läsa på nätet om Akto, Laser och Ringstind vilka alla på pappret är ganska likvärdiga.

Rent generellt får Akto uteslutande bättre omdöme. Det går inte att frångå att akto är ett fyrsäsongstält och laser inte.

Da far val jag paminna dig. Du refererade till en recension av Laserlite och skrev:
"ungefär samma storlek och vikt"

Men, slutligen har du fatt till ett sakligt argument. Det ar riktigt att Akto ar mer av ett fyrsasongstalt, om an inte ett fullvardigt vintertalt, an Laser. Sa om man ar ute efter
att ha ett enda talt, som skall fungera dragligt pa vintern och
bra pa sommaren, da ska man valja Akto eller Ringstind, inte Laser.

Om man daremot haller sig till tre sasonger, eller behover ett fullvardigt vintertalt, eller kan tanka sig olika vinter- och sommartalt, sa kvarstar Laser som ett gott alternativ, pga battre utrymme till
mindre vikt.

Detta ar helt i linje med det jag hela tiden havdat - Akto, Laser och Laserlarge ar alla dugliga talt,
vart och ett med sina fordelar och nackdelar.

- Erik
 
Mest för att bland annat du just nu inte kan göra annat än att gång på gång anklaga alla som gillar Hilleberg för att vara osakliga. Men visst, om du ser det som sakligt så har vi inte mycket att säga varandra. Jag lämnar nu den här diskussionen.

Eftersom jag flera ganger skrivit att Akto ar ett bra talt, torde jag val sjalv tillhora dem som gillar
Hilleberg.

Daremot tycker jag det ar osakligt att referera till en recensioner av ett helt andra talt for att kritisera Laser, liksom att referera till rykten, liksom att kalla folk for muppar. Om du ser sadant som sakligt sa haller jag med om att vi inte har sa mycket att saga varandra.

- Erik
 
Da far val jag paminna dig. Du refererade till en recension av Laserlite och skrev:
"ungefär samma storlek och vikt"

Men, slutligen har du fatt till ett sakligt argument. Det ar riktigt att Akto ar mer av ett fyrsasongstalt, om an inte ett fullvardigt vintertalt, an Laser. Sa om man ar ute efter
att ha ett enda talt, som skall fungera dragligt pa vintern och
bra pa sommaren, da ska man valja Akto eller Ringstind, inte Laser.

Om man daremot haller sig till tre sasonger, eller behover ett fullvardigt vintertalt, eller kan tanka sig olika vinter- och sommartalt, sa kvarstar Laser som ett gott alternativ, pga battre utrymme till
mindre vikt.

Detta ar helt i linje med det jag hela tiden havdat - Akto, Laser och Laserlarge ar alla dugliga talt,
vart och ett med sina fordelar och nackdelar.

- Erik



Nej jag nämde laser men använde lite snabbt sökfunktionen så länken blev fel.

Men jag servade herrn med nya länkar men de var uppenbarligen inte intressanta. Inte oväntat direkt....

Du verkar fortfarande inte riktigt fatta att recensionerna på nätet i alla fall är bättre för Akto. Det finns massor. Folk är väldigt nöjda, här på utsidan har akto 4,5/5.

Men du kan fortsätta hävda annorlunda i all evighet. Jag tänker dock inte bemöta det mera.
 
.../ Tältet kommer att användas i både låglands- och fjällterräng, vår-sommar-höst. Det ska vara rimligt rymligt för en person i innertält och helst tillräckligt stor absid för att kunna få in ryggsäck (ca 70 l) åtminstone i "nödfall". Det ska inte vara några problem att kunna sätta upp ensam, helst också en typ som kräver så få markpinnar som möjligt. Vikt helst max 2 kg. Finns det något sådant?/...
Kul tråd det här |-) Jag har ensamvandrat med ett gammalt ryggåstält och sedan med ett hilleberg Namatj. Stor, säker, hållbar och tung men det var inte jämförelsevis så tungt när jag köpte den 1992. Med de behov jag har nu är en Namatj lite overkill för mig. Nu har jag gett bort den och skall köpa mig ett nytt.

