packa rätt?

övning ger färdighet

Vad är problemet? Får du inte plats, hittar du inte grunkorna eller får du obalans?

Prova dig fram, huvudsaken är att det funkar för dej. Det finns några tumregler men det mesta är sunt förnuft. Lägg tunga saker mitt i och nära ryggen. Håll ihop utrustning som hör ihop och ta inte med dig mer än du behöver. Lägg det som du kan tänkas behöva under dagen så du kommer åt det utan att tömma säcken.
Tyngdpunkten kan gärna vara hög på vanlig vandring förslagsvis lite lägre vid skidåkning.

Personligen använder jag en hel del påsar och burkar för att hålla ordning på prylarna.

Lycka till

Bengt
 
Jag brukar ha kläder etc i botten, sedan mat och vatten lite längre upp. Sjukvårdslåda och vindskyddet längst upp, i sidofickor ligger lite olika. Sovsäcken hänger underst och på lockets remmar sitter liggunderlaget.
Jag har inte obalans vad jag vet. Och inte heller har jag svårt att hitta, det som jag vill ha med mig får plats, även när jag tar med mig "för mycket", det är kläder + mat som tar störst plats. Jag har en Lundhags© V8 60Liters.
Jag frågade mest för att jag tror jag kan göra packningen mer effektiv om jag fick ett par råd och tips om hur man kan komprimera saker och ting.

MvH Holm
 
OK nu är jag med

Jag använder kompressionspåsar till sovsäck och tält. Kläder packar jag vanigtvis i plastpåsar som sedan fyller ut hålrummen mellan dom större "paketen".
Sovsäcken och liggunderlaget (självuppblåsande) ligger i botten. Ovanpå kommer tält och mat. Maten lägger jag oftast i 2l "glassburkar". Överst ligger förstärkningsplagg och kaffepannan (med kaffet i) och det jag tänkte äta till lunch. I den ena sidofickan (som är ganska stora på en Victor 60/70) har jag vatten (oftast en tvåliters Platypus med slang), i den andra har jag kök och bränsle. Såg, kniv, kåsa, bestick och pannlampa får dessutom också plats i sidofickorna.
I locket har jag första förband, necesär och nödasken.

Tack vare kompressionspåsar och glassburkar kan jag hålla volymen någolunda konstant även nar jag ätit ur hela säcken. Nackdelen är naturligtvis att det väget lite extra.

F...n vad jag blev sugen på att campa!


Bengt
 
Var ute i helgen ska iväg om tre veckor igen, tänkte testa att packa på "ett annat sätt". Även om det jag använder nu funkar. Min sovsäck är gigantisk, så den tar upp hela botten facket, det när jag har komprimerat den till max.
Har testat det med påsar, men jag är inte så tålmodig, men att ha maten i glassboxar lät bra! Ska testa det. Tackar för ditt svar.

MvH
Medlem i "Schnyggingarna" Backa PScout 2
Alexander Holm
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.