Packa Haglöfs Alaska

Hejsan,

Jag har en Haglöfs Alaska som jag på det stora hela trivs mycket bra med. Men jag har ett problem och det är att jag aldrig kommit på något riktigt bra sätt att packa den. Det brukar bli små variationer från gång till gång. Dels blir jag aldrig nöjd och dels hittar jag ofta inte saker jag vill ha på första försöket (extra knepigt när det är mörkt) eftersom jag inte lärt mig ett speciellt system. Kan någon bidra med tips så vore jag tacksam. Kanske någon till och med har ett packschema beskrivet / avbildat på sin hemsida eller i någon utsidan-tråd jag inte kunnat hitta?

Saken är den att jag tycker att nedre delen av huvudsäcken är för "grund", d.v.s avståndet från ramen till säckens ytterkant är för litet. Jag brukar envisas med att ha köket där (kanske redan det är helt fel?) och då måste jag ställa det på högkant inne i säcken. Ihop med köket vill man ju gärna ha bränsle, vatten och mat och vips så har det bulkat upp halva säcken invändigt. Anledningen att jag har köket där jag har det är främst att det är så enkelt att öppna den stora öppningen till nederdelen av huvudsäcken under matpauser.

Ovanpå säcken har jag en stor vattentät Ortliebpackpåse ("kanotsäck" tror jag de kallas). I den har jag rullat mina två liggunderlag samt att jag får ner sovsäcken däri. Funkar i och för sig ganska så bra men ekipaget blir både brett och högt. Borde gå att lösa smartare.

Direkt under huvudsäcken brukar jag spänna fodralet med mitt lilla 2-kilos kompakttält. Det är det enda jag tycker funkar riktigt bra. Det stjäl ingen plats inuti något fack och tar just inte upp något markant utrymme från något annat viktigt heller.

Den nedersta sladdriga packpåsen har jag aldrig kommit på något riktigt vettigt användningsområde för. Jag har funderat på att byta ut den mot en 35-liters dagturssäck istället - vilket skulle ge extra stadga och flexibilitet. Andra har säkert gjort liknande...

Hoppas att någon mer erfaren Alaskaanvändare förstår mitt "halvflummiga" (?) problem och kan bidra med några råd.

Hälsningar,
# Magnus
 
Vänd!

Jag tycker det verkar som om du packar upp-och-ner -- lätta saker på toppen och tunga i botten.

Förr i tiden vandrade jag med Alaska - och med reservation för att jag inte vet vad du har för grejer skulle jag kanske packa såhär:

Sladdriga påsen längst ned: sovsäck och liggunderlag (fast ett liggunderlag på utsidan kan vara bra för rasterna).

Bottenfacket: förstärkningsplagg.

Huvudfacket, uppifrån och ned:
Kök (ofta tungt)
Käk (ofta tungt)
Tält (det verkar ju vara ett litet)
Ombyte och hygienprylar.

Möjligen skulle jag ha tältet spänt på toppen eller direkt under locket. Det är ju lätt att lyfta undan när det skall rotas eller rastas.
 
så här gör jag...

Även jag är en hyffsat nöjd alaska-användare.
Jag har dock den gamla modellen av alaska...det verkar som om du har den nyare. På den gamla modellen är den nedre öppningen på huvudsäcken (dragkedjeöppningen) inte användbar och därför stängd för evigt med buntband. Det kanske påverkar min packstrategi.

Packpåsen längst ner kan som du skriver med fördel bytas ut mot något bättre. Jag kör ofta min sho sho 30 som är lätt och smidig. Där nere har jag (oavsett packpåse eller dagturssäck) sovsäcken. Vintersovsäcken fyller ut så bra så inget mer behövs men på sommaren kan man ha tex några kläder eller hygien grejer. Jag brukar satsa på allt som behövs i samband med sänggående typ.

I botten på huvudsäcken brukar jag ha extrakläder och liknande som är lätt och formbart. Därefter kommer kök osv. maten gärna rätt högt eftersom den är tung. Överst har jag tältet. Antingen under snölåset eller ovanför men under locket. Har ännu inte haft så mycket grejer att det inte fått plats där. Liggunderlaget/liggunderlagen har jag sedan ovanpå locket. Remmarna som finns där passar oftast dåligt så jag har nu skarvat på nya remmar som gör att jag kan ha liggunderlaget där jag vill. Tidigare blev det med full vinterpackning problem då liggunderlaget antingen hamnade ivägen för mitt huvud eller för spaden. Spaden har jag i en egengjord spadhållare på utsidan av säcken. Detta har dessvärre ännu inte fått provas ordentligt i praktiken pga uteblivna vinterturer......

I stora ytterfickan har jag oftast bränsleflaska och termos eller sjukvårdskit. På andra sidan har jag alltid toapapper i nedre lilla fickan och gärna regnskyddet i övre. De två fickorna på fronten funkar till tex godis, pannlampa, valla och annat småplock. På vintern försvinner en frontficka pga spadhållaren...

Så gör jag...så klart kan det ju variera endel men jag tycker det funkar bra som grundidé.

/Andreas
 
en annan variant

Hopp!
Jag har vid ett antal tillfällen sett folk som bara kör med ramen, och sedan spänner fast tre vattentäta packpåsar på den. Kanske inte svar på din fråga, men en intressant lösning.

