Tält för ensamvandrare?

Nu har jag betämt mig och det blir tält och skydd i tre nivåer.

1. Standard. Hilleberg Nallo Röd. 2,1 kg
Den är stor nog för två personer och kan användas som lyxboende av en. Står nog pall för det mesta även för de som hoppar fallskärm över nordpolen.​
2. Lätt. Hilleberg Rajd 950 g.
En lyxtarp för en eller två personer. Vikten är försumbar men den kan jag bara använda på sommaren men inte ta med till nordpolen.​
3. Ultra Lätt. Rab Survival Zone 450g
Ett komplement till min Rab Quantum topbag 430 g och som tak min tarp i 179g​

Priset:
Nallo 4585 kr
Radj 3.280 kr
Rab Survival Zone 750 kr
Summa: 8615 kr

Det kostar att ligga på topp.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Bakgrundsinformation och kuriosa: Jag använder nu ett tält jag lånar av min far. Det är ett Fjällräven (jag tror modellen hette Thermo G66), ca 35 år gammalt. Det måste ha varit något alldeles särskilt på den tiden, fr.a. viktmässigt:

Men du,
Varför inte Fjällrävens G-66 Thermo (1700gram) som du har , på dina ensamturer det har jag haft o det funkar bra
Fanken bilden försvann...

Senast ändrad:
Här är en bild, är det ng som har varianten med förlängd absid vill jag köpa det tältet

Bilagor

• G-66 thermo.jpg
    G-66 thermo.jpg
    26.4 KB · Visningar: 986
Fick precis hem ett Terra Nova Laser. Satt upp det i trädgården. Mycket lättuppsatt och hyffsat stabilt. Satte dit extra stormlinor på dem ställen det fanns öglor för dessa. Det enda som gör mig lite osäker är tältpinnarna som i det närmaste ser ut som tjockare ståltråd. Bytte ut dessa mot grövre i ändarna där belastningen är högre. Detta verkar vara ett lätt och mycket dugligt tält. Jag återkommer med mer info när jag testat det lite hårdare under 2 veckors tältande i kebenekaise-området. Håll till godo.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips