Att packa en rygga

Går och spanar på lämpliga ryggsäckar inför en veckas fjällvandring i sommar (och såklart övriga små utflykter under året!). Men det är, som allt annat när det gäller friluftsutrustning, en djungel av siffror, kilon, litrar, finesser, bärsystem och recensioner.

Nu till frågan: De här "ramlösa" ryggsäckarna, i stil med GoLite Jam2 och Granite Gear Virga skall ju packas med omtanke för att inte hänga som en sopsäck på ryggen. Men hur?! Använder man tältpinnarna för att styva upp ryggen, eller hur gör man egentligen? Är det svårt att få till det bra? Kan ju nämna att totalvikten på grejerna antagligen kommer hamna runt 14-17 kg. Eller är det bättre att satsa på en vanlig säck med inbyggd ram men som väger lite mer?
 
Jag har själv en GoLite Pinnacle. Denna är ramlös och skall packa på det sättet som du nämner.
Vad innebär detta då?
Jo det är inte konstigare än att du packar säcken med stadga genom att använda förslagsvis ditt cellplastliggunderlag.
Spana in fjäderlätt för att få lite mer tips. Där kan du läsa mer. Jag vet dock inte exakt var.

Själv föredrar jag att göra en sk tub med mitt liggunderlag. Jag tar alltså mitt cellplastsliggunderlag och rullar ihop det och stoppar i det i ryggsäcken och låter underlaget ligga mot ryggsäckens ytterväggar så det bildar en tub.
Inuti denna tub lägger jag sedan mina övriga grejer. Mina eventuella tältpinnar lägger jag utanför liggunderlaget mot ryggen, mest för att det är där dom får plats utan att vara i vägen.

Denna konstruktion passar mig alldeles utmärkt upp till 20kg.

Dock så har denna princip en stor nackdel och det är den att cellplastsunderlaget inte kan användas under pauser m.m eftersom det därmed innebär att man får tömma hela ryggsäcken. Detta har jag löst genom att ha med mig ett speciellt sittunderlag på 40g.

//Peter
 
Går och spanar på lämpliga ryggsäckar inför en veckas fjällvandring i sommar (och såklart övriga små utflykter under året!). Men det är, som allt annat när det gäller friluftsutrustning, en djungel av siffror, kilon, litrar, finesser, bärsystem och recensioner.

Nu till frågan: De här "ramlösa" ryggsäckarna, i stil med GoLite Jam2 och Granite Gear Virga skall ju packas med omtanke för att inte hänga som en sopsäck på ryggen. Men hur?! Använder man tältpinnarna för att styva upp ryggen, eller hur gör man egentligen? Är det svårt att få till det bra? Kan ju nämna att totalvikten på grejerna antagligen kommer hamna runt 14-17 kg. Eller är det bättre att satsa på en vanlig säck med inbyggd ram men som väger lite mer?

Det skulle jag göra när man börjar närma sig 20 pannor. Tänk på att mycket av vikten av ryggan inte känns då den sitter mot kroppen. Det är upplevelsen som är viktig.
 
Det finns ju även säckar med invändig ram och ganska tjocka vävar etc, men som sparar vikt på enkel design och avskalade, fasta bärsystem. Måhända en kompromisslösning för de som inte vågar släppa sargen och sväva ut på lättviktsrinken, men en viktbesparing är det ju jämfört med säckar med justerbar rygglängd, många öppningar, fickor och lösningar.
 
Det skulle jag göra när man börjar närma sig 20 pannor. Tänk på att mycket av vikten av ryggan inte känns då den sitter mot kroppen. Det är upplevelsen som är viktig.

Håller med plus att en "lättviktsrygga" knappast lär hålla speciellt länge om man lastar för tungt, den lätta vikten måste ju innebära en betydligt vekare konstruktion !
 
Håller med plus att en "lättviktsrygga" knappast lär hålla speciellt länge om man lastar för tungt, den lätta vikten måste ju innebära en betydligt vekare konstruktion !

Naturligtvis är det så att en lättviktsrygga syftar till att bära lättpackning.
Så länge man gör det och inte misshandlar ryggsäcken så kommer den hålla precis lika länge som någon annan ryggsäck.
//Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LightDan Packa ryggan med tunga saker högt upp - varför? Transportera 26
MS Frog Packa "lätt ryggsäck" Transportera 1
desireman Hur ska man packa en ryggsäck? Transportera 10
pelka Packa tält i ryggan! Transportera 9
Thavox Att packa tält... Transportera 10
XPAT packa ryggsäck Transportera 4
2004-06-16 Packa liggunderlag Transportera 62
pzye Packa ryggsäck Transportera 3
Scout^ Packa vattentätt? - Paddling Transportera 7
mgullo Packa Haglöfs Alaska Transportera 4
Scout^ packa rätt? Transportera 4
KAn någon förklar fördelarna med att packa utanpå ? Transportera 23
Ekorre Finns det någon större Fjällräven-rygga i #630-färgen? Transportera 9
Kimkim Lätt rygga i liten storlek 35-55L Transportera 15
Ratatoskr Rygga till "lätt" vandring i Alaska med kamerautrustning Transportera 10
danielm71 Rygga Transportera 6
DoktorGlas Identifiering gammal rygga Transportera 0
Lico Weekend rygga? Transportera 8
jonas72 ny rygga 50-60 liter Transportera 7
B.M.F Tips på enkel och tålig ca 30L rygga för lång person Transportera 7
Tomas J Höftbälte på liten rygga? Transportera 12
såg nån som har bra tips på en rygga med flera ändamål. Transportera 4
Baslägerliv Lätt rygga Transportera 17
Fettotvandrar Tankar om rygga för en ny vandrare Transportera 14
brillone Nikkaluokta - Saltoluokta rygga Transportera 2
oddput Lågprisutrustning: Biltemas 65 L "Hikerryggsäck", Rygga eller reservdelslager? Transportera 13
akta Rygga ca 35 liter med många fickor? Transportera 9
utemänniska 70 liters rygga för tjejer? Transportera 1
ctve8n Ny rygga 70 liter Transportera 18
hallonraden rygga Transportera 5
kakapo Erfarenheter av Snigel design-rygga? Transportera 3
Iggle hur stor rygga? Transportera 12
Haddock Volym på arméns Haglöfs-rygga? Transportera 17
Martin Fjäderlätt En bra rygga är allt man behöver. Transportera 11
bushmaster84 rygga Transportera 7
aiken rygga för lätt vandring? Transportera 30
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
niben handla rygga för andras pengar Transportera 18
sverastian fin rygga med 40% rabatt Transportera 0
lars11 picknick-rygga? Transportera 2
Carl_Z Stor rygga Transportera 12
peringen Rätt rygga på Thailandluffen Transportera 4
rygga som funkar på flyg/tågluff/kånka på? Transportera 6
snurpen BRA 35-45L RYGGA? Transportera 4
Berjan Rygga för dagsturer! Transportera 9
ERI Alltid svintung rygga! Transportera 5
modan Rygga för dagsturer Transportera 4
T N F rygga Transportera 3
Haglöfs Rygga ! Transportera 5
Viken "hydration-rygga" ska man välja ? Transportera 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.