Micke
 
Min Alaska är från mitten av 80-talet (lika gammal som jag ;) ).
Inte heller jag tycker att packpåsen är något vidare. Om den inte är full är den inte bra till något alls. Om den ska vara riktigt användbar borde den vara vattentät. I vilket fall brukar jag ha sovsäcken och lite extrakläder där (som utfyllnad).

Remmar har jag bytt ut både för packpåsen och "där uppe". Istället för de gamla (notera: 80-tal, det är en annan sort nu) som gick upp hela tiden har jag satt dit ett par riktigt kraftiga från ÖB som klarar vad f-n som helst. :)
Mitt breda underlag måste jag nästan ha ovanpå ryggsäcken (om jag inte har ovanligt lite packning, då har jag den på packpåseutrymmet.) Säcken blir med liggunderlag längst upp väldigt stor och otymplig i skogen.

För att gå tillbaka till ursprungsfrågan, så...
(Löpande (osammanhängande?) text):
Ja, säcken är för smal längst ner. Om man ska komma upp i utlovade 70 liter (på huvudsäcken) får man packa högt. Om säcken inte packas full blir den väldigt ihopsjunken och ful. Snölåset har jag bytt ut mot ett kraftigare och större, främst för att kunna hålla kvar packningen om det blir för fullt. På senare tid har jag börjat använda avgränsaren i säcken för att kunna använda den i två delar. (Ni som inte vet: Man kan öppna på mitten av säcken runt nedersta fickan.)
Mitt packsystem är inte precis invecklat, men det kanske inte är så smart heller. Jag föser oftast ner saker där de får plats, men ändå på ungefär samma ställen.

En annan sak att klaga på (vet dock inte om det ändrats på senare modeller) är att ytterfickorna är dåligt förslutna. Det känns som om det är en liten utstickande påse (alltför grunda) med ett provisoriskt lock och utan ordentlig stängning. Småsaker har en god benägenhet att skutta ut. (OK, mindre vikt i säcken, men jag avstår hellre.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LightDan Packa ryggan med tunga saker högt upp - varför? Transportera 26
MS Frog Packa "lätt ryggsäck" Transportera 1
desireman Hur ska man packa en ryggsäck? Transportera 10
pelka Packa tält i ryggan! Transportera 9
BadCash Att packa en rygga Transportera 5
Thavox Att packa tält... Transportera 10
XPAT packa ryggsäck Transportera 4
2004-06-16 Packa liggunderlag Transportera 62
pzye Packa ryggsäck Transportera 3
Scout^ Packa vattentätt? - Paddling Transportera 7
Scout^ packa rätt? Transportera 4
KAn någon förklar fördelarna med att packa utanpå ? Transportera 23
Salladsmannen Ramförlängare Haglöfs Alaska/Grönland - varianter? Transportera 0
kamera Haglöfs Alaska Snölås Transportera 3
Rian Haglöfs alaska kvalitet Transportera 47
Gandolforf Haglöfs Alaska - packsäck och innanmäte Transportera 7
Järnoxen Designfel Haglöfs Grönland? Transportera 24
Erikatt Sidficka till Haglöfs Victor?! Transportera 2
KlasNil Packplan för Haglöfs Alaska Transportera 13
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
Johanute Haglöfs Skarja, vill ha! Transportera 3
Obbmundson Vilken ram? Haglöfs Alaska Transportera 7
799 Hjälp med Haglöfs Alaska! Transportera 13
Scaramanga74 Orange Haglöfs Alaska ? Transportera 32
JAXE Haglöfs kataloger för nostalgiker och nördar Transportera 7
Dave_king Udda Haglöfs ramryggsäck Transportera 3
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
antone Fästa packsäck Haglöfs Alaska Transportera 9
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
AnteÅ Ramryggsäck - Haglöfs Baltoro Transportera 6
MBac Skifta bärsystem Haglöfs Skarja? Transportera 8
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
Ulf J Justera Haglöfs sec q 55 Transportera 7
Polar300 Haglöfs Baltoro... Transportera 5
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31
graylingman Ryggsäck från Haglöfs Transportera 1
vandrafjäll Är det här Haglöfs Alaska ryggsäckar Transportera 5
drH Ersättare haglöfs shosho 3000 Transportera 4
jffoto Varför finns det inget om Haglöfs OXO II 60L? Transportera 1
Polar300 Haglöfs: Barnstolens bärsystem till ryggsäckarna? Transportera 8
Monsterdykaren Erfarenheter av Haglöfs Nejd 80? Transportera 0
Polar300 Haglöfs ramar - hur fästs bärsystemets delar? Transportera 32
Olle78 Ytterliggare en Haglöfs Ramsäck - vilken modell? Transportera 14
glyxer Ramförlängare Haglöfs Alaska Transportera 6
andy69 Haglöfs ramryggsäck...men vilken modell? Transportera 19
Avarage Avbärarbälten till Haglöfs Alaska Transportera 9
malaurin Haglöfs Shosho Entry? Transportera 1
Tord Hoppe Fråga om detalj på äldre Haglöfs Alaska-ryggsäck Transportera 9
johnliungman Haglöfs Roc Rescue - nån som testat? Transportera 2
Johan.H Packpåse till Haglöfs Skarja? Transportera 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.