Placering av tält och liggunderlag

Tjena,
Ska ut på första vandringen med övernattning nu till helgen och har funderat lite på hur man ska placera olika saker i ryggsäcken för att packa "optimalt". Framförallt; Var brukar ni placera tältet och liggunderlaget?
Jag har en Haglöfs Sec Track 65 om det är av intresse!
Den är väl likadan som en "vanlig" Sec 65 förutom att den har en extra borttagbar ryggsäck på utsidan.

Tacksam för tips!
MVH
Anders
 
Vad har du för tält och liggunderlag?
(Deras packbarhet påverkar ju valet av packlösning)

Själv lägger jag tältet i säckens "hjärta", eftersom tältet inte åker ut förrän hela säcken töms.
Under käk och kök, ovanpå kläder och sovsäck, alltså.
Ett tips vad gäller tältet är att packa eventuella bågar separat. Ställ dem i säcken och packa resten av tältet i packpåsen (ett välkomprimerat tält tar ungefär lika stor plats som en sovsäck).

Liggunderlaget spänner jag på utsidan (stående) om det är cellplast, eftersom jag då räknar med att använda det vid rast.
Är det självuppblåsande kan det packas i säcken (man kan till exempel göra en cylinder av det och packa resten av säckens innehåll i den) eller spännas platt utanpå.
Är det ett pyttelitet uppblåsbart underlag får det plats intill tältet i ryggsäckens mörka djup.

Bara att välja den lösning som du känner för (du lär få fler tips) ;)
 
Jag ställer packpåsen med tältet mot ena sidan i ryggsäckens största packutrymme. Resten av säcken packar jag så att vikten blir ungefär lika på båda sidorna. Man försöker ju att få det som är tungt högt upp och nära ryggen, men det är nästan viktigare är att man hittar ett bra "system" som man trivs med tycker jag. För min del innebar det sist att jag packade 5kg mat längst ner i ett eget fack, istället för att pilla med det i det stora facket. Jätteskönt och fungerade bra!

Mitt tips är alltså att packningen först och främst ska vara logisk och väl fungerande. Saker man behöver under dagen ska vara lätta att komma åt. I allt detta funderande bör man försöka hålla ryggsäcken i jämvikt och gärna ha tyngre saker långt upp, men funktionen är för mig det viktigaste.
 
Liggunderlag var det ju också en fråga om såg jag nu..

Jag har ett exped downmat 7 som är mycket litet ihoppackat. Jag har sovsäck och detta liggunderlag stående på botten av stora facket, bredvid tältet. Ovanpå sovsäck och liggunderlag har jag kläder i en dry foldbag, gas, kök, och en packpåse med alt ifrån lekuplast till tvål och annat småplock. Även godis ligger långt uppe tillsammans med förstärkningsplagg, mössa och vantar.

I den nedersta avdelningen har jag som sagt mat.

I topplocket har jag karta, kompass, sittunderlag, första hjälpen, godis, liten diodficklampa, visselpipa, penna och myggnätshuva.

I ett ytterfack har jag dagens mat redo tillsammans med lundhags vadare, lägerskor, överdragsbyxor mm.
 
Nordesjö; sa:
Själv lägger jag tältet i säckens "hjärta", eftersom tältet inte åker ut förrän hela säcken töms.

Jag vill ha tältet lättillgängligt eftersom det är det första som åker upp när man kommit fram till nattplatsen. Är alltid trevligt att kunna packa upp resten av säcken i tältet om det är dåligt väder. Är även ganska skönt att snabbt kunna få upp tältet om det är dåligt väder när man ska luncha (speciellt under fjällturer).
 
Jag har en tvådelad säck där mat kök och annat förvaras längst ner. Därför hamnar tältet högst upp eftersom det skall upp INNAN ryggsäcken töms på sitt innehåll. Fetbra om det regnar ;-) Tälbäögar sitter nedstuckn i sidan. Liggunderlaget sitter remmat bak på ryggsäcken, ett ThermaRest Z-lite
 
Visst är det mycket en smaksak, vilket ger trådstartaren möjlighet att hitta sin egen lösning.

Min tanke är att det ungefär går 1 "tältet måste upp först" på 10 "käk och kök måste upp först".
Jag slipper gärna lyfta bort tältet varje gång jag ska ha rast.
Det går också att packa så att tältet står i säcken och kan dras ut "förbi" övrig packning.

Men när jag skaffar nytt tält kommer det vara så litet så att det inte längre spelar nån roll var det ligger :D
 
i ryggan eller utanpå...

Var tältet hamnar beror mycket på hur mycket annat man har med sig. Nu under semestern var jag och gick på Gotland (Visby upp till Fårö och runt där, sedan ner till Slite över till Visby igen och ner till Tofta och åter Visby) då hade jag tältet (Vaude taurus 1) i ryggan (Ferrino overland 80+10) och liggunderlaget (Thermarest) under ryggan.

Förra året var jag uppe och vandrade och fiskade runt Valsjöbyn i jämtland då hängde tältet också under ryggan för man hade släpat med sig så mycket mer tex fiskeutrustning, vadarstövlar, ylletröja mm.

Är jag och fiskar över helgen med mycket lite packning då hamnar tillockmed liggunderlaget i ryggan.

Vad jag således kan sammanfatta hur jag packar är beroende på vad jag ska göra och hur mycket jag behöver ha med mig.
 
Visst är det en smaksak hur man packar, och smaken kan ju också skifta.
Jag har en tvådelad säck och föredrar att ha tältet i bottenfacket. Bågarna har jag fastspända på sidan av säcken. Jag vill kunna snabbt komma åt tältet utan att öppna huvudsäcken. I huvudsäcken, som jag "fodrat" med en plastsäck", ställer jag mitt hoprullade ThermaRest
utmed ena sidan. Utmed andra sidan står ett hoprullat
7 mm liggunderlag (ÖB) och mellan liggunderlagen packar jag övrigt. Maten lägst ner, MEN mat för dagen och köket ligger överst.
/ Bertil
 
Tack för alla svar.
Hade inte ens tänkt på att man kunde ta ut bågarna och ha själva tältet för sig.
Denna gång ska jag låna tält och har inte hämtat det ännu, så tyvärr vet jag inte riktigt vad det är för nåt. Nu har jag iaf flera uppslag. Tack!
Fortsätt gärna lägga upp era tips!
 
Nordesjö; sa:
Visst är det mycket en smaksak, vilket ger trådstartaren möjlighet att hitta sin egen lösning.

Min tanke är att det ungefär går 1 "tältet måste upp först" på 10 "käk och kök måste upp först".
Jag slipper gärna lyfta bort tältet varje gång jag ska ha rast.
Det går också att packa så att tältet står i säcken och kan dras ut "förbi" övrig packning.

Men när jag skaffar nytt tält kommer det vara så litet så att det inte längre spelar nån roll var det ligger :D

Jag kör tält högst upp = tältet ska alltid kunna komma upp först, om det krävs ;).

Liggunderlag rullat på utsidan av ryggan = inget vindfång.

Dagens mat ligger i locket tillsammans med varmvatten alt möjlighet att koka varmvatten, regnkläder och likaså = jag behöver aldrig rota inne i säcken under dagen = såååå skönt om det är tjurväder.

edit: är nog alltid lite vinteranpassad i mitt packningssätt, för oftast är det ju inget problem att öppna säcken på sommaren. Men detta med att tältet alltid ska ligga högst ruckar jag inte på. Dessutom är tältet den tyngsta prylen jag har...

//J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.