Jag vill ha ett 3-säsongs tält som skall rymma två, vara rymligt för en och vara så lätt som möjligt. För mig är tältet bara ett ställe där jag sover över natten och som i nödfall kan ge mig skydd för regn och dåligt väder.

Nallo 2 1,9 kg 4980:-
Helsport Ringstind 2 1.75 kg 4159:-
Terra Nova Laser 2 1.19 kg 3560:-
Akto 1p 1,2 kg 3780:-

Jag tror valet kommer att bli Laser för att pris, storlek och vikt är avgörande inte hur många som har tältet här på utsidan. Om man går efter ratingen på findmeatent.com skulle man som ensamvandrare välja Helsport Ringstind 10/10 är väl inte så dåligt.

Hos fjäderlätt finns ju lite tips - 3 för 3 - för lyxboende
 
Nej jag nämde laser men använde lite snabbt sökfunktionen så länken blev fel.

Men jag servade herrn med nya länkar men de var uppenbarligen inte intressanta. Inte oväntat direkt....

Jo, de var intressanta, men eftersom Akto fick betyg 4/5 och Laser 4/5 sa hade jag inte sa mycket att invanda mot dem.

Du verkar fortfarande inte riktigt fatta att recensionerna på nätet i alla fall är bättre för Akto. Det finns massor. Folk är väldigt nöjda, här på utsidan har akto 4,5/5.

Men du kan fortsätta hävda annorlunda i all evighet. Jag tänker dock inte bemöta det mera.

Okej, da upprepar jag min tes for fyrahundrafyrtioelfte (nastan) gangen: Akto ar ett bra talt, men det ar Terra Nova ocksa. Att Akto far bra recensioner pa Utsidan ar saledes varken nagot jag
sager emot eller ar forvanad over.

- Erik
 
klipp

Jag vill ha ett 3-säsongs tält som skall rymma två, vara rymligt för en och vara så lätt som möjligt. För mig är tältet bara ett ställe där jag sover över natten och som i nödfall kan ge mig skydd för regn och dåligt väder.

Nallo 2 1,9 kg 4980:-
Helsport Ringstind 2 1.75 kg 4159:-
Terra Nova Laser 2 1.19 kg 3560:-
Akto 1p 1,2 kg 3780:-

klipp

Rymmer Akto 2? Tja, finns det hjärterum finns det väl stjärterum antar jag. :) Men då kanske de där små Terra Nova Laser varianterna (Competition och Photon tror jag de heter) borde vara intressanta också. Själv kommer jag nog att gå ner från mitt 10 år gamla Nallo2 till ett lättare enmans till nästa år. Skulle vara skoj om man kunde få se ett TN tält någon gång. 3500:- osett känns lite nervöst tycker jag. Vet du något om dem mer handfast?

Mvh
Peter P.
 
Vet någon något om Mountain Equipments AR Ultralite tält? 2-personers tält för 1470 gram och 2895:- med 2 absider verkar inte tokigt? Finns ju i 1-personers variant också.

Mvh
Peter P.
 
Vet någon något om Mountain Equipments AR Ultralite tält? 2-personers tält för 1470 gram och 2895:- med 2 absider verkar inte tokigt? Finns ju i 1-personers variant också.
På addnature har de fått recension att innertältet hänger ner...annars verkar de väl ok.
Men jag sitter och tittar på Big Sky Evolution,
Big_Sky_Evolution_2P_rev_D_preproduction_2006_06_046_svga.jpg

http://www.bigskyinternational.com/SummitShelters/SummitEvolution2Pdetails.htm
och Big Agnes Seedhouse SL,
tent-shsl-ff.jpg

http://www.bigagnes.com/str_tent_series.php?id=shsl&PHPSESSID=b16e924ba81068fe37fddaafc56129e5
vilka jag tycker verkar intressanta - lätta, går att använda utan inner-/yttertält.
Enda nackdelen med bla Evolution är att det verkar besvärligt att sätta upp med yttertältet monterat och att yttertälten inte går att få ned mot backen.
Synpunkter?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Katti83 Ensamvandrare i behov av tält Bo och sova 46
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.