Packa liggunderlag

Är det bara jag som har problem med att packa liggunderlag. Jag gillar inte termarest osv om man inte paddlar för då kommer de till sin rätt.

Hur packar ni ett vanligt liggunderlag på ryggsäcken. Att få det att sitta på en ramryggsäck är busenkelt men på dessa mjuka kondomer som man har idag ???
 
Spänn fast liggunderlaget bak på ryggsäcken. Det brukar alltid finnas div ställen att fästa i. Sätter man fast det lodrätt så kan det användas som stöd så att ryggsäcken kan ställas fritt på marken. Utanpå ryggsäcken är det dessutom lätt åtkomligt vid rast et c. Och man kan öppna topplocket utan att flytta på liggunderlaget.

/Håkan
 
två idéer

Använde en Haglöfs Skarja tidigare och det var inga problem, det som inte rymdes i säcken hängde man på ramen... Men har nu i våras skaffat en av dessa "mjuka kondomer" och fick samma problem, till en början i våras satte jag liggunderlaget på topplocket, det fanns elastiska snoddar de var lite för klena för att hålla fast liggunderlaget med en sovsäck inrullad i men med hjälp av en spännrem gick det att dra fast bra i en lyft öggla samt ett extra fäste jag sydde dit, enda problemet är att det blir bökigare och komma åt toppfickan och att komma in i säcken.

Den andra idéen jag kom på var när stadium hade vårrea, 1 st uppblåsbar Everest 6 kanalig luftmadrass och en ganska kompakt pump, det gick på mindre än 150 pix och klart värt pengarna (jag kommer kanske att säga annat när pumpen ger upp ute i busken eller madrassen börjar läcka mitt i natten) och nu kan jag knöla ner "allt" i säcken
 
Håller med Håkke (nu igen), rulla ihop det och dra en (eler två) elastisk snodd runt. Jag brukar sen dra ryggsäcksremmarna bakpå i ett kryss över liggunderlaget. Enkelt, snabbt.

/ G
 
tigertamjaren; sa:
Håller med Håkke (nu igen)
Det var nära att jag höll på att spåra ur diskussionen när jag läste det där... :)

Det finns ju de ägare av (Vulcan-)ryggsäckar som ständigt och jämt sätter saxen i ryggsäcken för att på så sätt kapa ytterligare några gram på packningen. Frågan är ju hur man fäster ett liggunderlag utan hålband et c. Men om man är så extremt viktmedveten så kanske man lämnar liggunderlaget hemma och låter packtowlen dubblera som sovunderlag?

/Håkan
 
Jag brukar fästa mitt med två extra remmar under den 'mjuka kondomen'. Har satt några extra remfästen i de ordinarie remmarna för att fästa extraremmarna i. Funkar busbra.

/p-a
 
tigertamjaren; sa:

Samma här. Köp en längd elastisk snodd och fäst i ett kryss eller så på ryggsäckens baksida. Där kan man sen fästa liggunderlaget (lodrätt), regnjacka och annat man vill kunna komma åt.

Ett "vanligt" ihoprullat liggunderlag kan kanske bli lite fippligt att hålla på plats, men om man viker i lagom stora längder (som vissa av oss gjorde i lumpen för att fästa på 35-literssäcken) blir det platt och fint. Om det nu är ett problem.
Jag kör med z-rest, och då passar det perfekt att vika stapeln på mitten så att den blir dubbelt så bred men hälften så tjock.

Vill man inte ha underlaget på utsidan kan man stoppa ner den i säcken som en tub, i vilken man sen trycker ner resten av packningen.
 
Samma här. Köp en längd elastisk snodd och fäst i ett kryss eller så på ryggsäckens baksida. Där kan man sen fästa liggunderlaget (lodrätt), regnjacka och annat man vill kunna komma åt.

>> Men hur gör du med regnskyddet ??

Vill man inte ha underlaget på utsidan kan man stoppa ner den i säcken som en tub, i vilken man sen trycker ner resten av packningen.

>> Funkar säkert bra men det jag först vill ha ut på en rast är liggunderlagt. Det är ju allltid sol !!!
 
2004-06-16; sa:
Samma här. Köp en längd elastisk snodd och fäst i ett kryss eller så på ryggsäckens baksida. Där kan man sen fästa liggunderlaget (lodrätt), regnjacka och annat man vill kunna komma åt.

>> Men hur gör du med regnskyddet ??
Mitt regnskydd räcker precis till för att rymma ryggsäck och liggunderlag bakpå. Kolla om det funkar. Om inte köp nytt regnskydd.

/Håkan
 
På min Vulcan har jag fäst två extra spännremmar med snabbkoppling, i hällorna bakom sidofickorna. Spänner då fast liggunderlaget lodrätt på säcken enligt nämnda krysset. Haglöfs största regnskydd täcker rubbet. Använder två resårsnören för att spänna fast regnskyddet om det blåser.

Raskesven
 
2004-06-16; sa:
>> Men hur gör du med regnskyddet ??
...

>> Funkar säkert bra men det jag först vill ha ut på en rast är liggunderlagt. Det är ju allltid sol !!!

Men hallå, om det alltid är sol, vad ska du då med regnskydd till???

/ G (som inte kör med något löst, vindfångande regnskydd utanpå utan med en traditionell svart sopsäck inuti.)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.