Placering av tält och liggunderlag

Eftersom min nuvarande säck (liksom min förra)
har fästen i sidorna är det naturligt för mig
att packa mitt tält och min madrass
på vardera sidan.

Tältet ska givetvis ut först
när jag slår läger; det är också den detalj
jag packar sist, efersom det är den enda jag inte
kan packa när jag är kvar i tältet!
Samtidigt kan jag under etapp ha lätt tillgängligt
sådant som jag kan behöva; mellanmål (jag äter
aldrig lagad mat under etappen), toapapper,
jacka och byxor om de är varmt - det kan bli
kallare, regnkläder i lockfickan.

I övrigt grubblar jag inte mycket över hur jag packar,
som man tydligen ska. Jag bara vräker ned allt på morgonen, som det faller sig. Jag bär inte så mycket att det spelar så stor roll, inbillar jag mig.
 
Regnskydd

Min fråga är vad ni har för regnskygg som klarat rygga och ett liggunderlag på utsidan. Måste bli ett otroligt vindfång.
 
Re: Regnskydd

2004-06-16; sa:
Min fråga är vad ni har för regnskygg som klarat rygga och ett liggunderlag på utsidan. Måste bli ett otroligt vindfång.
Förstår jag frågan rätt? Inte för att det blåser särskilt
ofta på mina turer, men vad madrassen har med saken att göra inser jag inte - den står lodrätt utmed ena sidan.


Frågan om regnskydd (menar du väl?) kan jag iaf besvara:
min ryggsäck är vattentät.
 
Re: Regnskydd

2004-06-16; sa:
Min fråga är vad ni har för regnskygg som klarat rygga och ett liggunderlag på utsidan. Måste bli ett otroligt vindfång.

Jag har ett regnskydd från Haglöfs. Jag tror det finns (eller har funnits, allt bra från Haglöfs verkar försvinna ur sortimentet) i olika storlekar. Mitt täcker utan problem hela min Alaska med tält och liggunderlag längst upp på ryggsäcken. Drar man åt ordentligt blir det inte värra vindfång än själva ryggsäcken.

Mvh
Peter P.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.